خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار دلار محل تسویه حساب است؟

تغییر موضع مهمترین رسانه‌ی حامی احمدی نژاد

روزنامه‌ی اصولگرایان مخالف دولت که در زمان افزایش 4 برابری قیمت دلار در دولت سابق، خواستار فروکش کردن التهاب بازار بود، در تیتر یک خود قیمتی غیرواقعی از دلار منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، روزنامه‌ی «کیهان» در حالی در تیتر یک شماره‌ی دوشنبه‌ی خود با عنوان «اگر برجام را آتش می‌زدیم دلار 7200 تومان نمی‌شد» مدعی قیمت 7200 تومانی دلار شده که «اقتصادنیوز» در پایان ساعت بازار یکشنبه، خبر داده بود: «به گفته فعالان اقتصادی هیجان ابتدای روز بازار ارز غیررسمی به اندازه ای بود که در مقطعی دلار به مرز ۷هزار و۱۰۰تومان هم رسید. با این حال، از حدود ساعت یک بعدازظهر به یکباره کاهش شدیدی در قیمت ها رخ داد و بهای این ارز تا مرز 6400 تومان عقب نشینی کرد».

اکثر رسانه‌های داخلی برای کمک به کاهش التهاب بازار غیررسمی، روز یکشنبه تنها به بازتاب قیمت 4200 تومانی بسنده کرده بودند.

کیهان در 12 مهرماه سال 91، یعنی فردای روزی که قیمت دلار در دولت مورد حمایت این روزنامه از 900 تومان به حدود 4000 تومان رسیده بود، در تیتر یک خود به نقل از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت که مورد حمایت شدید آن بود، نوشت: «بازار ارز محل تسويه حساب نيست با کمک هم مشكل حل مي شود».

این روزنامه در آن روز در مطالب مختلفی سعی داشت که بحران قیمت دلار را ناشی از اخلال در بازار نشان دهد، از جمله در ستون «گفت و شنود» با تیتر «لاشخورها» نوشت:

«گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: ويكتوريا نولند، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با ابراز خوشحالي از افزايش جهشي قيمت دلار در ايران اين افزايش را نشانه موثر بودن تحريم ها دانست.
گفت: ولي «بروس ريدل» كارشناس بلندپايه سازمان «سيا» در مصاحبه با شبكه «اي بي سي» گفته است، نوسانات بازار ارز در ايران نتيجه يك پروژه امنيتي- اطلاعاتي براي فشار بر اقتصاد ايران است.
گفتم: اگر افزايش قيمت ارز نتيجه تحريم ها بود نبايد اين افزايش در فاصله چند روز و به صورت جهشي صورت پذيرد و اين حالت نشان مي دهد كه دست اخلالگران در ميان است.
گفت: اتفاقا «ريچارد كلارك» هم با تاييد نظر «بروس ريدل» اثر تحريم ها در آشفتگي بازار ارز را رد كرده و آن را نتيجه اخلال دانسته است.
گفتم: آموزگاري از دانش آموزش پرسيد؛ غير از اكسيژن چه چيزهايي در هوا وجود دارد؟ دانش آموز گفت؛ آقا اجازه! كلاغ، مگس، پشه، لاشخور، جغد و…!»

حتی اگر دلار به 7-6 هزار تومان برسد!

محمد ایمانی، یادداشت نویس کیهان هم در بخشی از یادداشت‌روز آن روز، با عنوان «اطلاعات – عمليات جنگ 60 ساله» نوشت:

«اما هنوز هم يك گير بزرگ پيش پاي دشمن وجود دارد. اين گير و گره بزرگ، باور و استقامت ملت ايران است كه جاي دوست و دشمن را – برخلاف برخي رجال و گروه هاي سياسي- اشتباه نمي گيرد. دو گزارش پايگاه صهيونيستي «بالاترين» در اين زمينه گوياست كه ديروز و پريروز منتشر كرده است. «كاش مردم ايران كه اين قدر به هتك حرمت پيامبرشون [ص] اعتراض ميكنن، يه بار به خاطر گراني اعتراض مي كردن! همه جا صحبت از قيمت دلار و سكه است، همه از گراني مي نالند و هيچ كسي نيست كه تركش آن را مزه مزه نكرده باشد. اما واقعا خط قرمز آنها كجاست؟ دلار چه قدر بشه اعتراض مي كنن؟ پاسخ اين است: مردم ايران خط قرمز ندارند حتي اگر دلار به 7-6 هزار تومان برسد! كاش آنها اين اعتراضي رو كه براي هتك حرمت به ساحت پيامبرشون مي كردند، در قبال قيمت ارز و دلار مي كردن» و «چرا مردم به خيابانها نمي ريزند؟ آخه يعني چي؟!! مردم صبور!!! مردم غيور!!! مردم انقلابي!!! مردم بدبخت!!! مردم […]!!! مردم[…]… هيچ جاي كره زمين مردمي مثل اين مردم[…] وجود نداره». ملت ما، همان ها كه سر زندگي خويش را در 22خرداد88 با حضور 40 ميليوني پاي صندوق ها رأي – و فارغ از اينكه به فلان نامزد رأي دادند يا بهمان نامزد- به رخ دشمن كشيدند و بالاتفاق روز نهم در همان سال پاي غيرت حسيني خويش ايستادند، خوب مي فهمند كه كشور ما نه امروز و نه سالها و دهه هاي اخير كه دست كم يك قرن است با جنگ و تعدي و تعرض دشمناني قسم خورده طرف است؛ دشمناني كه به دروغ مي گويند تحريم ها، هوشمند است و صرفا حاكميت يا حوزه هاي دخيل در حوزه هسته اي را هدف قرار داده اند اما انتقام اصلي را از ملت ايران مي گيرند. در اين ميان يك سوال مهم وجود دارد و آن اينكه آيا رجال سياسي و سران طوايف و گروه ها و حلقه هاي سياسي نيز به اندازه مردم نجيب و فهيم ما، به حقيقت اين جنگ و لوازم و اقتضائات آن باور دارند؟»

قیمت دلار در ابتدای دولت احمدی نژاد احمدی نژاد حدود 900 تومان بود و در روز قبل از انتخابات سال 92، به حدود 4 برابر، یعنی 3600 تومان رسیده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا