خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ دفتر آیت‌الله سبحانی به دکتر محدثى [+توضیح اطلاعات]

پاسخ دفتر آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید به دکتر «حسن محدثى»، جامعه‌شناس را به نقل از کانال «نامه‌های حوزوی» می‌خوانید:

«جناب آقاى دکتر محدثى

با اهداء سلام: پيام جناب عالى [لینک] در محضر آيت الله سبحانى قرائت شد، ايشان اظهار داشتند كه آقاى محدثى بايد به سه مطلب توجه كنند:

1. اگر واقعاً در روزنامه اطلاعات پيام ايشان به صورت ناقص مطالبى منتشر شده است پس چرا اعتراض نكرده ايد؟ سكوت شما، از نظر عموم مردم به معناى موافقت با مطالب است.

2. دين يك معنى بيشتر ندارد و آن آموزه هاى آسمانى در قلمرو عقيده و سلوك عملى است و به معناى دوم كه به معناى آنچه مردم به آن معتقدند، اگر همگون با آموزه هاى الهى نباشد دين نيست بلكه نوعى سليقه وروش زندگى است و شما بايد قبل از بحث مقصود خود را از دين دقيقاً مشخص نماييد.

3. بايد عشق معنوى را با عشق مادى و جنسى از هم جدا كنيد. حكيمان و عارفان در مورد معناى دوم بحث هاى زيبايى دارند، امّا عشق به معناى دوم سقوط انسانيت در وادى حيوانيت است. در خانه اگر كس است يك حرف بس است!

دكتر محمد محمدرضايى يكى از شاگردان و استاد دانشگاه تهران كه مورد تأييد اينجانب است مطالب ديگر را خدمتتان يادآور مى شوند:

اين كه گفته ايد كه چرا آيت الله سبحانى نسبت به مسائل معيشتى و اقتصادى مردم سخن نمى گويند و در اين باره يادآور مى شوم اتفاقاً هر موقع مسئولين با ايشان ديدارى داشته باشند در اين مورد تذكرات لازم را مى دهند، گذشته از اين، علت ضعف اقتصادى ما معلول تحريم هاى ظالمانه جهان غرب است كه همه نوع داد و ستد با خارج را تحريم كرده و گرفتارى به وجود آورده اند، ولى امت اسلامى حفظ استقلال خود را به هيچ قيمت با چيزى معامله نمى كنند و به همين زودى اين تحريم ها شكسته مى شود. به قول حافظ شيرين سخن: بار دگر زندگى چون شكر آيد.

در پايان يادآور مى شويم همان طور كه ديگران را توصيه مى كنيد كه در موضوعات غير تخصصى سخن نگويند، جناب عالى نيز به اين امر پاى بند باشيد. قضاوت درباره ارزش هاى اسلامى و باورهاى دينى كه خاتم پيامبران آورده است بايد از كتاب و سنت و اسلام شناسان بياموزيد در غير اين صورت بر اثر عدم آشنايى به بيراه كشيده مى شويد.

با احترام
محمد محمدرضايى»


توضیحات روزنامه اطلاعات به آیت الله سبحانی

پیرو انتشار گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از هشتمین نشست «مسأله فرهنگ» که در خانه کتاب برگزار شده بود، حضرت آیت‌الله سبحانی با ارسال نامه‌ای خیرخواهانه از مضمون سخنان استاد دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست انتقاد کردند.

در نامه حضرت آیت‌الله سبحانی خطاب به مدیر مسئول روزنامه اطلاعات آمده است: فراز نخست کلام حسن محدثی استاد دانشگاه آزاد اسلامی حاکی از آن است که رفتارهای حاکم بر جامعه ما که همان تربیت اسلامی است با عناصر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی در تضاد است یعنی در سرشت انسان ایرانی این نهفته است که رفتارهای اسلامی با فطرت او سازگار نیست و باید آنها را سرکوب کند.

ایشان با انتقاد از عباراتی نظیر «عرف سرکوبگر» نوشته‌اند:‌ آیا قوانین حاکم بر کشور ما که نشریات باید بر آن اساس حرکت کنند، اجازه نشر این افکار را می‌دهد؟ و رسماً بگوید رفتارهای حاکم بر جامعه با فرهنگ انسانی در تضاد است؟ در این نامه از روزنامه خواسته شده از انتشار این مطالب جلوگیری شود.

یادآور می‌شویم آقای حسن محدثی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که سخنان و دیدگاه‌های ایشان توسط خبرگزاری‌های مختلف از جمله خبرگزاری مهر متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی و خبرگزاری فارس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی و … منتشر می‌شود و همچنین ایشان در برنامه‌ و میزدگردهای سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز حضور می‌یابد و دیدگاه‌هایش از تلویزیون پخش می‌شود. بدیهی است، منظور نامبرده از عبارت «عرف سرکوبگر» در نشست مربوطه، مطلقاً معنای «دین» ندارد بلکه منظور از عُرف، «فضا و فشار اجتماعی» است که منجر به تغییر رفتار می‌شود.

این عبارات در ادبیات علوم اجتماعی کاملاً مصطلح است که البته گاهی ممکن است منشاء سوء‌برداشت شود. ‌گفتنی است آقای حسن محدثی خود نیز پاسخ مشروحی به نامه حضرت آیت‌الله سبحانی ارسال کرده که در رسانه‌های اجتماعی بازتاب یافته است و از آنجا که ما تذکر حضرت آیت‌الله را خیرخواهانه و بر اساس اصول اعتقادی می‌دانیم از انتشار سایر پاسخ‌های برخی متفکران دیگر نیز صرف‌نظر می‌کنیم.

روزنامه اطلاعات ضمن تشکر فراوان از تذکر خیرخواهانه حضرت آیت‌الله سبحانی، نامه ایشان را عیناً برای مدیر محترم «خبرگزاری کتاب ایران» نیز ارسال می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اخرالامر؟؟؟این پاسخ ..پاسخ دفتر بود یا نوشته استادمعظم مورد اشاره؟؟؟وانگهی پاسخ من چه شد؟؟ایا این تربیت اسلامی موردتاییدحضرت ایت اله..دقیقا معنا ومفهوم وعمل مویده ایشان است یا…..من منتظرم…

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا