خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انتخابات در قم به صحنه رقابت یک جناح تبدیل شده»

مدیرمسوول روزنامه‌ی ۱۹دی گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم، اکنون به صحنه رقابت یک جناح تبدیل شده و به عبارتی درون‌جناحی است، 3 لیست در استان ارائه شده عمدتا از سوی جریان اصول‌گرا است.

ایسنا نوشت: تنها دو روز تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم باقی مانده است و در مهلت 7 روزه‌ نامزدها برای تبلیغات، سراسر شهر مملو از پوسترهای تبلیغاتی، شعارها و تصاویر نامزدهای انتخاباتی شده است، دانشگاه‌ها، محل برگزاری تریبون‌های آزاد و جلسات بحث درمورد چالش‌های انتخابات است و سالن‌‍‌های بزرگ شهر نیز به محلی برای سخنرانی‌های داوطلبان نمایندگی مجلس تبدیل شد است.

هرچند از اقشار مختلف مردم و صنوف مختلف نیز نمایندگانی برای اخذ کرسی‌های مجلس داوطلب شده اند، اما در این میان، نامزدهای معرفی شده از سوی جریان‌های سیاسی، شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در بین داوطلبین هستند که درحال برگزاری نشست‌های خبری و جلسات متعدد در سطح شهر می‌باشند.

آنچه که در فضای انتخاباتی شهر مشهود است، شباهت و نزدیکی شعارهای تبلیغاتی داوطلبان به یکدیگر است و عمده‌ نامزدها نیز محوریت تبلیغات خود را بر مشکلات معیشتی مردم استوار کرده و وعده‌ها، رنگ و بوی اقتصادی دارد، معضلات شهری مانند پروژه‌ ناکام مونوریل قم نیز از دیگر اشتراکات پررنگ تبلیغات نمایندگان است.

اما این شباهت و نزدیکی به موارد مذکور خلاصه نمی‌شود و عمده‌ داوطلبان حاضر در صحنه‌ رقابت انتخاباتی از یک جریان فکری واحد معرفی می‌شوند، هر چند در قالب لیست‌های متعدد و متفاوت به عرصه‌ی انتخابات ورود کرده‌اند و در جلسات خود با مردم نیز، به انتقاد از سایر لیست‌ها و نقد عملکرد یکدیگر می‌پردازند.

اما باید پرسید که آیا ارائه لیست‌‌های متعدد ازسوی یک جریان فکری نشان از پویایی آن جریان دارد یا بیان کننده‌ تفرقه و تشتت در آن است؟ به چه دلیل گاها در لیست مورد حمایت یک حزب، نام افرادی دیده می‌شود که سنخیت چندانی با حزبی که از سوی آنان معرفی شده، ندارند؟

روند تک‌جناحی انتخابات

مرتضی داستانی تحلیگر مسایل سیاسی و رئیس خانه مطبوعات قم در این باره به ایسنا گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم، اکنون به صحنه رقابت یک جناح تبدیل شده و به عبارتی درون‌جناحی است، 3 لیست در استان ارائه شده عمدتا از سوی جریان اصول‌گرا است، اولین لیست، لیست شورای هماهنگی اصولگرایان بود که از مدت‌ها قبل کاندیداتوری خود را اعلام کرده بودند.

وی ادامه داد: در اعضای لیست شورای هماهنگی اصول‌گرایان بوده که چهره‌های شناخته‌ای در استان قم هستند چرا که تریبون‌های مختلفی را در اختیار دارند، در این میان برخی از اصول‌گرایان که سازو کاز ورود و خروج به لیست‌ها و عملکرد شورای هماهنگی اصول‌گرایان رضایت نداشتند، از ائتلاف جدا شدند و خود ائتلاف جداگانه‌ای با عنوان ائتلاف نیروهای انقلاب تشکیل دادند، این تشکل نوظهور امسال برای اولین بار لیست ارائه کرده است.

مرتضی داستانی ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین تشکل‌های اصول‌گرا در استان که بیش از دو دهه در انتخابات استان قم به ارائه لیست و معرفی نامزد می‎پردازند، ائتلاف پیروان امام و رهبری در استان قم است که بسیار دیر وارد صحنه انتخابات شد و لیست مورد نظر خود را اعلام کرد.

وی در ادامه عدم حضور دکتر لاریجانی در انتخابات قم را به واسطه ماشین های تخریبی دانست که به تخریب شخصیت ها می پردازند.

علت سکوت انتخاباتی اصلاح طلبان در قم چیست؟

مدیر مسئول روزنامه 19 دی بیان کرد: در این میان، اصلاح طلبان نیز به این دلیل که نامزد مناسب و مورد نظر خود را در استان قم نداشتند، از ارائه لیست و معرفی نامزد مورد حمایت خود صرف نظر کردند و در بیانیه خود نیز اعلام کردند که به انتخاب مردم احترام خواهند گذاشت.

وی در پاسخ به وجه تمایز لیست‌های اصول‌گرایی ارائه شده درقم عنوان کرد: اصول‌گرایانی که لیست‌های متفاوتی ارائه کردند، با یکدیگر دراهداف و نوع نگاه کلی تفاوت ندارند و علتی که موجب ارائه لیست‌های مختلف شده است، بیشتر به تفاوت در روش‌ها، نوع برخورد ها و حساسیت‌هایی است که نسبت به یکدیگر وجود دارد.

تبعات ارائه چند لیست از سوی یک جریان چیست؟

رییس خانه مطبوعات قم بیان کرد: وقتی در یک حوزه‌ انتخابیه، حضور جناح رقیب کم‌رنگ و غیر موثر است، تکاپو برای وحدت و ارائه لیست واحد دیگر اهمیتی نخواهد داشت، در استان قم نیز ارائه لیست‌های متعدد، هرچند از سوی یک جناح فکری در، موجب رونق نسبی فضای انتخاباتی شده است.

وی ادامه داد: در کشورما جریانات سیاسی بیشتر به صورت طیف حضور دارند و طیف اصولگرایی نیز از صفر تا صد را شامل می‌شود، بنابراین مشاهده ارائه‌ لیست‌های متعدد از سوی جریان اصولگرایی، طبیعی است و در حوزه‌ انتخابیه قم نیز موجب شکست اصول‌گرایی نخواهد شد، اما به طور ام کلی، وقتی جریانی احساس کند که حضور جریان رقیب برای وی خطر ساز است، در صورت عدم ارائه‌ لیست واحد، شکست خواهد خورد.

داستانی گفت: احزاب تلاش می‌کنند تا در انتخابات نامزد اختصاصی خود را معرفی کنند تا کاملا منطبق بر گفتمان و اهداف حزب باشد، اما اگر حزبی نتواند به هر دلیلی مانند استعفا یا عدم ثبت نام نماینده مورد نظر و یا بالا بودن احتمال شکست نماینده اختصاصی، اقدام به حمایت از داوطلب دیگری می‌کند که خود به طور جداگانه ثبت نام کرده است ، اما حزب به دلیل هم‌خوانی نسبی نماینده با اهداف خود، به حمایت از وی میپردازد تا میزان بیشتری از اهداف خود را تامین کند، بنابراین امکان دارد حزبی از نامزدی که مطابقت کامل با خود را ندارد، در لیست پیشنهادی خود نام ببرد.

انصراف تعیین‌کننده‌ای در انتخابات قم انتظار نمی‌رود

وی ادامه داد: در وضعیت موجود در فضای انتخاباتی استان قم، انتظار نمی‌رود که انصراف تعیین‌کننده‌ از سوی چهره‌های مطرح انتخابات رخ دهد که بتواند جهت انتخابات را تغییر دهد.

به هر حال این در حالی که زمزمه هایی مبنی بر تعویق انتخابات به دلیل شیوع بیماری کرونا مطرح است ولی صرف نظر از نگاه حزبی و جناحی حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند برگ برنده نظام اسلامی در شرایط حساس ملی و بین المللی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا