خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | بازتاب اکران «خانه پدری» پس از ده سال توقیف

اکران فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری پس از حدود ده سال توقیف با واکنش کاربران توییتر همراه شد. توییت‌هایی در این باره را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

ابراهیم داروغه‌زاده: ‏تمام دختراني كه با اجبار پدر تن به ازدواج با كسي ميدهند كه دوستش ندارند در حقيقت زنده به گور ميشوند.
به جاي حمله به فيلمي كه با تحجر سر جنگ دارد با جهالت كه منجر به ظلم به دختران مان ميشود مبارزه كنيم.
‎#خانه_پدري

حسین معززی‌نیا: ‏جواد شمقدری گفته اکران خانه‌ی پدری «جنایت فرهنگی» است. انتخاب کلماتش بد نبوده، فقط جابه‌جا استفاده کرده: خانه‌ی پدری درباره‌ی «فرهنگ جنایت» است. قصه‌ی یک زیرزمین و چیزهایی که مدفون می‌شود تا بتوانیم به زندگی‌مان ادامه دهیم. اما خون را نمی‌شود شست.

شاهرخ دولکو: ‏از نظرِ بخش محترمِ خبرِ ۲۰:۳۰ هیچ منتقد و سینماگر وفعال فرهنگی‌ای با نمایش فیلم خانه پدری موافق نیست. کلن همه مخالفن. واقعن نمی‌فهمم وقتی تمام این اساتید مخالفِ نمایشِ این فیلم هستن سازمان سینمایی برای کی و چی این جور فیلم‌ها رو اکران می‌کنه. آقای سازمان سینمایی! به خودت بیا مرد.

خسرو نقیبی: ‏با حل‌شدن مشکل ‎#خانه_پدری و پیش‌تر ‎#آشغال_های_دوست_داشتنی به‌نظر می‌رسد بتوان به نمایش ‎#خیابان_های_آرام کمال تبریزی و ‎#گزارش_یک_جشن حاتمی‌کیا هم فکر کرد. اولی یکی از ۳ فیلم مهم کارنامه‌ی تبریزی‌ست که چه‌بسا اکران‌ش او را به این آثار متأخر نمی‌رساند؛ و دومی، تصویری‌ست از یک دوران.

مهرزاد دانش: ‏‎#خانه_پدری سرانجام چهارشنبه اکران می‌شود؛ از درخشان‌ترین‌ آثار ‎#کیانوش_عیاری و سینمای ایران. در خانه پدری، ببینید حکایت نفرین زمین را که در دالان زمان، حقیقت را بر جنایت چیره می‌کند. این سرشت و سرنوشت محتوم هر جنایتی است؛ حتی در نهان‌ترین پستوها و نجواها. از نفرین زمین بترسیم.

صالح تسبیحی: ‏فیلم ‎#خانه_پدری یک داستان تمثیلی ست که میگوید در زیربنای این خانه که وطن ماست،استخوان ‎#زنان رنج کشیده‌ ای در خاک است که خشونت علیه آنها را پدر به پسرمنتقل می کند.عجیب است که می گویند این فیلم خشن است،در دنیایی که در ‎#سينما و خانه “بیل را بکش”میبینیم،سطح خشونت این فیلم هیچ است

حسین کازرونی: ‏مشکل ‎#خانه_پدری حذف یکی دو سکانس خشن فیلم نیست؛ مشکل اهانت به خانواده و مذهب ایرانی است. داستان‌سرایی کنی از یک تحجر و تعصب و افراط که مقیاسش در جامعه ما، یک به ده میلیون هم نیست و نوع نگاه مخاطب غیرمذهبی را نسبت به مذهبیون خدشه‌دار کنی. جنایت فرهنگی کمترین صفت برای این فیلم است

سلمان معمار: ‏ده سال پیش ‎#خانه_پدری رو دیدم، سکانس قتل چنان فجیع بود که خواهرم شب کابوس میدید. عیاری فیلمساز محبوب منه اما فیلم رو به هیچ وجه توصیه نمیکنم، سیاه، کثیف، فجیع، ناامیدکننده و پس زننده.
حیف ‎#ایران که اینطوری روایت بشه.

فرشته حبیبی: ‏گذشته از سکانس قتل، یکی از موارد اصلاحی ‎#خانه_پدری اینست که اشیای داخل صندوق نشان از تعزیه خوان بودن پدر دارد و لاجرم چنین پدری نمیتوانسته مرتکب چنان خشونتی بشود! قتل در یک خانواده مذهبی متعصب اتفاق افتاده،حالا چه تعزیه خوان باشد چه تعزیه خوانیش سانسور شود.

مسعود بصیری: ‏این پوستر خارجی فیلم ‎#خانه_پدری است
این فیلم نماینده کدام بخش جامعه ایرانی است؟
در معاونت سینمایی ارشاد چه‌خبر است؟ چرا این فیلم سراسر سیاهی و کثافت باید ساخته و اکران شود؟
تا حالا چند دختر ایرانی با شمشیر تعزیه توسط پدرشان کشته شده‌اند که این فیلم باید از روی آن ساخته شود؟

توییت انصاف | بازتاب اکران «خانه پدری» پس از ده سال توقیف

مهناز عادلی: ‏واقعن متوجه نمی‌شم در عصر آگاهی و گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینهمه روشنگری در باب همه‌چی، چطور والدین تحصیلکرده‌ی امروزی کمترین تحقیقی درباره فیلم و درجه‌بندی سنی نمی‌کنند و دست بچه‌ی خردسال و نه حتا کودک رو می‌گیرن میارن سینما دیدن درخونگاه، مسخره‌باز، خانه پدری، ماجرای نیمروز؟!

زهیر موسوی: ‏حالا من که سینمایی نیستم و صرفا فیلم میبینم اما ‎#خانه_پدری از اون دست فیلمایی هست که باید دید. شروع فوق العاده جذاب اما ریتم کند و بازی ها هم معمولی. وقتی فیلم تمون شد سوال مشترک تماشاچیا این بود: چرا این فیلم باید ۹سال توقیف میشد؟

حسین دهباشی: ‏آیا کارکرد سینما، واقع‌نمایی است؟ نه به گمانم! طرح واقعیت با آثار مستند است و وظیفه سینما، سرگرمی و بهترکردن حال مخاطب. بله، سینمای سیاه نیز مشتری‌های خود را دارد. و توئیت قبل اشتباه بود که: کاش خانه پدری اکران نمی‌شد. و درست‌اش این: به نظرم، دیدن آن فیلم حال‌تان را بهتر نمی‌کند!

مهدی شمس: ‏اینکه از اهالی و علاقمندان سینما باشی و معترض اکران خانه پدری باشی یعنی از اهالی و علاقمندان سینما نیستی و دلیل بودنت در سینما ، سینما نیست چیز دیگه ست.

محمدرضا شهبازی: ‏معاون نظارت سازمان سینمایی گفته صحنه خشن ‎#خانه_پدری اصلاح شده
اولا که دروغه. توی فیلم بود. ثانیا این فیلم چرک با این چیزا اصلاح میشه؟         یاد این حکایت عبید افتادم: مردی نزد بقالی آمد وگفت پیاز هم ده تا دهان بدان خوشبوی سازم بقال گفت مگر [..] خورده باشی که خواهی با پیازش خوشبوی کنی

رضا کیانی: ‏خانه پدری را جشنواره دیدم.
هر چیزی که از این سینما بیرون میاد،قابل دفاع نیست ولو کارگردانی مثل عیاری آن را ساخته باشد.
فیلمساز ولو حرفه‌ای هم ممکن است بین دهها اثر خود، یک یا دو اثر مضحک و غیرقابل دفاع هم ساخته باشد.
اینکه مجوز پخش نگرفته، علتی برای خوب بودن و دفاع از آن نیست

علیرضا پورمسعود: ‏اکران ‎#خانه_پدری پس از۱۰سال،که روایتی از کشتن و زنده به گورکردن دختر خانواده توسط پدر و برادر متعصب است با هدف تشدید ‎#دوقطبی حقوق زنان در جامعه برای به حاشیه بردن مطالبات معیشتی مردم از لیبرال هاست
دختر آبی، سحر تبر و حالا خانه پدری همه برای کسب کرسی های مجلس توسط بنفش هاست

سعید شکوری: ‏نه به ‎#خانه_پدری کیانوش عیاری
محصول سال ۸۹ که دی ۹۳ در روز اول اکران از پرده پایین کشیده شد و اینک با ‎#دایره_قرمز_رنگ منفی ۱۵ مجدداً اکران شد! جدای از داستان دهشتناک فیلم، چرا فیلم‌هایی که مخاطب آن دارای محدودیت سنی است فزونی یافته!؟ آیا در عصر ارتباطات این محدودیت معنایی دارد!؟

پیمان یزدانی: ‏خانه پدری خیلی لازم و خوب بود. بنظرم جای این چند سال دیده‌نشدن، اتفاقا تو هر خانواده ایرانی بخصوص برای مردان خانواده باید به صورت اجباری اکران بشه.

یحیی نطنزی: ‏«خانه پدری» با حذف صحنه‌ای اکران‌ شده که مدیران ارشاد نمایش فیلم رو منوط به نبودش کرده بودند. کیانوش عیاری هم به سانسوری تن داده که اگه قبلن اعمال می‌شد فیلمش می‌تونست چند سال زودتر اکران بشه. در چنین وضعیتی قهرمان‌سازی از مدیر سینمایی یا فیلمساز چه نسبتی با واقعیت موجود داره؟

محمد ایزدی: ‏فیلم ‎#خانه_پدری بعد از حدود ده سال با دو اصلاحیه پخش شده. آن سکانس قتل حذف نشده اما آنطور که عیاری می‌گوید «زهر» آن گرفته شده. حدس می‌زنم صدای شکستن جمجمه و چند شات آن برداشته شده. علت مخالفت با فیلم، البته فقط این صحنه نبوده، بلکه «سیاه‌نمایی» از طریق نمایش زن‌ستیزی بوده.

شمیم طاهری: ‏ضربه‌ مهلکی که کیانوش عیاری در شروع «خانه‌ پدری» به تماشاچی وارد می‌کند، تا سال‌ها بدنش را می‌لرزاند و بخشی از وجودش را در آن خانه تا ابد نگه می‌دارد. او خانه را به مهم‌ترین شخصیت فیلم با کارکردی تاریخی-اجتماعی-فرهنگی تبدیل می‌کند و فیلمش را در نزدیکی قله‌ سینمای ایران می‌نشاند.

امیر راعی‌فرد: ‏گویا ‎#شمقدری گفته است اکران فیلم ‎#خانه_پدری یک جنایت فرهنگی است یا جمله ای مشابه این. اینجاست که به حضرتشان باید یادآوری کرد جنایتکار فرهنگی کسی است که ۸ سال اجازه اکران یک اثر دارای مجوز را ندادا است. آقای شمقدری بدانید هر فیلمی یک روز دیده خواهد شد و دقیقا امروز همان روز است

محمود صادقی: ‏طبق ماده ۱۹ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، «هر گونه تغییر یا تحریف در اثر…و نشر آن بدون اجازه‌ی پدیدآورنده ممنوع است.»؛
‎#کیانوش_عیاری پس از یک دهه اصرار بر احقاق این حق خود، که از حقوق معنوی و غیرقابل سلب مؤلف است، پاسخ مثبت گرفت.
‎#خانه_پدری
‎#حقوق_مؤلف

پونه سامانی: ‏بعد از ده سال سانسورچیا اجازه اکران فیلم خانه پدری رو‌دادن !
دیگه اون‌فیلم که بعد از این همه مدت به سلیقه شما بیاد بیرون هنوز ارزش دیدن داره ؟؟؟؟😏

عبدالصمد جعفری: ‏اکران فیلم توقیفی بعد از ۱۰ سال !
خانه پدری فیلمی که به روایت تماشا کنندگان اندکش بسیار خشونت‌آمیز بود!
درواقع خانه پدری روایتی از کشتن و زنده به گور کردن دختر خانواده توسط پدر و برادر متعصبش است!چه اتفاقی بعد از ده سال افتاده که وزارت ارشاد اجازه اکران این فیلم رو داده؟

ابوالحسن قارداشی: ‏دوستان بدون معطلی ‎#خانه_پدری کیانوش عیاری رو ببینید از اتفاقات سینمایی چند سال اخیر . واقع گرا واستعاری . تجربه ای منحصر بفرد از چهار دیواریی
بنام ” خانه پدری” . روایتی تکان دهنده و البته سینمایی از زنده به گوری دختران ومادران بدست تعصب و تصلب مغزی

محمد کلهر: ‏این حجم از توصیه به دیدن ‎#خانه_پدری دلیلش چیه؟ واقعا دیدن خشونت، عصبیت و سبعیت تو سینما چه لذتی داره که توصیه میکنید؟

شراره: ‏مگر همین الان جسته گریخته خبر دختر کشی در نقاط مختلف ایران به گوشتون نمی رسه که خانه پدری به نظرتون بدیع و سنت شکن بود؟

بهمن هدایتی: ‏رفع توقیف ‎#خانه_پدری اتفاق قابل تامل و خوبی است: حذف قاعده عجیب و غیرقابل توجیه “توقیف فیلم مجوز دار ”

امینی: ‏این فیلم خانه پدری دقیقا به کدام خانه کدام پدر اشاره دارد؟
انصافا چند میلیونیوم جامعه ایرانی چنینند؟
چرا ملی گراهای ایران پرست لال شده اند؟

پویا خازنی: ‏با اینکه ‎#خانه_پدری سانسور شده و یه وجه نمادینش حذف شده اما در مجموع درک نکردم چرا به این اثر گفتید “شاهکار”!
یه فیلم متوسط بود که خب دست رو موضوعی گذاشت که جامعه ی سنتی ایران همیشه درصدد انکارش بوده.
ولی یادمون نره نه توقیف و نه موضوع باعث نمیشه این یه فیلم عالی باشه

مسعود بارانی: ‏فیلم خانه پدری به قدری درگیر کننده ساخته شده که ممکنه تا چندین ساعت یا شاید هم چندین روز یک «چرا؟» بزرگ توی ذهن انسان باقی بذاره؛ بدون رسیدن به پاسخی روشن.

فاطمه ترکاشوند: ‏پوستر ‎#خانه_پدری از فیلمش هم وحشتناک‌تر شده!
تا همین چندسال پیش کارگردان‌ها واسه قالی ایرانی، خودکشی می‌کردن که چرا ارزشش رو نمی‌دونیم و ضعیف شده و فلان و… جمع می‌شدن اپیزود می‌ساختن برای فرش ایران.
تا حالا کسی چنین تصویری از قالی ایرانی نداده بود…

توییت انصاف | بازتاب اکران «خانه پدری» پس از ده سال توقیف

رسول شکری‌نیا: ‏درفضای سکوت رسانه ای فیلم مسئله دار ‎#خانه_پدری ساخته کیانوش عیاری که 9 سال توقیف بود، ظاهرا” از فردا در سالن های محدودی اکران میشود!؟
اینکه نباید وارد دوقطبی سازی شد درست اما نباید دربرابر تصمیمات سیاسی متولیان فرهنگی سکوت کرد!؟
فعالان رسانه و رسانه های انقلابی ظاهرا خوابند یا…

حسین درخشان: ‏خانه پدری خیلی مقاله‌ی خوب و مهمیه، ولی فیلم بسیار مزخزفیه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا