خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بافت تاریخی استان مرکزی درحال نابودی است

بافت تاریخی استان مرکزی و ترمیم و مرمت بناهای تاریخی موضوعی است که مدیریت شهری و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در یک گفتگو به آن پرداخته اند.

به گزارش وقایع استان، مدیریت شهری و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفتگویی درباره وضعیت بافت تاریخی استان مرکزی داشته‌اند. زهرا مدنی: با اینکه قدمت بافت تاریخی شهر اراک به دوره قاجار می رسد و در مقایسه با شهرهایی چون اصفهان یا شیراز زمان چندانی از زمان احداث بناهای تاریخی شهر نگذشته متاسفانه بر اثر بی توجهی، عدم همکاری ورثه و نبود بودجه این بناهای ارزشمند در حال فرسودگی و خرابی اند، بعد از تخریب بنای حاج باشی این بار شاید نوبت بنای موقوفه بیات واقع در میدان اراک باشد که متاسفانه رو به خرابی است و به جز نمای ظاهری چیزی از آن باقی نمانده است، به گفته شهردار بافت تاریخی اراک این بنا در مالکیت اداره کل اوقاف است.
ابولفضل شالی بگ می گوید: میراث فرهنگی در جهت نگهداشت این بنا تنها جداره رو به میدان را ترمیم کرده و چنانچه در جهت تعمیر و مرمت این بنا اقدامات دیگری صورت بگیرد شهرداری آمادگی لازم جهت همکاری با نهادهای ذی ربط را دارد.
وی ادامه می دهد: با توجه به اجرای پروژه پیاده راه سازی در نشستی که با اوقاف داشتیم پیشنهاد دادیم با حفظ بنای اصلی از فضاهای خالی موجود در محدوده در کاربری های دیگری مثلا پارکینگ استفاده کنیم اما تا کنون هیچ بازخوردی از ورثه یا اداره کل اوقاف دریافت نکرده ایم.
وحید میرنظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک نیز دراینباره می گوید: از آن جا که این بنا از نظر حقوقی در مالکیت اداره کل اوقاف است تولیت آن با اوقاف و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد، شهرداری و شورای شهر وظیفه مستقیمی در این خصوص ندارند.
وی می افزاید: ما در مطالبه گری های خود از اداره اوقاف در خصوص ترمیم و نگهداشت برخی از سراهای بازار تاریخی اراک که در مالکیت این اداره است هم به نتیجه ای نرسیدیم و همچنان این سراها در حال تخریب و فرسودگی هستند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اراک در ادامه توضیح می دهد: ما در نشست های شورای شهر نه تنها در خصوص این ملک بلکه در زمینه کلیه آثار تاریخی شهری مطالبه گری داشته ایم که متاسفانه اداره کل اوقاف حاضر به پذیرفتن مسئولیت خود نیست و میراث فرهنگی هم بودجه لازم برای رسیدگی به بناهای تاریخی شهر را ندارد و همین امر موجب تخریب تدریجی بناهای تاریخی شهر شده است.
میرنظامی اضافه می کند: همان طور که در خمین اتفاق افتاده می توان برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی با همکاری بخش خصوصی برای کاربری های دیگری چون سفره خانه و… از آن استفاده کرد و مجموعه شهرداری و شورای شهر کمال همکاری در این زمینه را خواهد داشت.
مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی هم به خبرنگار وقایع استان می گوید: ما قراردادی در جهت ترمیم و مرمت بناهای تاریخی در میدان ارک منعقد کرده ایم که به موجب آن پیمانکار مشغول ترمیم و مرمت سردر مغازه ها و .. در این محدوده تاریخی از شهر است.
وی ادامه می دهد: این اقدامات شامل رفع خطر، آواربرداری، مرمت بام و نماسازی بیرونی میدان ارک می باشد.
مرزبان در ادامه اشاره می کند: کار مرمت این بنا با میراث فرهنگی است اما مالکیت آن با اداره اوقاف و بخش خصوصی می باشد و ما تا جای ممکن برای ترمیم و مرمت با این دو بخش همکاری می کنیم.
وی خاطرنشان می کند: بر اساس تفاهم نامه ای که با اداره اوقاف شکل گرفته املاکی که در اختیار این اداره است قابلیت واگذاری با کاربری های مورد تایید میراث فرهنگی را دارد و چنانچه سرمایه گذاری مایل به استفاده از بنا باشد ما آمادگی ایجاد کاربری و همکاری با اداره اوقاف جهت انتقال بنا را خواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا