خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شورش «واگنر» علیه پوتین یک شروع است، اما الزاما به نتیجه نمی رسد»

انتخاب نوشت:

ایجاد تنش میان ارتش روسیه و واگنرها به باور مسئولین دولتی روسیه یک مداخله و نفوذ غرب برای ضربه به روسیه است اما گروه واگنر معتقد است که در جنگ اوکراین ضمن تلاش های زیاد از آن تقدیر به عمل نیامده و از طرف دیگر به آن ها حمله شده است. هرچند تضاد میان فرماندهان نظامی ارتش روسیه که نزدیک به حزب کمونیست هستند با واگنر‌هایی که نزدیک به اولیگارش های روس فعالیت می کنند نیز در این بین تاثیر دارد.تا دیر نشده ثبت نام کن! (ظرفیت محدود)پیشنهاد امروز

نعمت‌الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در شوروی، در آغاز درباره تحولات شب گذشته در روسیه به انتخاب گفت: این اتفاق قابل پیش بینی بود. من ابتدای جنگ روسیه و اوکراین گفته بودم که یکی از چالش‌های مهم پوتین مشکلات داخلی است، چون مردم روسیه در این شرایط خیلی علاقه‌ای به این تنش‌ها ندارند و اگر ابعاد آن گسترده شود می‌تواند باعث مشکلات جدی برای پوتین گردد. این اتفاق یک شروع است البته الزاما به نتیجه نمی‌رسد اما نشان می‌دهد زمینه های تنش در داخل روسیه وجود دارد. تحریم ها و سیاست های پوتین باعث ایجاد این زمینه ها شده است اما قابل دوام نیست. البته برای روشن تر شدن ماجرا باید صبر کرد.

وی ادامه داد: کما و بیش می‌توان این نظر را تایید کرد که مشکل سیاسی بین روس ها وجود دارد. ارتش روسیه و سازمان اطلاعاتی آن تغییر اساسی نسبت به زمان شوروی نکرده و هنوز از افراد قدیمی استفاده می‌کنند. در مقابل گروه‌های شبه نظامی حرفه ای نیستند و می‌خواهند از یک شرایط استثنایی بهره‌های موقت و کلان ببرند. مثل کاری که در سوریه کردند. به هر حال رفتار گروه‌های شبه نظامی با یک ارتش با سابقه فرق می‌کند و طبیعی است که رفتار واگنر با ارتش روسیه هماهنگی نداشته باشد. به همین دلیل رو به روی هم قرار گرفته‌اند، هرچند ارتش خیلی علاقه‌ای ندارد که درگیر یک جنگ داخلی شود اما وقتی اتفاق می‌افتد ناچاراند که به آن تن دهند.

ایزدی سپس درباره نتایج تنش های فعلی در داخل روسیه برای ایران اظهار داشت: من امیدوارم که اگر نتایجی هم داشته باشد آن  نتایج مثبت باشد. ایران بی جهت و از روی سهل‌انگاری و محاسبات غلط وارد جنگ اوکراین شد و نتایج آن هم برای ایران خوب نبوده و همواره ما را اذیت کرده است. اگر این مسئله در داخل روسیه اوج بگیرد ما خیلی در مسائل داخلی آن‌ها نمی‌توانیم کمک کنیم، اما ادامه آن ممکن است به سرانجام رسیدن جنگ اوکراین کمک کند. کلا جنگ اوکراین برای ما شرایط مناسبی ایجاد نکرده و ما را درگیر پرونده‌های سختی کرده است؛ به نوعی تحریم‌های روسیه دامن ما را نیز گرفته است. شاید اگر این اختلافات درونی روسیه به سمتی برود که آن‌ها ناچار شوند سیاست هایشان را تعدیل کنند، وضعیت مثبتی برای ما به وجود آید که مسلما از جنگ اوکراین بهتر است.

ایزدی در پایان درباره ادعا روس‌ها مبنی بر نفوذ غرب در واگنر گفت: به نظر من بحث نفوذ غرب در واگنر سابقه دارد، وقتی نیروهایی در داخل پیدا می‌شوند که علیه حاکمیت واکنش نشان می‌دهند این گزاره ها درباره آن مطرح می‌شود، حتی در شوروی نیز سر جریان کودتا بخشی از مسائل را به نفوذ خارجی منتسب کردند البته خیلی هم بی راه نبود. به هر حال کسانی در روسیه هستند که علاقه مند به غرب اند و خواهان رفت و آمد با غرب هستند. به هر حال یک زمانی روسیه به گروه هفت وارد و سپس اخراج شده است. مردم روسیه نیز احساسشان این است که به شرایط زمان شوروی برمی گردند و راضی نیستند که چهره نامناسبی در غرب داشته باشند. مردم حس می‌کنند تاریخ در حال تکرار شدن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا