خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله عجیب آیت الله مصباح به جریان اصولگرایی!

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «حمله عجیب آیت الله مصباح به جریان اصولگرایی!» نوشت:

خبری از استاد آیت الله مصباح در رسانه جبهه پایداری که نزدیکترین گروه سیاسی به ایشان است آمده که جای بسی شگفتی فراوان دارد.

متن خبر چنین است که آیت الله مصباح تصرح نمودند:

《وقتی سیاسیون ما هنوز به رشد لازم برای تعامل صحیح نرسیده اند، شما راه منطقی و شرعی خود را ادامه دهید و از انگ های سیاسی نترسید..همه مومنین را به توسل و دعا سفارش موکد میکنم.》

این سخن در برابر ائتلاف اصولگرایان است که لیست پیشنهادی جبهه پایداری برای انتخابات مجلس را “تمکین” نکرده و خود دارای لیست مستقل شدند.

خروجی بیان ایشان آنجایی اهمیت بیشتری پیدا میکند که ایشان اوصاف سلبی مهم ذیل را به “جریان اصولگرایی” نسبت میدهند که از این قرار است؛

۱- به رشد لازم نرسیده اند !

“رشد” در مقابل “سَفه” است ، انسان رشید ، در مقابلش انسان سفیه قرار دارد و سفیه در لغت و کاربرد فقهی – سیاسی ، به کسی گفته میشود که در بند افکار کودکانه بوده و هنوز به بلوغ نرسیده!

۲ – تعامل صحیح را نمیدانند !

اگر کسی دارای “تعامل” سیاسی نباشد به قطع ؛ دارای ضد تعامل ، یعنی “تقابل” خواهد بود.

تقابل یعنی ؛ ضدیت ، و یعنی ؛ وحدت شکنی ، و از همه بدتر ؛ یعنی ؛ “خودمحوری”!

۳- از راه منطقی و شرعی ادامه دهید..

دو وصف سلبی ۱ و ۲ که ایشان برای اصولگرایان صراحت داشتند صریح بود و به تعبیر “علم الاصول” ؛ “منطوق” بود .

اما جمله سوم ایشان غیر از معنای منطوقی که دارد و همان تشویق به ادامه حرکت در مسیر شرعی و منطقی است ، اما دارای یک “مفهوم” روشن است و آن این است که ؛ راه اصولگرایان ، منطبق بر موازین شرع و اصول منطقی نیست !

چون نمیشود که گروه و یا جریانی راه انتخابی شان شرعی و منطقی باشد ولی عده ای بنام جبهه پایداری از آنان فاصله گرفته و خود دارای لیست مستقل شوند.
در دنیای سیاست ؛ حتما چنین عباراتی دارای “مفهوم مخالف” است و قابل توجیه هم ، نمیباشد.

۴ – از انگ سیاسی شان نترسید..

جناب اقای مصباح ، زیر مجموعه سیاسی خویش را از تاثیر پذیری نسبت به “انگ سیاسی” بر حذر میدارد و ادامه تلاش آنان را مطالبه میفرماید .

آیا این انگ سیاسی را اصلاح طلبان میزنند یا اصولگرایان ؟

به قرینه اینکه سخن ایشان درباره لیست اصولگریان است ، قطعا معنی و مقصد این جمله که ؛ از “انگ سیاسی” نترسید ، نمیتواند غیر از اصولگرایان باشد.

وبه تعبیر “علم اصول” ؛ بکلی ازشامل شدنِ اصلاح طلبان “انصراف” دارد و شامل جریان اصولگرایی است !

پس در دیدگاه ایشان ؛ در جریان اصولگرایی ، انگ سیاسی زدن به سلیقه مقابل ، وجود دارد.

۵ -در پایان ایشان توصیه به دعا و توسل میکنند .

اجازه دهید عرضه داشته باشم در اینجا ذهن بنده متوجه توصیه ایشان در سال ۱۳۸۴ افتاد که توصیه به دعا و زیارت عاشورا برای موفقیت آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری فرمودند !

اگر این چهار وصف غیر اخلاقی در جریان اصولگرایی وجود ندارد و سخنان ایشان صِرف ارائه نظرات شخصی بر علیه جریان اصولگرایی ایراد شده ، لازم است اصولگرایان به عنوان یک جریان ریشه دار و معتقد به ارزش های انسانی ، از خود دفاع کنند.

اما اگر ؛ این اوصاف چهارگانه که از عبارت آیت الله مصباح کاملا مشهود است که در اصولگرایان وجود دارد ، پس باید فاتحه اصولگریی و اصولگریان را خواند !
و باید گفت :

نه تنها برای اصولگرایان ، اصولگرایی نمانده،بلکه “فروع گرایی” هم نمانده !
و فقط “ریاست گرایی” برایشان مانده !

و چنین خصویتی درنهایت خطر است و چنین نسبتی رانمیتوان قبول کرد.

اگر خدای نخواسته ، در جایی “ریاست گرایی” ریشه کند ، نه تنها خطر بر دنیای مطلوب شهروندان زبانه میکشد ! بلکه آتش بر “دین” زبانه خواهد کشید !

“سیاست” ؛ اگر از نظر معنوی ؛ “با نیت خالص و رعایت مرزهای اخلاقی” نباشد ، و از نظر زمینی ؛ فاقد”نظارت عمومی” باشد ؛ اولین لازمه آن “استبداد” ، آخرین لازمه آن “نابودی انسانیت و بلکه نابودی همه چیز” است .

در تعبیر زیبای امام رضا (ع)؛ ریاست به دو گرگی تشبیه شده که گله ای را نابود میکند .. (الکافي، ج ۲ ص ۲۹۷)

مهم این سوال است ؛

چرا امام رضا (ع) خطر ریاست گرائی را به دو گرگ تشبیه فرمود ؟

شاید بدین جهت باشد که ریاست وقتی در قلبی جوشش پیدا کند و بعد به مرحله حضور میدانی رسد، – اگر فاقد آن دو کنترل کننده معنوی و زمینی که در چند سطر بالاتر آمد، باشد – حمله ای خواهد بود با دوخصوصیت :

اولا ؛ از دو جهت حمله میکند . یعنی هم با استفاده “ابزاری از دین” ! و هم استفاده از ابزار “قدرت” !

و ثانیا ؛ خصوصیت دوگرگ دربستن راه فرار است.در حمله،وقتی حمله کننده متعددباشد ،راه فرار بسته میشود و درنتیجه هیچ مظلومی نمیتواند بی آسیب ازمعرکه خارج شود!

در اینجاست که “ریاست گرایی” حداکثر ضربه را به شهروندان خواهد زد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. كاش اصلاح طلب ها ، جماعت اصول گرا و اقتدارطلب رو رها كنند و بچسبند به جناب هادى خان سروش كه بدجورى از منافع جناح راست داره دفاع ميكنه ! ناقلا ! نميدونم دوره وكالت را كى و كجا گذرونده كه اينقدر سنگين قلم ميزنه !
    غلط نكنم نود درصد متون رسائل-مكاسب و حاشيه ملا عبدالله را يكجا در لايحه اش پياده كرده ! بابا مگه نشنيدى وكلا حرف مفت ميزنند اما مفته حرف نميزنند ؟! لااقل چند بندشو ميذاشتى براى جلسات بعدى تا لااقل در حق الوكاله ات مناقشه نكنند اما دوست عزيز ! وكيل كه نميتونه گنجشك رو جاى قنارى قالب كنه ! كداميك از صفات سلبى يا اثباتى كه آيه الله مصباح به جناح اصول گرا نسبت داده مصداق نداره ؟! مگه غير از اينه كه ناف اين جناح رو با انحصار طلبى بستند ؟! اين جماعت كى و كجا با ساير ذوستداران انقلاب تعامل داشتند كه حرف علامه مصباح موجب ناراحتى روح و روان شما شده ؟! مگه اصل دعواى اصلاح طلب ها با جناح راست همينها نيست ؟! شرافتاً يك مورد شما سراغ دارى كه آقايون از دين و انقلاب استفاده ابزارى نكرده باشند ؟! من تازه دارم به علامه علاقمند ميشم ! البته ناگفته نمونه رشد و تعاملى كه مورد نظر ايشونه سواى رشديست كه در مياحث حقوقى مطرح شده . افراد جناح راست ممكنه سفيه نباشند – كه به گمونم نباشند – اما فقط سنگ خودشونو به سينه ميزنند يا بعبارتى فقط خودشونو رشيد ميدونند ! و نه بقيه را ! خب طبيعيه به جماعتى كه فقط خودشان را رشيد بدونند بايد هم س … گفت ! بگذريم ، آيا جنابعالى يه مورد سراغ دارى كه راستى ها از حق يه مظلوم دفاع كرده باشند ؟! اصلاً اين جماعت عزيز دردونه حقى براى ديگران قائل هستند ؟! پس اونهائى كه از نظر حضرات عامل استكبار و منافق و مرتد و بريده از انقلاب و در خط اسرائيل و مرتد و ليبرال اند چه كسانى هستند ؟!

  2. عجیب اینه ایشون قبلن معتقد بود رای مردم شرعی نیست حالا چطور کاندیدا شده؟ یا نظرش عوض شده که باید توضیح بده چطور اجتهادش تغییر کرده و یا مطمئن بدون حضور بصورت تضمینی برنده است.

  3. اصول یعنی فرمایشات حضرت مصباح! نمی بینید با فرمایش ایشان جمهوری اسلامی (مورد نظر امام خمینی) هم به حکومت اسلامی (مورد نظر ایشان) تبدیل شد؟ گام اول گام دوم : مجلس انتصابی و انقلابی !

  4. قطعا جریان خلافت به سایر جریانات اصولگرا خواهد تاخت و اگر وحدتی باشد تاکتیکی و موقتی و تا قبل از قدرت مطلق است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا