خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شرکای تجاری ایران بدون FATF با ما همکاری نمی‌کنند»

جلسه کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و در این جلسه اعضا بر لزوم بررسی دقیق لوایح FATF و تصویب آنها بدون ورود به مسائل سیاسی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، احتمالا جلسه بعدی کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) ظرف روزهای آینده برگزار خواهد شد و بررسی موضوع ایران و عضویت در این گروه یکی از مسائل قابل بررسی خواهد بود.

هرچند ایران هنوز تصمیم نهایی خود را در این زمینه اعلام نکرده و بررسی‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دارد، اما اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بررسی این لوایح درخواست کردند که به دور از مسائل سیاسی، با توجه به موقعیت اقتصادی کشور تصویب این لوایح در دستور کار قرار گیرد.

عباس آرگون، نایب رییس این کمیسیون در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی نظر خود درباره این لوایح را به صراحت اعلام کرده‌اند، گفت: با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و تحریم‌های یک جانبه‌ای که علیه ما وضع شده، ما باید تلاش کنیم قواعد را بپذیریم تا بهانه‌ای جدید به آمریکا داده نشود.

به گفته وی، با توجه به افزایش تعاملات جهانی در اقتصاد، ایجاد ساز وکارهایی که شرایط را برای ورود پول‌های کثیف به اقتصاد دشوار می‌کند، مهم و اساسی خواهد بود و ایران به عنوان کشوری که خود از تروریسم بارها آسیب دیده و در مبارزه با آن اقدامات مثبتی انجام داده است، دلیلی برای کناره گیری از FATF ندارد.

آرگون با بیان اینکه FATF شرایط اقتصاد ایران را بهتر نمی کند اما از بدتر شدن آن نیز جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: اگر نام ما در فهرست سیاه FATF قرار گیرد، شرکای تجاری ما که با وجود تحریم در کشور باقی مانده‌اند نیز نمی‌توانند به همکاری خود ادامه دهند و آمریکا که تمام تلاش خود را برای محدود کردن ما انجام داده، بهانه‌ای جدید پیدا می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی تنش زدایی و پرهیز از اختلافات بین المللی مهم‌ترین اقدامی است که باید در دستور کار قرار گیرد. همانطور که در برجام، این ادعای آمریکا از سوی بسیاری از کشورهای جهان پذیرفته نشد، در مسائل اقتصادی نیز اگر عملکرد ما شفاف باشد، هیچ بهانه‌ای به تحریم کنندگان نخواهیم داد.

به گزارش ایسنا، FATF یک گروه فرادولتی است که استانداردهای مقابله با پولشویی را تنظیم می‌کند. این کارگروه در سال ۱۹۸۹ توسط اعضای گروه ۷ با هدف مراقبت از نظام مالی این کشورها در برابر فعالیت های مجرمانه نظیر قاچاق مواد مخدر ایجاد شد. این کارگروه احتمالا بیش از همه با دستورالعمل‌های معامله با مشتریان شناخته شده است که به عنوان یک راهنما برای شناسایی ریسک طرف مقابل و شناسایی صاحبان حساب به کار می رود. بسیاری از بانک‌ها، نهادهای سرمایه گذاری و شرکت‌های پرداختی اکنون از این دستورالعمل استفاده می‌کنند.

FATF در سال سه بار تشکیل جلسه می‌دهد و اخیرا اجلاسی نداشته و اجلاس آتی آن برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات کشورها از جمله ایران، در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) برگزار می‌شودطبق اعلام رسمی FATF، جمهوری اسلامی ایران در لیست «نیازمند اقدام» (Call for action) قرار دارد که به تعبیری همان لیست سیاه است، اما اقدامات پیش‌بینی‌شده در لیست سیاه این سازمان در مورد ایران به حالت تعلیق درآمده است. در صورتی که تا پیش از فوریه ۲۰۲۰ ایران اقدامات لازمِ باقی‌مانده را مصوب و عملی نکند، موارد تحریمیِ موجود در لیست سیاهِ گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مورد ایران اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مگر ما چقدر تحمل سختی داریم، ما خیلی شهید دادیم، برا موادمخدر، پولشویی، تروریسم اصلی خود آنها هستند بهانه به دست آنها ندهید، وبه fatf ملحق شویم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا