خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دانشجویان چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بینند»

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویانی که در حال تحصیل هستند چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بینند و آن‌هایی که تحصیلکرده هستند یا بیکار یا سرگردانند.

پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت جوان‌ها، خصوصا جوانان نخبه و تحصیلکرده، گفت: در ایران دانشجویانی که در حال تحصیل هستند چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بینند و آن‌هایی که تحصیلکرده هستند یا بیکار یا سرگردانند و به همین خاطر تعدادی از تحصیلکردگان خصوصا نخبگان اگر زمینه مهاجرت برایشان فراهم باشد، مهاجرت می‌کنند و این روندی است که در سال های متمادی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که «سرمایه اصلی هر کشور نیروی انسانی است»، ابراز عقیده کرد: همواره به صورت شعاری و نمادین از این سرمایه یاد می‌شود اما من به عنوان نماینده مجلس طی این چهار سال هیچ جدیتی برای برون رفت از این وضعیت در مجلس یا سایر نهادها و دستگاه های مسئول ندیدم و در مقابل، تصمیمات احساسی و حاشیه‌ای بر منطق، عقل، خرد و آینده‌نگری ما غالب شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن جمعی از نخبگان دانشگاهی کشور در این حادثه اوج تأسف از مهاجرت نخبگان و زنگ خطر جدی بود. چرا باید هر هواپیمایی که به مقصد کشور دیگری پرواز می‌کند این‌قدر نخبه به همراه داشته باشد و سرمایه‌های انسانی ما آواره سایر نقاط جهان شوند؟ در حالی که اگر فضای مناسب و چشم انداز روشنی برای این‌ها در کشور فراهم باشد قطعا شاهد این موج از مهاجرت نخواهیم بود.

پارسایی با انتقاد از آن‌چه بی‌تفاوتی مجلس و دستگاههای مسئول به موج مهاجرت نخبگان، جوانان، دانشجویان و ورزشکاران خواند، گفت: هیچ چیزی بی تفاوتی ارکان حاکمیت به سرمایه‌های انسانی را توجیه نمی‌کند. من خودم مقابل این جوانان، مردم و کشورم احساس شرم می‌کنم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان این‌که «براساس اطلاعات دقیق برخی دانشگاه‌های معتبر حتی برای مواد آزمایشگاهی و تجهیزات لازم دچار مشکل هستند»، گفت: ما برای فارغ‌التحصیلانی که سرمایه انسانی کشور هستند برنامه جدی نداریم و به میزانی که بودجه در جاهای دیگر صرف می‌شود تأمل جدی و عمیقی روی این مبحث نمی‌شود. بخش زیادی از موضوع هم به سیاست‌های کلان ما برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه «باید با پایان دادن به این بی تفاوتی‌ها، جلوی مهاجرت نخبگان و نیروی انسانی کشور را بگیریم»، گفت: در مورد موج تمایل به خروج از کشور باید فارغ از مسائل سیاسی تدبیری داشته باشیم و در عمل انگیزه حضور آن‌ها را در داخل کشور فراهم کنیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به میزان مهاجرت تحصیلکردگان از جمله تحصیلکردگان دانشگاه شریف یا المپیادی‌ها، خاطرنشان کرد: ما باید براساس خرد، اندیشه، تحقیق و یک کار عقلانی برای حفظ سرمایه‌های انسانی و اقتصادی و در گام بعدی مهیا کردن زمینه برگشت آن‌ها به کشور به نتیجه مشخصی برسیم تا کشور در آینده با تهدید نبود نیروی انسانی و اقتصادی به خطر نیفتد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا