خرید تور تابستان ایران بوم گردی

260 روز هوای سالم در تهران

گزارش سالیانه کیفیت هوای شهر تهران در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که پایتخت‌نشینان طی سال گذشته ۲۶۰ روز هوای سالم و ۸۹ روز ناسالم را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این خبرگفت: چالش آلودگی هوا که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است یکی از نتایج توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و در نتیجه توسعه حمل و نقل بوده است و در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های ساکنان شهرهای بزرگ و شاید تمام مناطق از جمله روستاهای دورافتاده کشور نیز قرار گرفته باشد. این مشکل که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا تحت کنترل قرار گرفته است، به علت تعدد منابع آلاینده و همین‌طور نهادهای تصمیم‌گیر در کشور، ابعادی پیچیده به خود گرفته که برای حل آن در مرحله اول نیاز به شناسایی منابع آلاینده و میزان آلایندگی در مناطق مختلف است.

به گفته حسینی، گزارش کیفیت هوای شهر تهران در سال ۱۳۹۵ ششمین سند منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا است که کیفیت هوای شهر تهران در سال ۱۳۹۵ را در یک مجموعه منسجم مورد بررسی قرار داده و وضعیت غلظت آلاینده‌ها را از بعد زمانی و مکانی تحلیل کرده است.
آنگونه که در گزارش مذکور آمده، شهر تهران طی سال ۱۳۹۵ دارای ۱۷ روز پاک (۵٪)، ۲۶۰ روز سالم (۷۱٪)، ۸۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه (۲۲٪) و ۹

روز ناسالم برای عموم افراد جامعه (۲٪) بوده است و در مقایسه با سال ۹۴، ۲۲ روز (۶٪) از تعداد روزهای نامطلوب کاسته شده است. آلوده‌ترین روز از منظر شاخص کیفیت هوا در سال ۱۳۹۵ مربوط به ۲۰ دی ماه با شاخص ۱۵۹ و پاک‌ترین روزهای سال، روز اول و یازدهم فروردین با شاخص ۳۵ بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: در این سال بیشترین روزهای آلوده به ترتیب در ماه‌های دی (۲۲ روز) و آبان (۱۶ روز) رخ داده است. ماه فروردین به علت وجود ۱۰ روز پاک و ۲۱ روز سالم و ماه اردیبهشت با وجود ۱ روز پاک و ۳۰ روز سالم و بدون هیچ روز آلوده، به ترتیب از مطلوب‌ترین کیفیت هوا نسبت به سایر ماه‌های سال برخوردار بوده‌اند. در سال‌های اخیر آلاینده ذرات معلق به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/۲ میکرون به عنوان PM آلاینده شاخص شهر تهران مطرح شده و طی سال ۱۳۹۵، ۸۸ روز، به لحاظ آلاینده ۲٫۵ و ۶ روز از منظر آلاینده PM۱۰ در وضعیت نامطلوب قرار داشته است.

بر اساس گزارش مذکور، روند غلظت آلاینده‌های CO, SO2, O۳ و PM۲٫۵ در سالیان اخیر کاهشی بوده و آلاینده‌های PM۱۰ و NO۲ پس از سیر کاهشی، روندی افزایشی با شیب کم را در پیش گرفته‌اند. همچنین به لحاظ آلاینده منواکسید کربن (CO) شهر تهران در وضعیت مطلوب قرار دارد. با بررسی وضعیت آلاینده ازن (O۳) مشاهده می‌شود که وضعیت این آلاینده طی سال ۱۳۹۵ در شرایط مطلوبی قرار داشته است. آلاینده‌های دی اکسید گوگرد (SO۲) و دی اکسیدنیتروژن (NO۲) در تمام روزهای سال از نظر استاندارد روزانه در شرایط مطلوب قرار داشته‌اند درحالی‌که بررسی وضعیت این دو آلاینده از منظر استاندارد سالانه نشان می‌دهد که طی این سال غلظت هر دو آلاینده فراتر از حد استاندارد سالانه قرار دارند.

حسینی اظهار کرد: در کلانشهر تهران آلاینده‌های ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون (PM۲٫۵) و ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون (PM۱۰) در شرایط نامطلوبی قرار دارند و کلیه روزهای آلوده سال ۱۳۹۵ به علت افزایش غلظت این دو آلاینده (به‌ویژه PM۲٫۵) بوده است. از نظر آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون، سال ۱۳۸۵ پاک‌ترین و سال ۱۳۸۷ آلوده‌ترین سال بوده است که از آن سال به بعد تعداد روزهای آلوده این آلاینده کاهش یافته است.

شایان ذکر است، اندازه‌گیری آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون (PM۲٫۵) از اوایل مهر ماه سال ۱۳۸۹ در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام شده است و دلیل افزایش تعداد روزهای آلوده در سا ل‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ عموماً به علت اندازه‌گیری این آلاینده بوده است که طی این بازه زمانی، سال ۱۳۹۰ با داشتن ۲۱۸ روز آلوده از سایر سال‌های مورد مطالعه در وضعیت نامناسب‌تری قرار داشته و سال ۱۳۹۵ از کمترین تعداد روزهای آلوده (۸۸ روز) به لحاظ آلاینده PM۲٫۵ برخوردار بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا