خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرصتی تازه برای اصلاحات

افشین علا، شاعر و‌ نامزد انتخابات مجلس در یادداشتی تلگرامی با عنوان «فرصتی تازه برای اصلاحات» نوشت:

راه یابی بی دردسر فهرست اصولگرایان به مجلس، در غیاب حضور اکثریت مردم، نشان داد که اصلاح طلبان نه از جناح رقیب، که از حامیان بی شمار اما ناامید خود شکست خورده اند.

ضمن احترام به رأی اقلیت و قهر اکثریت مردم، لازم است یادآوری کنم اگر احزاب اصلاح طلب با همین فهرست ناگزیر به میدان نمی آمدند، قطعا جریان رقیب، اصلاح طلبان را متهم می کرد که انتخابات را تحریم کرده اند و سودای اپوزیسیون شدن و خروج از نظام را دارند. اما ائتلاف احزاب اصلاح طلب با وجود آگاهی از قهر اکثریت رأی دهندگان، با دست خالی و حتی بدون حمایت سران اصلاحات، تن به خطر داد و وارد عرصه ای نابرابر شد.

از طرفی شورای عالی ضمن اعتراض به حق در خصوص گستردگی دامنه ی ردصلاحیت ها و عدم امکان ارائه ی فهرستی مطلوب، دست احزاب را برای نحوه ی حضور باز گذاشت و حاضر نشد انتخابات را که نمادی -هرچند آسیب دیده- برای مردم سالاری در نظام اسلامی است، تحریم کند.

البته این تلاش ها اکثریت مردم را برای حضور در انتخابات قانع نکرد و جناح رقیب توانست با آراء اقلیت محترم به پیروزی برسد. اما اصلاح طلبان ثابت کردند که نه تنها عرصه را ترک نگفتند، که از تمام توان برای برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی مایه گذاشتند. همان چیزی که دقیقا مورد تأکید رهبر انقلاب بود.

اکنون، هم شورای محترم نگهبان با رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاحات نشان داد که نیازی به حضور آنان نمی بیند، هم مردم تهران با نپذیرفتن دعوت اصلاح طلبان و تقدیم مجلسی یکدست به جناح رقیب، بار مسئولیت را از دوش آنان برداشته اند. پس فرصت خوبی است برای آن که جریان اصلاحات با فراغت و آسودگی خیال ناشی از عمل به وظیفه، به ترمیم خلاء ها و تصحیح خطاهای خود بپردازد.

زیبنده است چهره های اصلاح طلب نیز با وجود اختلاف نظر در خصوص نحوه ی شرکت در انتخاباتی که گذشت، به جای طعن و کنایه زدن به یکدیگر، به ترسیم افق های تازه ای در سپهر سیاست آفت زده ی ایران بیندیشند. هم به خاطر ایران عزیز، هم ملتی که نشان داد از اصلاحات نیز ناامید شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جناب اقای افشین علا، با تقدیم سلام و احترام
    و با یادآوری خاطره خوش اینجانب از شعر زیبای نکوهش رد صلاحیت کنندگان شما در انتخابات قبل، به عرض میرسانم :
    هرچند مهمترین عامل قهر اکثریت مردم به نظر من عملکرد ضعیف دولت و در مرحله دوم مجلس مثلا از باب نمونه در موضوع بنزین بخاطر اظهارات رهبری بوده ، که هر دو اجازه و اختیارات کافی را هم نداشتند (که کم اهمیت تر از ضعف خودشان هم نیست) و هرچند بعلاوه، ناامیدی مردم از اینجا هم ناشی یا حتی ایجاد شده است، نباید از یک نکته کلیدی عامل قهر نخبگان و تحصیلکردگان گفتمان ساز غافل شد:
    تسلیم نشدن به هر صحنه ای که نام انتخابات بگیرد که عامل پیشروی رقیب در حذف رقبا است و شرکت نکردن در هر صحنه پرحذف شبیه انتخابات، چیزی که اصلاح طلبان هم باید حتی به قیمت انگ تحریم که بدتر از انگ (و صرفا انگ) فتنه نیست، نپذیرند. یعنی نپذیرفتن تحمیل و چراغ سبز ناخواسته با انفعال خود به بخش انتصابی و هدایتگران آن برای حذف بیشتر منتخبان واقعی مردم مگر متشابهان به منتصبان و تابعان آنها ، که منجر به حذف کامل خواست و سلیقه مردم در حکومت و شیوه اداره جامعه میشود، آنهم به اسم مردم و کام غیر مردم. پس اکثریت مردم نگذاشتند بی جهت و به اشتباه امضای آنها پای این مجلس غیرمنتخب اکثریت بیاید تا مبادا نماینده اقلیت بودن آنها مخفی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا