خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصاحبه هاشمی با فاینشنال تایمز: به عربستان سعودی می روم

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه فاینشنال تایمز تاکید کرد: مردم ایران در انتخابات نشان دادند با همه دنیا روابط خوب می‌خواهند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل مصاحبه  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با با لیونل باربر، سردبیر ارشد و خانم رولا خَلَف، دبیر سرویس خاورمیانه روزنامه فاینشنال تایمز  بدین شرح است:

روزنامه فاینشنال تایمز: می‌خواستم شخصاً از شما تشکر کنم که این وقت را برای ما گذاشتید. این برای من موقعیت خاصی است که شما را ببینم و اولین بار است که به ایران می‌آیم. خیلی وقت بود که می‌خواستم به ایران بیایم و خوشحالم که در این زمان خوب آمدم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من هم به شما خوش‌آمد می‌گویم و حالا که آمدید یک مقدار بیشتر بمانید و خوب ایران را ببینید.

روزنامه فاینشنال تایمز: سعی می‌کنم. به عنوان سؤال اول می‌خواهم از شما بپرسم که چرا الان ایران به این موافقتنامه موقت با قدرت‌های جهانی رسیده است؟ آیا این نشان می‌دهد که الان علاقه برای ارتباط با غرب وجود دارد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم مقدار زیادی تحت تأثیر خواست مردم است و مردم در انتخابات نشان دادند که چنین چیزی را می‌خواهند.

روزنامه فاینشنال تایمز: آیا مردم ایران روابط بهتری با غرب می‌خواهند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: با همه دنیا روابط خوب می‌خواهند.

روزنامه فاینشنال تایمز: مردم ایران و جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته‌ای چه خواسته‌ها و آرزوهایی دارند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: از انرژی هسته‌ای ما استفاده صلح‌آمیز می‌خواهیم. دانش هسته‌ای می‌تواند آثار زیادی بر زندگی انسان‌ها و در پیشرفت هر کشوری داشته باشد. طبعاً ما هم چون سرمایه علمی‌اش را داریم، محتاج به این کار هستیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: چرا این موافقتنامه موقت که الان به دست آمده، قبلاً به دست نمی‌آمد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: یک مقدار به مسائل داخلی ما مربوط می‌شد و یک مقدار هم طرف‌های ما تمایل به انحصار دارند.

روزنامه فاینشنال تایمز: این مسائل داخلی که شما اشاره کردید، چه چیزهایی بودند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بالاخره مردم تشخیص دادند این سبکی که دارد کشور اداره می‌شود، به نفعشان نیست.

روزنامه فاینشنال تایمز: آیا منظور شما سیاست‌های اقتصادی و اشتباهاتی است که در سیاست‌های اقتصادی قبلی بود؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: از هر جهت.

روزنامه فاینشنال تایمز: همان‌طور که شما می‌دانید با این موافقتنامه موقت مخالفت وجود دارد. عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس و کنگره آمریکا مخالف هستند. چگونه دولت ایران می‌تواند این طرف‌ها را نسبت به این توافق‌نامه متقاعد کند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: البته در خود ایران هم مخالفینی وجود دارند. کارهای مهم طبعاً مخالف دارد و باید مخالفین را یا قانع کرد و یا به هر حال مخالفت را تحمل کرد.

روزنامه فاینشنال تایمز: مخالفتی که در داخل ایران وجود دارد، آیا ممکن است خطری را متوجه این قرارداد موقت کند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: نه. چون رهبری هم تأیید کردند، مخالفین دیگر پناهی ندارند که مخالفت کنند.

روزنامه فاینشنال تایمز: چقدر سخت خواهد بود که ایران و کشورهای 1+5 به یک موافقتنامه جامع برسند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم مرحله اول مشکل تر بود. این خط شکنی بود. مرحله دوم روی روال کار می‌شود. از طرف ما مانع ایجاد نمی‌شود. چون ما حسن نیت داریم. ولی نمی‌توانیم ته دل دیگران را بخوانم و نمی‌فهمم دیگران در قلبشان چه می‌گذرد. از طرف ما کار روان است.

روزنامه فاینشنال تایمز: آیا شما فکر می‌کنید که یک قرارداد دائمی باید تا یک سال آینده به دست بیاید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: طبعاً تا شش ماه مهلت قرارداد است و شش ماه دوم هم برای آن کار کافی است.

روزنامه فاینشنال تایمز: جالب است که شما این‌طور فکر می‌کنید که به دست آوردن موافقتنامه دائمی و جامع راحت از موافقتنامه موقت است. چون در غرب برعکس است و همه فکر می‌کنند بر سر موافقتنامه موقت راحت‌تر از موافقتنامه جامع به توافق رسیدند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من گفتم که خط‌شکنی مشکل تر بوده است. شما دیدید که آقای اوباما مواجه با چه مشکلاتی در آنجا شد و ما هم بی‌مشکل نبودیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: این خط‌شکنی که می‌گویید در واقع شکستن ساختار تحریم‌ها بوده یا صحبت کردن با آمریکایی‌ها بود؟ منظور شما اینهاست؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بله. یک قسمتش همین جا بود. چون مذاکره با آمریکا یک تابو بود و این تابو آسان نمی‌شکست و بدون آمریکا هم نمی‌شد این کار پیش برود.

روزنامه فاینشنال تایمز: عوامل خیلی مهم برای ایران در یک قرارداد دائمی چه خواهد بود؟ ایران چه انتظاراتی دارد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بالاخره ما انتظار داریم که با همه دنیا ارتباطات مناسب داشته باشیم. ایران ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارد و از این ظرفیت استفاده کنیم و نیروهایی که در داخل تربیت شدند، بتوانند کار کنند و خیلی چیزهای دیگر که در حالت روابط طبیعی به دست می‌آید.

روزنامه فاینشنال تایمز: دوست دارم با شما راجع به اقتصاد صحبت کنم، ولی باز هم می‌خواهم بپرسم که در یک قرارداد دائمی چه محدودیت‌هایی برای ایران قابل قبول خواهد بود در مورد اینکه چه تعداد سانترفیوژر برای ایران قابل قبول است که داشته باشد و چه میزانی از غنی‌سازی را می‌تواند داشته باشد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: محدودیت‌هایی که در قوانین بین‌المللی برای همه کشورها وضع شده، برای ما هم قابل قبول است. عهدنامه عدم گسترش سلاح هسته‌ای که مورد احترام همه دولت‌ها و ملت‌هاست، از نظر ما هم قابل قبول است و بیشتر از آن هر چه باشد، تحمیلی است.

روزنامه فاینشنال تایمز: پس با این حساب کشورهایی که خواستار این هستند که برنامه هسته‌ای ایران کلاً از بین برود، از این مسئله ناامید خواهند شد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: الان هم ناامید هستند. برای اینکه ایران عملاً و فنی دارای این تکنولوژی است. دانش را نمی‌شود از یک جامعه گرفت.

روزنامه فاینشنال تایمز: پس با این حساب ایران بر چرخه هسته‌ای توافق پیدا کرده است؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بله. ما می‌توانیم الان خودمان هم نیروگاه بسازیم و هم سوختش را تأمین کنیم و هم می‌توانیم از منافع پزشکی و زراعتی و خیلی چیزهای دیگر آن استفاده کنیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: اگر می‌خواستید بمب بسازید، آیا دانش آن را داشتید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما در فکرش نبودیم. بالاخره آن دانش، دانش مستقلی است و ما در این زمینه کار نمی‌کردیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: شما چگونه کشورهای مهمی مثل عربستان سعودی را متقاعد می‌کنید که هدف شما صلح‌آمیز است؟ چگونه می‌خواهید با کشوری مثل عربستان سعودی روابطتان را بهبود بخشید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما یک تجربه خیلی خوبی در این زمینه داریم. بعد از جنگ چون عربستان به نفع صدام در جنگ شرکت داشت، یعنی پشتیبانی مالی می‌کرد، یک ملاقات که من با آقای امیرعبدالله در سنگال کردم، همه یخ‌ها با توضیحاتی که به ایشان دادم، آب شد.

روزنامه فاینشنال تایمز: شما یکی از شخصیت‌هایی در ایران هستید که جهان شناخته شده‌اید که روابط بهتر با عربستان می‌خواهید. متوجه شدم که شما حتی می‌خواستید به عربستان سفر کنید که این کار را انجام بدهید. چرا این اتفاق نیفتاد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: برای اینکه احتیاج به مقدماتی دارد. ما باید اینجا تصمیم بگیریم که در مذاکرات بُرد- بُرد چه چیزی را معامله می‌کنیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: آیا امکان دارد که دولت ایران یا از طریق شما یا از طریق خود دولت به عربستان سعودی برای بهبود روابط پیشقدم شود؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بله. من هم حاضرم و آنها هم از من استقبال می‌کنند.

روزنامه فاینشنال تایمز: عربستان از شما استقبال می‌کند؟ تاریخی را داریم؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: تاریخ را تعیین نکردیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: برنامه‌‌های شما چه خواهد بود. یعنی کارهای شما در آنجا چه خواهد بود؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من می‌خواهم اطمینان بدهم که دوستی با ایران به نفع منطقه و هر دو کشور است.

روزنامه فاینشنال تایمز: اگر ایران کشورهای منطقه و همسایه‌هایش را متقاعد کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هست، آیا این شامل رفتار ایران در منطقه در رابطه با گروه‌هایی که به ایران نزدیک هستند مثل حزب‌الله، هم خواهد شد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: حتماً چنین خواهد بود. چون ما اصلاً بکارگیری سلاح هسته‌ای را یک اقدام ضدبشری و ضدانسانی می‌دانیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: در مورد مناقشه‌ای که در سوریه هست، آیا ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند برای اینکه آن مناقشه خاتمه پیدا کند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بهتر از اینی که هست، می‌توانیم نقش ایفا کنیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: در حال حاضر مستشارهای نظامی ایران در داخل سوریه هستند و به دولت بشار اسد کمک می‌کنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: خود سوریه مستشار به اندازه کافی دارد.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید برای اینکه مناقشه خاتمه پیدا کند، ضرورت دارد که دولت دست آقای بشار اسد نباشد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر مردمش بپذیرند، مانعی ندارد. باید مردم بپذیرند. این حق ما نیست که دخالت کنیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: شما یکی از ستون‌های انقلاب اسلامی بودید، مسیر را چگونه می‌بینید؟ الان مسیر بعد از 35 سال از انقلاب در کجا قرار دارد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من فکر می‌کنم اگر بر این مبنایی که افکار عمومی ما الان شکل گرفته، کار ادامه پیدا کند، انقلاب روزهای بسیار خوبی در پیش خواهد داشت.

روزنامه فاینشنال تایمز: خانواده شما در طول دولت گذشته مورد هتک قرار گرفتند، چطور شما با تمام اهمیتی که دارید، این اتفاق برای شما افتاده و این را چگونه برای بقیه مردم توضیح می‌دهید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: این وضع برای اکثر مردم بود و من هم در مشکلات مردم شریک هستم.

روزنامه فاینشنال تایمز: خیلی سخاوتمندانه این کار را کردید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما یک مَثَلی داریم که می‌گوییم وقتی بلیه عمومی پیدا کرد، شیرین می‌شود.

روزنامه فاینشنال تایمز: چرا در امسال تصمیم گرفتید که برای ریاست جمهوری شرکت کنید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: امسال برای اینکه کشور به جایی رسیده بود که مردم از من این خواسته را داشتند و فکر می‌کردند که شاید من بتوانم کاری کنم. من هم به امید اینکه راه نجاتی باز کنم، پذیرفتم و بدخواهان نگذاشتند.

روزنامه فاینشنال تایمز: خیلی ناامید شدید وقتی که جلوی شما برای انتخابات ریاست جمهوری گرفته شد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اصلاً. برای اینکه فکر کردم آنچه که اصل است، افکار مردم است و افکار مردم راه خودش را باز می‌کند. مردم ما خیلی سیاسی و خیلی در صحنه هستند.

روزنامه فاینشنال تایمز: چقدر وضع اقتصاد از نظر شما بد است؟ با توجه به اینکه تورم در سه سال گذشته 4 برابر شده و رکود وجود دارد و بیکاری وجود دارد. آیا دولت برنامه منسجمی برای بهبود اقتصاد دارد یا خیر؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: باید ببینیم بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، چه راهکارهایی در آن هست؟

روزنامه فاینشنال تایمز: شما چه راهکارهایی را فکر می‌کنید باید در آن باشد؟ چون خود شما برای اقتصاد برنامه داشتید.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اولین راهکار همینی بود که در گام اول هسته‌ای برداشته شد. من هم سابقاً وقتی که رئیس جمهور شدم، اولین گام این بود که قطعنامه 598 را پذیرفتم و راه را برای همکاری جهانی باز کردم. البته عوامل زیادی هم هست که داخلی است.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید چه اقدامات عملی دیگری در اقتصاد باید برداشته شود؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما زیربناهای زیادی داریم که باید تکمیل شود. در زمان دولت من شروع شده و هنوز ناتمام است.

روزنامه فاینشنال تایمز: اگر فرض کنیم که تحریم‌ها به شکل متداوم برداشته و یا  کم شود، پیام شما برای سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: در درجه اول از ایرانی‌هایی استقبال می‌کنیم که در خارج هستند و در درجه بعد از هر کس که مایل است در ایران سرمایه‌گذاری کند.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید کدام بخش‌ها خیلی جذابیت دارند برای سرمایه‌گذاران خارجی و برای ایران مهم هستند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: در صنایع زیربنایی و روبنایی نفت و گاز و به خصوص پتروشیمی. در صنایع ریلی که ما با این خاک وسیع میدان وسیعی داریم. در صنایع هوایی و خیلی چیزهای دیگر، کشتی سازی و بندرسازی هم می‌توانند. البته ما الان همه اینها را بلد هستیم و سرمایه‌گذاران خارجی هم پول بیشتری و هم تکنولوژی‌های پیشرفته تر دارند.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید سرمایه‌گذارها می‌توانند الان مطمئن باشند که خطر جنگ از بین رفته و این قرارداد موقت، یک قرارداد دائم خواهد بود؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم با این محاسبات عقلانی و سیاسی که مخصوصاً دولت اوباما نشان دادند، چنین روزی دور از انتظار نیست.

روزنامه فاینشنال تایمز: شما در مورد سروصداهایی که از اسرائیل می‌آید، نگران نیستید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اسرائیل در مقابل ایران خیلی کوچک است. ماهی کوچولو، ماهی بزرگ را نمی‌خورد.

روزنامه فاینشنال تایمز: مطمئناً خیلی خوشحال می‌شوند که این گونه شما توصیفشان می‌کنید.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما هم دلمان نمی‌خواهد که بدحال شوند.

روزنامه فاینشنال تایمز: پس از نظر شما فقط سروصداست؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: بله. کار دیگری از آنها برنمی‌آید. زورش به حزب‌الله محدود لبنان نرسید.

روزنامه فاینشنال تایمز: شما فکر می‌کنید که آقای روحانی حمایت رهبری را در قراردادی که بسته شد، در مذاکرات هسته‌ای دارند یا اینکه یک مقدار اینجا الان موافقتی وجود دارد ولی این احتمال ممکن است وجود داشته باشد که مداوم نباشد و تداوم نداشته باشد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر معلوم شود که به نفع کشور دارد تمام می‌شود، دلیلی ندارد که رهبری حمایت نکنند. ایشان بیش از همه دلشان می‌خواهد که ایران آزاد، آباد و پیشرفته باشد.

روزنامه فاینشنال تایمز: حمایت شما از آقای روحانی در واقع در پیروزی ایشان تعیین‌کننده بود. آیا ایشان پیش شما برای اینکه به ایشان بگویید چه کاری بکنند، می‌آیند، برای اینکه مشورت بدهید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: رفاقت من با ایشان پیش از اینها بوده است. از زمان مجلس، جنگ، مرکز تحقیقات و تا امروز همان روابط برقرار است و ایشان عضو مجمع هستند و در جلسات مجمع و کمیسیون‌ها می‌آیند و اگر هم نیازی داشته باشند، با من مشورت می‌کنند.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید این صد روز اول ایشان چطور بوده است؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: در مسائل خارجی این صد روز ختم به خیر شد. انشاءالله در داخل همین اتفاق بیفتد.

روزنامه فاینشنال تایمز: در مورد صد روز آینده فکر می‌کنید می‌شود اقتصاد را بهبود بخشید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: آثار مثبتش را می‌توانیم ببینیم. ولی خرابی‌ها خیلی بیش از اینهاست که در صد روز بتوانیم جبران کنیم، البته حرکت رو به رشد خواهد بود.
من فکر می‌کنم به صورت آرام، ما در یکی، دو سال آینده وضع کشور را طبیعی کنیم.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید چقدر از میلیاردها دلاری که خارج از ایران بلوکه شد، می‌تواند در یکی دو سال آینده به ایران برگردد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من الان عدد روشنی را درنظر ندارم. می‌دانم در چین، ژاپن، هند و بعضی جاهای دگر خیلی پول داریم. در بانک‌های غربی هم داریم. عمدتاً معاملات آینده است که اگر نفتمان را به طور طبیعی بفروشیم و گاز را بتوانیم خوب بفروشیم و صادرات برقمان را توسعه بدهیم که همه اینها را می‌توانیم، وضع خیلی عوض شود.

روزنامه فاینشنال تایمز: در مورد مناقشه بین شیعیان و سنی‌ها به طور مثال در سوریه، آیا ما شاهد یک درگیری تاریخی هستیم که ممکن است مدت‌های طولانی ادامه داشته باشد؟ چگونه می‌تواند یک آشتی صورت بگیرد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: متأسفانه الان همین‌گونه است که شما می‌گویید. ولی راه حلش را من سابقاً به پادشاه عربستان گفتم و آن این بود که کمیسیون علمایی از علمای فرق اسلامی تشکیل شود و مبانی دینی را مرجعیت کنند که عوام هم مخالفت نکنند. سخت نیست اگر بخواهیم کار کنیم. ولی آن کمیسیون اجرا نشد.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید این اتفاقی که افتاده، بخشی به خاطر آنچه که به عنوان بیداری عرب گفته می‌شود، نیست؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: قبل از این بوده است. این اختلافات همیشه بود. به طور کلی یک انحراف بزرگ از اسلام و قرآن است. قرآن همه ادیان را دعوت می‌کند، مثل مسیحی‌ها، کلیمی‌ها و مجوس و حتی صاببین را دعوت می‌کند که بیایید روی مشترکات دینی خود کار کنید. منطق ما این است. منتها متعصب‌های جاهل راه دیگری می‌روند.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید چگونه برای این درگیری راه‌حلی پیدا شود؟ آیا توافق بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌تواند کمک کند؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من سالها پیش یک راه‌حل را پیشنهاد کردم که نتیجه نداد. آن این بود که یک افکارسنجی از همه فلسطینی‌های موجود در خود فلسطین یا آواره و یهودی‌های موجود در فلسطین شود و نتیجه افکار عمومی را همه بپذیرند. اگر این اتفاق بیفتد، فلسطین در صلح زندگی می‌کند.

روزنامه فاینشنال تایمز: در مورد انقلاب‌هایی که در خاورمیانه اتفاق افتاد، آیا با عواقبش ممکن است یک یا دو دهه منطقه درگیر باشد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر همان‌طور که عامه مردم انقلاب کردند، افکار عمومی حاکم بر هر کشوری بود و میدان به تروریست‌ها داده نمی‌شد و تندروها را میدان‌دار نمی‌کردند، خیلی زودتر همه چیز آرام می‌گرفت و مردم به حاکمیت می‌رسیدند. ولی نقش مخرّب را گروه‌های تروریستی دارند و کار کردن با آنها بسیار سخت است.

روزنامه فاینشنال تایمز: منظور شما کدام گروه‌های تروریستی است؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: چه آنهایی که فکر تروریستی دارند و می‌خواهند فکر دیگران را ترور کنند و چه آنهایی که در عمل حتی خودشان را منفجر می‌کنند که دیگران را بکشند. کسانی که به جای ارائه فکر، راهکار را اسلحه می‌دانند.

روزنامه فاینشنال تایمز: فکر می‌کنید این انقلاب‌ها نشان دهنده  تضعیف شدن آمریکا در منطقه است؟ اگر چنین چیزی هست، آیا خوب است یا بد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم خود آمریکایی‌ها باعث این وضع شدند. برای اینکه در افغانستان اینها آمدند از طالبان حمایت کردند. من همان موقع به امیرعبدالله گفتم که شما دارید بذری را می‌پاشید که بعداً برای خودتان بلا می‌آورد. این تروریست‌ها از آنجا درآمدند. از درون طالبان، القاعده بیرون آمد و الان صدها القاعده در هر گوشه دنیا در حال رشد است. این کار چه کسی است؟ در مقابل ما، آنها را تقویت کردند. برای اینکه ما در جنگ داشتیم پیروز می‌شدیم و خواستند آنها را مزاحم ما کنند. اگر شما مذاکرات آن زمان من را ببینید، می‌بینید که من این هشدار را همان موقع داده بودم. تندروی ویروسی است که به خصوص جوان‌ها را زود گرفتار می‌کند.

روزنامه فاینشنال تایمز: در مورد عراق، خیلی‌ها در غرب و در آمریکا فکر می‌کنند که ایران خیلی نفوذ دارد. آیا شما فکر می‌کنید این نفوذ ایران در عراق مشروع است؟ ده سال بعد از اینکه آمریکا به عراق حمله کرده است، وضعیت عراق را چگونه می‌بینید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: الان وضع عراق خوب نیست. ایران از قانون اساسی عراق حمایت می‌کند. برای اینکه اکثریت یعنی 65 درصد مردم آنجا شیعه هستند. اهل سنت به حکومت طولانی عادت کردند و نمی‌خواهند این را از دست بدهند. در عین حال فکر می‌کنیم باید گذشته را فراموش و برای آینده همکاری کنند و سهم هر بخشی در حکومت به اندازه رأیشان باشد، چه کردها، چه سنی‌ها و چه بقیه گروه‌ها مثل مسیحی‌ها، ترکمن‌ها و اینهایی که هستند، همه مردم عراق هستند.
ما چنین چیزی را در عراق می‌خواهیم. حضور ما در عراق نفعی برای ما ندارد، بلکه هزینه دارد. ولی می‌خواهیم عراق نجات پیدا کند و در صلح زندگی کند. حتی هنوز طلبی را که از عراق داریم یعنی صد میلیارد خسارت جنگ را که سازمان ملل برای ما دیده، هنوز نگرفتیم برای اینکه آنها گرفتار بودند.

روزنامه فاینشنال تایمز: ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است، چه نوع رفتاری در یک سال آینده یا در آینده نزدیک می‌توانیم از ایران ببینیم که متفاوت خواهد بود از آنچه رفتاری که ایران داشته است؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر این مسیری که جدید باز شده است، به خوبی ادامه پیدا کند، شماها رفتار دیگری از ایران خواهید دید.

روزنامه فاینشنال تایمز: ما زبان و تصویر ایران را دیدیم که الان خیلی تغییر کرده است. ولی چقدر رفتار تغییر خواهد کرد؟ آیا مثالی را می‌توانید بگویید در مورد اینکه چه تغییری خواهد کرد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: گفتم که این تغییر ریشه‌ در تغییر مردم و افکار مردم یعنی افکار عمومی دارد.

روزنامه فاینشنال تایمز: اما در مورد رفتار چه؟ رفتاری که در واقع محور مقاومت از ایران شروع می‌شود و به بیروت می‌رسد، این چه تغییری خواهد کرد؟ آیا ممکن است تغییری در این خصوص صورت گیرد؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: مقاومت برای احقاق حق که مثبت است. اگر انسان برای حقوق مردمش کار کند و مردم کار کنند، خوب است. ولی مقاومت بی‌منطق و غیرعقلانی در ایران به خاطر مردم و به خاطر افکار مردم به آن صورت دیگر برنمی‌گردد.

روزنامه فاینشنال تایمز: آیا فکر می‌کنید این نوع دخالت‌ها در خارج از کشور، درگیری شیعه و سنی را بیشتر کرده است؟ همان‌طور که می‌توانیم بگوییم دخالت آمریکا در عراق عواقبی برای چنین درگیری‌‌هایی داشته است؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من فکر می‌کنم در هر جای دنیا تندروها باشند که اقلیت کوچکی هستند، اما شرایط را تلخ می‌کنند. افکار عمومی ایران این نیست و تندروها همه جا هستند و شما هم در کشورتان زیاد از این نمونه‌ها دارید.

روزنامه فاینشنال تایمز: خیلی متشکر از اینکه این وقت را به ما دادید و باعث افتخارم است که شما را دیدم و این مصاحبه را با شما داشتم. هر وقت به لندن آمدید، درب فاینشنال تایمز به روی شما باز است که این صحبت را ادامه دهیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: من قبلاً خیلی به لندن آمدم و انشاءالله یک بار دیگر هم در اواخر بیایم.

روزنامه فاینشنال تایمز: اگر شما یک بار دیگر به لندن بیایید، یک تست واقعی است در مورد راهی که دارد برای ایران باز می‌شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: انشاءالله که همین‌گونه باشد. ما قبلاً که لندن می‌آمدیم، بیشتر برای موزه‌ها و اینها بود. شما موزه‌های خوبی دارید.

روزنامه فاینشنال تایمز: خیلی از شما متشکرم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: خیلی خوش آمدید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا