خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات 98؛ فریاد سکوت!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی انتخابات مجلس نوشت:

یازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس هم به پایان رسید و بنا بر آنچه به شکل غیر رسمی اعلام شده است قریب به شصت درصد از مردم ایران تمایلی به حضور در انتخابات از خود نشان ندادند. انتخاباتی که با توجه به نحوه‌ی عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، نتیجه‌ی آن از هفته‌ها قبل قابل حدس بود اما آنچه این انتخابات را تبدیل به نقطه‌ی عطفی در دوره‌های مختلف انتخابات در کشور کرد میزان مشارکت اعلام شده برای این انتخابات است.

عدم مشارکت 60درصدی را می‌توان بلندترین صدای اعتراضی مردم در همه‌ی این سال‌ها دانست؛ فریاد سکوت!

علت این اعتراض چه بود؟ شاید مهم‌ترین موضوع در بررسی انتخابات 98 پاسخ به این پرسش است که دلایل این اعتراض گسترده و بی‌سابقه چیست؟ پرسشی که بی توجهی به آن و یا عبور از چنین پرسشی با پاسخ‌های فرافکنانه نه تنها کمکی به عبور از شرایط موجود نمی‌کند بلکه سبب تصمیم‌گیری‌های نادرست و بحران‌آفرینی بیشتر از امروز خواهد شد.

در خصوص این کناره‌گیری اعتراضی مردم نسبت به صندوق رأی می‌توان به این دلایل اشاره کرد:

1ـ اعتراض به ناکارآمدی ساختار سیاسی کشور در قوای مختلف و مراکز قدرت، اعم از نهادهای انتخاباتی و انتصابی

2ـ تنزّل جایگاه مجلس در ساختار حکمرانی کشور به دلیل مداخله‌های فراقانونی و انفعال رییس و نمایندگان مجلس

3ـ نارضایتی از انتخاب مسیری خلاف وعده‌های  انتخابات 96 از سوی روحانی و دولت او در دو سال اخیر

4ـ فشارهای شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تصمیمات نادرست اقتصادی و بی‌عملی در سیاست خارجی

5ـ شکاف میان جریان اصلاحات و بدنه‌ی اجتماعی حامی این جریان سیاسی که از دی‌ماه 96 به تدریج افزایش یافت

6ـ ردصلاحیت‌های گسترده که عملاً یک جریان سیاسی درون نظام را از صحنه‌ی رقابت‌های انتخاباتی حذف کرد

7ـ عدم تغییر معنادار در حوزه‌های مختلف پس از مشارکت مردم در دوره‌های مختلف انتخابات پس از بحران88

و…

این فهرست می‌تواند تا چند مورد دیگر هم ادامه پیدا کند اما به نظر می‌آید آنچه اهمیت بیشتری دارد بررسی دلیلی است که از سوی تصمیم‌سازان به عنوان قرائت رسمی اعلام می‌شود و به مبنایی برای تصمیم‌گیری تبدیل خواهد شد.

اگر افرادی که این عدم مشارکت آشکار را کتمان می‌کنند را کنار بگذاریم، با نگاهی به آنچه این جریان در خصوص علت پاسخ منفی مردم به شرکت در انتخابات مطرح می‌کنند شاهد هستیم که آنان سه عامل نارضایتی از «دولت و مجلس»، اعلام خبر ورود «کرونا» به کشور و تاثیر «رسانه‌های معاند» را به عنوان علت کاهش مشارکت در انتخابات اعلام می‌کنند. مشکل اساسی از همین نقطه آغاز می‌شود!

نتیجه‌ی چنین نگاهی که کرونا را عامل کاهش مشارکت می‌داند و در بخش‌های خبری صداوسیما هم تبلیغ می‌شود، به عدم درک واقعی از مشکل ختم خواهد شد و قاعدتا نتیجه‌ی نفهمیدن مشکل هم انکار بحران و بی توجهی به راه‌حل‌های عبور از بحران است.

کمی که به عقب‌تر بازگردیم می‌توان همین چارچوب و الگوی تحلیلی را در اعتراضات دی 96 و آبان 98 هم مشاهده کرد. اعتراضاتی که بر خلاف انتخابات 98 از جنس سکوت نبود اما با کلیدواژه‌هایی همچون «مداخله‌ی دشمن خارجی»، «توطئه‌ی رقیب داخلی»، «فتنه‌گری نفوذی‌ها»، «اعتراضی صرفا به قوه مجریه»، «جوّسازی رسانه‌های معاند» و… به درستی فهم نشد و در نتیجه‌ی همین فهم نادرست از واقعیت، تصمیماتی نادرست‌تر اتخاذ و بحران بر بحران افزوده شد!

حالا و در چنین شرایطی چه می‌توان کرد و آیا امیدی برای تغییر مسیری که در آن رو به جایی نامطمئن و مقصدی نامعلوم هستیم وجود دارد؟ به نظر می‌آید که راه هست، اگر رهرویی باشد!

تنها کافی‌ست نتایج دوره‌های مختلف انتخابات را کنار هم قرار دهیم، از انتخابات76 که انتخاب جریانات رسمی ناطق نوری بود و مردم خاتمی را برگزیدند، تا انتخابات 84 که احمدی‌نژاد با زیرکی کم‌نظیری هاشمی را نماد تمامی مدیران جمهوری اسلامی معرفی کرد، تا انتخابات 92 که روحانی صدایی در برابر نظام سیاسی تصور شد و تا امروز که در انتخابات98 اکثریت جامعه بر خلاف دوره‌های گذشته‌ی انتخابات که با «انتخاب کردن» اعتراض خود را نشان می‌داد، این بار با «انتخاب نکردن» و بلندتر از همیشه سعی کرد فریاد اعتراضی خود را به گوش حکمرانان برساند.

می‌توان این تلنگر جدی را قدر شناخت و تغییر مسیر را به سوی خواست و اراده ملت آغاز کرد و یا همچون گذشته از واقعیت گذر کرد، تحلیل‌های فرافکنانه را در دستور کار قرار داد و به تئوری‌های توطئه دل ‌خوش کرد.

حالا نوبت انتخاب شماست حضرات تصمیم‌گیر!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سخنان اخیر متصدیان معلوم شد فریاد ما اکثریت مردم غایب در انتخابات شنیده نشده : بلندتر تکرارش می کنیم: هر بار بلندتر

  2. قران کریم : آنها گوشهایی دارند که با آنها نمی شنوند ! (سوره انعام ، آیه 179)

  3. قرآن کریم : … آنها دلهایی دارند که با آن درک نمی کنند (سوره انعام ، ایه 179)

  4. قرآن کریم : آنها چشمهایی دارند که با آنها نمی بینند… (سوره انعام ، آیه 179)

  5. مردم بخاطر جمیع شرایط کشور رای ندادن نه بخاطر رد صلاحیت یه عده
    مگه همینا که الان رد شدن تو چند سال گذشته چه گلی به سر مملکت زدن که حالا مردم بخوان بخاطر رد صلاحیتشون اعتراض کنن؟
    این فریاد مردم در راستای همون شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا بود

  6. متاسفانه راه دیگه ای برای نجات آینده فرزندانمون برامون باقی نگذاشتید : نمی خوایم اونها هم مثل ما زندگی کنن . هرچند با دور دوم 2 رئیس جمهور جدید معلومه که هر سال دریغ از پارسال . اگه ما چند ساله صد پله عقب افتادیم از زندگی بجای 10 پله سابق ، اونا هزار و 10 هزار پله عقب می افتن . تا کی ما بگیم و شما نشنوید، ما بخوایم و شما برعکس عمل کنید، ما اعتراض کنیم و شما لجبازی و انتقام ! : مگه علی ع به شما حاکمان مثل مالک نگفت : نگو و فکر نکن که امر می کنم و باید اطاعت بشه ! شاید آخرین فرصتها برای دلجویی و جبران نسبت به مردم باشه (اگه فرصتی برای جبران مونده باشه)

  7. عجب پرروهایی هستید شما دیگه. هشت سال اختیار قوای مجریه و مقننه دستتون بوده چه غلطی کردید؟ حالا می خواید بازم بیایید بیشتر گند بزنید به مملکت! بسه دیگه خجالت بکشید.

    1
    1
    1. کسی نمیخواد کسی بیاید : ما میخوایم برید همه تون . بقیه 18 درصد تهران و بقیه 30 درصد کشور میخوان شما تشریف ببرید حضرت والا

  8. درود بر شما جناب توکلی من اولین بار بود که در انتخابات شرکت نکردام ودلیل اش یکی ناکارمدی ساختار سیاسی کشور ودیگری نظام در نظام بود. وارد 42 سالگی انقلاب شده ایم. ولی متسفانه هنوز رای مردم برسیاست های اصلی نظام حاکم نیست.در نظام فعلی ما دولت 20 درصد قدرت اجرایی دارد. ولی باید 100 درصد پاسخگو باشد. مردم در 80 درصد دیگر نمیداند پاسخگو چه کسی است؟ تا ساختار سیاسی واقتصادی مملکت روی سیتم صحیح حرکت نکند . هیچ فرقی بین این مجلس ومجلس های دیگر وجود نخواهد داشت؟ من در خودم احساس نا امیدی میکنم به دنبال این هستم که حداقل فرزندانم را از کشور خارج کنم. تا اگر ما نتوانستیم برای انها مدینه فاظله درست کنیم . جلوی یک زندگی ابرو مند را از انها نگیرم.

    1
    1
  9. میگم حالا اون چهل درصدی که می‌فرمایید رای دادن راستین یا بازم بروال معمول خالی بندی مسیولین محترم؟?؟

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا