خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی دایی در میان 5 اسطوره تاریخ آسیا

خبرگزاری ایسنا نوشت: جام ملت‌های آسیا به زودی در کشور قطر وارد هجدهمین دوره خود می‌شود. این رقابت‌ها زمینه مناسبی را برای بسیاری از بازیکنان فراهم کرده است تا نام خود را در تاریخ فوتبال آسیا بنویسند. در طول تاریخ ۶۷ ساله مسابقات، اسطوره‌هایی بودند که با درخشش توانستند خودشان را از سایر بازیکنان متمایز کنند.

AFC دوباره به یاد علی دایی افتاد

علی دایی تخیل نسلی از هواداران ایران را با کارهایش در سطح قاره برای تیم ملی به تسخیر خود درآورد. در ابتدای سال ۹۶، علی دایی ۲۷ ساله تنها ۷ گل برای ایران به ثمر رسانده بود، اما رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ او را به مهاجمی تبدیل کرد که یک دهه بعد با رکورد ۱۰۹ گل ملی کفش‌هایش را آویزان کرد و به فوتبالش پایان داد.

دایی مسابقات مقدماتی را با ۱۲ گل به پایان رساند و سپس در هر سه بازی مرحله گروهی گلزنی کرد. اوج درخشش او در مرحله یک چهارم نهایی بود که دایی بهترین نمایش خود را برابر کره به نمایش گذاشت. ایران و کره در ۲۴ دقیقه مانده به پایان بازی، ۲ بر ۲ مساوی بودند که دایی گل برتری ایران را ثبت کرد. او سپس یکی از بهترین گل‌های جام ملت‌های آسیا را به ثمر رساند.

دایی در دقیقه ۸۳ هت‌تریک کرد و با چهارمین گلش از روی نقطه پنالتی، پیروزی ۶ بر ۲ ایران را قطعی کرد. تیم ملی در نیمه نهایی در ضربات پنالتی به عربستان باخت.

اگرچه دایی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به عنوان کاپیتان کشورش در هر دوره ۳ گل به ثمر رساند، اما شکی نیست که بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا با ۱۴ گل، اثری محو نشدنی در این رقابت‌ها از خود بر جای گذاشته است.

دیگر اسطوره‌ها

شونسوکه ناکامورا – ژاپن

یونس محمود – عراق

صالح النعیمه – عربستان

تیم کیهیل – استرالیا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا