خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر امروز کوروش بود شیفته‌ی آمریکایی‌ها نمی‌شد»

یک عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با گرایش اصولگرایی در گفت و گو با یک سایت اصولگرا می‌گوید: اگر امروز کوروش بود، قطعا کوروش نمی رفت در کنار آمریکایی ها و اروپایی ها در شبکه های ماهواره ای بنشیند، طرفداران کوروش بییند که کوروش با آن خصوصیات امروز در چه کسانی تجلی دارد. سعی نکنند کوروشی را تصور کنند که با ارزش های دین اسلام و با ارزش های انقلابی در تفاوت است.

دکتر شکراله خاکر رند استاد تاریخ دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه در مورد سندیت تاریخی روز کوروش می گوید: اعلام این روزها قراردادی است و هیچ سندیت تاریخی و پایه و جایگاه علمی قابل استنادی ندارد. در هیچ جایی مشخص نشده چنین روزی، روز مرگ کوروش یا سالروز تولدش است این یک چیز قراردادی است که چند نفر می‌نشینند تصمیم می گیرند فلان روز را به عنوان کوروش یا بزرگداشت کوروش بگیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در مورد کوروش می گوید: کوروش یکی از پادشاهان هخامنشی است. سلسله هخامنشی هم اولین سلسله ایرانی است که تقریبا مناطق وسیعی از جهان را با حملات نظامی تصرف کردند حتی مرزهایشان تا مصر هم پیش رفت و آن چیزی که خود کوروش با آن شناخته شده است درواقع آن دادگری ای است که مثلا در سطح عراق امروز و در سطح بابل از خودش نشان داد.

آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟

وی اضافه کرد: اینکه بعضی ها ادعا کردند که کوروش یهودی بوده این غلط و هیچ استناد تاریخی ندارد. در تاریخ آمده که کوروش در بابل یهودیان را که بصورت اسیر گرفتار بودند را نجات داده. بر همین اساس امروز یهودیان تمرکز خاصی بر روی شخصیت کوروش از این جهت نشان داده اند.

این استاد دانشگاه در مورد اینکه آیا ذوالقرنین همان کوروش است یا خیر تصریح کرد: در بعضی از تفاسیر که اعتبار آن جای بحث مفصل دارد آمده است که آن ذوالقرنینی که در قرآن کریم از آن یاد شده و مورد ستایش نسبی قرار گرفته است، با ویژگی های کوروش تطبیق می‌کند.برخی مفسرین نیز این را گفته اند. نهایتا اینکه این شخصیتی است که در منابع تاریخی به نیکی از او یاد شده و به عنوان یکی از بنیان گذاران اصلی تاریخ ایران پیش از اسلام شمرده می شود.

هیچ سند تاریخی مبنی بر اینکه با ورورد مسلمانان دستاوردهای ایران باستان نابود شده است وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند دو مقطع تاریخ ایران باستان که حدود هزار سال طول کشید را مقابل ایران اسلامی قرار بدهند درست نیست و اصلا تقابل معنایی ندارد گفت: اینگونه نیست که دستاوردهای ایران باستان را با ورود مسلمانان به ایران از بین رفته باشد به هیچ وجه چنین چیزی نیست و هر کسی هم بگوید، دلیل بی سوادی تاریخی اش است یعنی عدم اطلاعش را نشان می دهد. بله یک سری روایات و اخبار نادرست و جعلی وجود دارد که درواقع بر اساس آن ادعا شده است که مسلمانان وقتی وارد ایران شدند در ایران یک تمدن باشکوه وجود داشته و مسلمانان آمدند این تمدن باشکوه را ویران کردند.

قبل از ورود اسلام، ایران از تبعیض رنج می برد

خاکرند با بیان اینکه هر دوی این ادعاها نادرست است گفت: دولت ساسانی که مورد هجوم مسلمانان قرار گرفت دولتی بود که استبداد می ورزید و ایران به شدت از این دولت ناراحت و ناراضی بودند، فقر و عقب ماندگی و تبعیض طبقاتی و این ها در ایران پیش از ورود اسلام وجود داشته است که هم در روایات تاریخی آمده هم در شاهنامه آمده است.

ایرانی های قبل ورود اسلام در انتظار یک منجی بودند

وی اضافه کرد: منابع مختلف این را گفته اند و مورخین جدید که تخصصشان در همین حوزه ها است و ایرانی هم نیستند مثل «کریستن سن» در کتاب تاریخ ایران در زمان ساسانیان یا «گریشمند» در کتاب ایران پیش از اسلام اینها را گفته اند که وضعیت ایران پیش از ورود مسلمانان در ایران وضع نامطلوبی بوده و ایرانی ها منتظر یک منجی بودند و منتظر یک شخصیتی بودند که اینها را از این وضعیت نکبت بار نجات بدهد.

این پژوهشگر تاریخ گفت: با ظهور اسلام و ورود مسلمانان به ایران، ایرانی ها با آن دین و آئینی که نجات بخش بود آشنا شدند. مسلمانان وقتی وارد ایران شدند شمشیرشان علیه مردم نبود و اجباری در پذیرش اسلام به هیچ وجه صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: مسلمانان، دولت استبدادی و ظالم ساسانی را از سر راه مردم ایران که به شدت هم ناراضی بودند برداشتند. بعد از سقوط دولت ساسانی دیگر اصلا شمشیری در کار نبود. مسلمانها که از مدینه و مناطق مختلف به ایران آمده بودند اسلام و قرآن را به مردم ایران عرضه کردند. و مردم ایران حق انتخاب داشتند. هر کس مایل نبود مسلمان شود آزاد بود تا در دین خود که زرتشتی یا مسیحی و یا یهودی بود بماند و آزادی عبادت و آزادی مناسک دینشان هم حکومت اسلامی تضمین می کرد.

ایران بعد از اسلام بسیار باشکوه تر از ایران قبل از اسلام بوده است

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مردم ایران به مرور زمان وقتی که با اسلام آشنا شدند اسلام را پذیرفتند و هیچ اجبار و الزامی نبوده است، گفت: کتاب‌های مختلفی در این زمینه توسط کسانی که روش علمی و دانشگاهی را در تحقیقات خود دارند چه ایرانی و چه غیر ایرانی نوشته اند و این امر مسلم است که اسلام ایرانیان با زور و اجبار نبود حالا بعضی هستند که عمدا می خواهند نوعی تحریف تاریخ انجام بدهند اینگونه نشان بدهند که آمدن اسلام به ایران موجب شده که یک دوره عظمت و پیشرفت را ما از دست داده ایم به هیچ وجه اینگونه نبود و اتفاقا ایران بعد از اسلام بسیار باشکوه تر و با عظمت تر از ایران قبل از اسلام بوده است.

شکر الله خاکرند گفت: کسانی که بینش علمی ندارند و کسانی که نگاه عالمانه به موضوعات ندارند و اهل مطالعه نیستند گاهی می آیند توهمات و تخیلات خودشان را جدی می گیرند و به اصطلاح دنبال چیزهای وهمی بی مبنا می روند. نسل قدیم این افراد هم درختی می گرفتند و فکر می کردند این درخت شفا می‌دهد، حالا خرافه در برخی مواقع در مسائل تاریخی نیز ورود پیدا می کند.

جملاتی که به کوروش منتسب می شود هیچ کدام مبنای علمی ندارد

استاد تاریخ دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه تصویری که گاهی از کورش ارائه می شود و جملاتی که به کوروش منتسب می شود هیچ کدام مبنای علمی ندارد گفت: پژوهشگرانی که جدی در رشته تاریخ کار و فعالیت علمی می کنند، هیچ مستند جدی مبنی بر اینکه ایرانی ها به زور اسلام را پذیرفتند ندارند. البته همیشه شاید یک اشکالاتی بوده است، انکار نمی کنم که شاید در گوشه ای از تاریخ ورود مسلمانان به ایران مثل زمان بنی امیه به ظلم و ستم به ایرانی ها پرداختند.

نگاه ایرانی ها هیچ وقت نگاه نژادی نبوده

استاد دانشگاه شیراز گفت: نگاه ایرانی ها هیچ وقت نگاه نژادی نبوده، ایرانی ها حقیقت هر جا که بوده توسط هر کسی از هر قوم و نژادی که بوده پذیرفتند و ظلم توسط هر کسی انجام شده حتی اگر ایرانی بوده آن ظلم را محکوم و رفع و دفع کردند.

ریشه باستان ستایی افراطی را ضدانقلاب در خارج از کشور مدیریت می کند

خاکرند با اشاره به تبلیغات ضد اسلامی و بزرگ کردن نابجا و افراطی ملی گرایی در شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی گفت: در این رسانه ها برخی برای اظهار نارضایتی از جمهوری اسلامی می آیند ریشه اسلام و دیانت را هدف می گیرند و شروع به شبه افکنی می کنند. و فکر می کنند که رویکردهای این چنینی به نفع ایران باستان است.

وی افزود: ریشه این اسلام ستیزی و باستان ستایی افراطی را ضدانقلاب در خارج از کشور مدیریت می کند. که متاسفانه تعدادی از داخل کشور تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند.

دولت هخامنشی از لحاظ مهندسی، معماران برجسته ای داشته است

این پژوهشگر تاریخ در مورد معماری دوران هخامنشی گفت: در آن زمان دولت هخامنشی از لحاظ علمی، مهندسی و معماران برجسته ای داشته است. و جالب است که بدانید ظرفیت بالا و نهفته قوم ایرانی با ورود اسلام به ایران و تشویق افراد به آموزش علم از کودکی تا مرگ، موجب شد که فضای خوبی برای همه ایرانی های باهوش فراهم بشود و استعدادهای ایرانی بعد از ظهور اسلام شکوفا شد که پیش از اسلام بخش اندکی از این استعداد شکوفا شده بود.

وی اضافه کرد: در سلسله حکومت های پیش از اسلام تبعیض طبقاتی وجود داشته است، حتی تحصیل علم برای اکثر مردم ممنوع بوده است. بعد از اسلام ما شاهد ظهور صدها و هزاران دانشمند در رشته های مختلف علمی هستیم که این طبیعتا به برکت ورود اسلام به ایران و حاکمیت دین اسلام در ایران است.

خاکرند ادامه داد: ما نباید ایران قبل از اسلام را برابر ایران بعد از اسلام قرار بدهیم. همان طور که اشاره کردم ظلم و بی عدالتی و تبعیض باعث شده بود که ایرانی ها از حکومت خودشان همیشه ناراضی باشند، در پیش از اسلام کوروش مثل معلم ابتدایی می ماند ما در تاریخ، شخصیت های برجسته تر از کوروش هم داریم.آن کوروش با آن خصوصیاتی که می گویند و تصور می کنند قطعا اگر الان کوروش بود یکی از فرماندهان برجسته دفاع از کشور بود و دفاع از مظلومین و مردم می کرد.

اگر امروز کوروش بود شیفته آمریکایی ها نمی شد

استاد دانشگاه شیراز گفت: اگر امروز کوروش بود، قطعا کوروش نمی رفت در کنار آمریکایی ها و اروپایی ها در شبکه های ماهواره ای بنشیند، طرفداران کوروش بییند که کوروش با آن خصوصیات امروز در چه کسانی تجلی دارد. سعی نکنند کوروشی را تصور کنند که با ارزش های دین اسلام و با ارزش های انقلابی در تفاوت است.

وی اضافه کرد: ما در طول تاریخ صدها و هزاران فرمانده و شخصیت برجسته داریم که خصوصیات کوروش را داشته اند. در این اسلام پیامبر اسلام علی بن ابیطالب، فقها و علما و فرماندهان شهدا این ها همه خصوصیاتی داشتند که امروز قطعا اگر کوروش بود در برابر آنها خضوع و خشوع می کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نمیدونم شیفته میشد یا نه ولی مطمئنم که جلوی فساد رو میگرفت و هر کاری میکرد که مردم اینقدر زجر نکشند

  2. کوروش شیفته اونا نمیشد تمام جهان شیفته کوروش میشدند ایران قدرمتندترین کشور رو سطح زمین میشد نه…………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا