خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بوسیدن و لمس ضریح مطهر در شرائط فعلی!

حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «بوسیدن ولمس ضریح مطهر در شرائط فعلی!» نوشت:

دیروز با توجه به انتشار ویروس کرونا در قم، ابتدا خبر وعکسی منتشر شد مبنی بر منع بوسیدن ضریح حضرت معصومه علیها افضل الصلاه اما دیری نپایید که گفته شد عکس آرشیوی بوده و کما فی السابق می‌توان بر ضریح مطهر دست کشید و بوسه زد.
نگارنده‌ی متن، از مریدان حضرت معصومه است و بارها عاشقانه آن ضریح منور را بر سر و رو مالیده و از جان بوسیده و نوشته‌ی زیر ناظر به وضع خاص پیش آمده است.

واقع امر آنستکه پزشکان چنین تماسهایی را در شرایط فعلی موجب گسترش ویروس بسیار خطرناک کرونا که ممکن است با دست الوده به ضریح منتقل شده باشد می‌دانند.

از طرفی منع مردم از دست گذاردن وبوسیدن ضریحی که بارهای برای شفای امراض جسم وروح آنرا عاشقانه لمس نموده وبوسیده اند نیز ممکن است موجب تضعیف اعتقاد مردم شود.

🔴 پس چه باید کرد؟

آنچه مفاد آیات کتاب خدا و روایات است اولا محترم داشتن بالاترین حجت خدا بر بشر یعنی عقل است. بر اساس همین حکم، ائمه و انبیا وقتی بیمار می‌شدند به طبابت طبیب عمل می‌نمودند. لذا اقتضای قول و فعل معصوم اهتمام به تشخیص اطباء است در چنین مواردی. که چنانچه گذشت در شرایط فعلی بوسیدن و لمس ضریح را مخاطره آمیز می‌دانند.

ثانیا شفای یک بیمار اعجاز است که گاه با حصول شرائطی خاص رخ می‌دهد. اعجاز چنانچه از مفهومش پیداست خلاف اسباب ظاهری است و برای همین قاعده نیست.

این امر منافاتی با ملاحظه و در نظر گرفتن اسباب ظاهری ندارد که اسباب نیز قوانین الهی است که خدا حسب حکمت بر نظام عالم حاکم نموده مثل سبب بودن لمس جای آلوده ولو ضریح مطهر باشد برای انتقال بیماری.

روایات متعددی در مضمون روایت زیر است:

« اَبی الله ان یجری الامور الا باسبابها – یا_ ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب …
خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی …
(کافی ج1ص183)

🔴 نتیجه آنکه هیچ دلیلی نداریم که به استناد آن ضریح مطهر، الوده به ویروس و سبب انتقال آن نشود که البته ابن امر از طریق پزشکی نیز قابل تجربه و اثبات است.

لذا همانگونه که از ملوث نمودن ضریح مطهر به پلیدی‌ها نظیر خون و… جلوگیری می‌شود بجاست از الودگی محتمل آن به منشاء امراض مهلکی مثل ویروس کرونا هم جلوگیری شود.

و برای آنکه این منع از لمس ضریح موجب کاستن اعتقاد زائرین نشود کافیست مساله فطری فوق که مورد اذعان عقل است برای مردم چنانچه گذشت توضیح داده شود.

🔴 لذا هرگونه کوتاهی و تاخیر در ایجاد مانع برای لمس و بوسیدن کلیه ضریح‌های بقاء متبرکه و امامزادگان مدفون در قم خلاف ادله شرعی است که می‌فرماید: ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه “خود را با دستان خود به هلاکت نیاندازید”

“حفظ نفس و جان از مهمترین امور در شرع مقدس است و دفع ضرر محتمل در چنین شرایطی واجب ”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا