خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفان FATF در دسترس نمی‌باشند!

ایرناپلاس نوشت: روز گذشته، گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی(FATF)  اعلام کرد در آخرین جلسه از نشست دوره‌ای‌اش به این  نتیجه رسیده، ایران را در «لیست سیاه» خود قرار دهد. این نهاد درباره این تصمیم خود گفته است « با توجه به اینکه ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نپیوسته، این سازمان به همه کشورها توصیه می‌کند به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند.»

در پی اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در تابستان سال گذشته، دو لایحه پالرمو و CFT  برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، اما بررسی‌های اعضای مجمع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

این در حالی است که دی‌ماه سال جاری سید محمد صدر، عضو حقیقی این نهاد در مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین، با طرح این موضوع که اعضای مخالف پیوستن به FATF در مجمع، به دلیل پیامدهای منفی آن در جامعه دو لایحه CFT  و پالرمو را رد نمی‌کنند، گفته بود « چون بر اساس ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، وقتی یک سال از طرح یک لایحه اختلافی در مجمع گذشت، به آن رسیدگی نشد و مجمع درباره آن اظهارنظر نکرد، نظر شورای نگهبان در خصوص آن حاکم و اجرایی می‌شود. پالرمو از دستور کار مجمع خارج‌شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهارنظر کند.» البته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح این موضوع که زمان بررسی این لایحه به پایان نرسیده است و کمیته مشترکی برای بررسی آن تشکیل‌شده است، اظهارات صدر را رد کرد؛ با این حال تصمیم تازه‌ای دراین‌باره گرفته نشد و با تداوم بلاتکلیفی، ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی اضافه شد.

در همین راستا خبرنگار ایرناپلاس تلاش کرد با ۱۰ تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عواقب این تصمیم گفت‌وگو کند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم اعلام کرد تا زمان مشورت با همکارانش دراین‌باره صحبتی نخواهد کرد. محمدحسین صفارهرندی دیگر عضوی بود که از مصاحبه امتناع و تأکید کرد مواضع مجمع را سخنگو باید اعلام کند. پرویز داوودی و غلامرضا آقازاده و حسین مظفر از دیگر چهره‌هایی بودند که بعد از طرح سوال خبرنگار ایرناپلاس درباره ورود ایران به لیست سیاه گروه اقدام ویژه، از مصاحبه خودداری کردند و احمد توکلی هم به سبب بیماری امکان صحبت نداشت.

حجت‌الاسلام مجید انصاری، سردار احمد وحیدی، سید محمد صدر و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مجتهد شبستری و از دیگر اعضای این نهاد بودند که علی‌رغم تماس‌های مکرر، پاسخگوی تلفن خود نشدند.

طبق سخنان حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، در بهمن‌ماه سال گذشته، « ۱۷-۱۸ نفر به‌عنوان موافق و مخالف برای اظهارنظر درباره این لوایح ثبت‌نام کرده‌اند»، به عبارتی، نزدیک به یک‌سوم از اعضای این نهاد نظر خود را صراحتاً در جلسات بیان کرده‌اند، اما اینکه چرا این افراد رسماً موضع خود را اعلام نمی‌کنند، پرسشی است که آنها باید به آن پاسخ دهند!

بررسی اظهارنظرهای یک سال و نیم گذشته اعضای مجمع تا حدی گویای اسامی مخالفان تصویب این لوایح است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت چهره‌هایی چون آیت‌الله احمد جنتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد وحیدی، حسین مظفر، غلامرضا مصباحی مقدم، سعید جلیلی، احمد توکلی و پرویز داوودی سرشناس‌ترین این افراد هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا