خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ساحت نقد عبدی به هاشمی مُبرّای از شورش افراطی گنجی است»

محمد عطریانفر توضیحی درباره ی تیترهای اقتباسی روزنامه ی شرق از مصاحبه اش با خبرگزاری مهر منتشر کرده که در پی می آید:

«پیرو انتشار مصاحبه محمد عطریانفر با خبرگزاری مهر در روزنامه «شرق» مورخ سیزدهم مهرماه، ایشان توضیحاتی را برای روزنامه ارسال کرده‌اند که طبق قانون مطبوعات عینا بازنشر داده می‌شود.

برادر ارجمندم جناب آقای رحمانیان
مدیرمسئول محترم روزنامه «شرق»
با سلام و احترام، ‌ضمن آرزوی توفیق جناب‌عالی و همکاران عزیز تحریریه و با تشکر از درج مصاحبه این‌جانب در روزنامه «شرق» که با دریافت و تلخیص از خروجی خبرگزاری مهر آن را انعکاس داده‌اید ذیلا دو نکته مورد اعتنا جهت اصلاح خدمتتان اعلام می‌شود.
١- انتخاب تیتر از اختصاصات سردبیری رسانه است و نویسنده یا مصاحبه‌شونده نباید در انتخاب تیتر، توقع ویژه‌ای داشته باشد؛ اما تذکر و تکلیفی که باید برای عزیزان یادآور شد، این است که عبارت انتخابی برای تیتر نباید منافی یا مغایر مراد گوینده باشد، بلکه باید دلالت جامع و مانع بر محتوای مصاحبه یا یادداشت داشته باشد. به عقیده بنده تیتر انتخابی «شرق» انطباق مفهومی با محتوای مصاحبه این‌جانب ندارد. واقع امر این است که عنوان انتخابی «شرق»، برگرفته از دیالوگی است که بازجویان محترم در سال ٨٨ با این‌جانب داشتند. نقل دیالوگ فی‌مابین به این شرح است.
«آنها به من گفتند شما پل اتصال جریان مشارکت و آقای هاشمی هستید. گفتم می‌پذیرم. گفتند شما به‌همین‌دلیل هاشمی را رادیکال کردید. گفتم نیت من عکس این بود. می‌خواستم دوستان جبهه مشارکت را نرم کنم و علت اصلاح برخی مواضع مشارکت هم ناشی از همین ارتباط بود». اگر دقت شود، محتوای عرض بنده دلالت تام بر عبارت «نمی‌خواستم هاشمی رادیکال شود» ندارد. ضمن اینکه ساحت و منزلت بلند آقای هاشمی‌رفسنجانی ارجمندتر از آن است که بنده قصد خواستن یا نخواستن، رادیکال‌شدن یا نشدن! ایشان را داشته باشم؛ لذا در همین‌جا از محضر ایشان پوزش می‌خواهم.
٢- بنده در مصاحبه رویکرد افراطی برخی را در دوره اصلاحات نقد کردم؛ ازجمله در پاسخ به خبرنگار گفته‌ام: «شما حرف بی‌اعتبار آقای گنجی را به اصلاح‌طلبان نچسبانید. خطا کردند و به خطای خود هم اعتراف نمودند. عالی‌جناب سرخپوش توهین ابداعی گنجی‌ بود». و در ادامه گفته‌ام: «نقد بلااشکال است. کسی نباید مانع نقد منصفانه شود. تعابیر توهین‌آمیز محل اشکال است. آقای قوچانی هم نقد می‌کرد. آقای عباس عبدی نقادانه می‌نوشت. آقای حجاریان هم منتقد بود». لذا عبارت برگزیده «عبدی فهمید اشتباه کرده» که ضمیمه تیتر اول شده است، از هیچ کجای مصاحبه قابل فهم و استنتاج نیست. بنده در مصاحبه «ساحت نقد» دوستانی همچون آقایان عبدی، حجاریان و قوچانی را نسبت به آقای هاشمی مُبرّای از شورش افراطی آقای اکبر گنجی دانسته‌ام.
از این جهت به ‌نظر می‌رسد، در حق دوست عزیزم آقای عبدی، اجحاف شده است. وی انسان صریح‌اللهجه و شجاعی است که اگر ناخواسته مرتکب اشتباهی هم شود، خودش به‌راحتی و بی‌هیچ محذوری از آن برمی‌گردد و نیازی نیست دیگران بخواهند وی را نیّت‌خوانی کنند که به‌این‌وسیله احقاق حق ایشان را لازم دانستم. علاوه‌براین تا آنجا که حافظه‌ام یاری می‌کند، در دوره سازندگی، آقای عبدی نقد خویش را با صراحت، مشفقانه و بدون محذور، بی‌پرده بیان می‌کرد و هیچ‌گاه توهینی از آنچه که به افکار عمومی عرضه می‌کرد، استشمام نمی‌شد.
جهت شفافیت، یادآوری می‌کنم فرموده رسول گرامی (ص) را که فرمود: حیاتُ العلم بِالنّقد و الرّد.
بقا و دوام زندگی را به نقد و رّد و اصلاح تعبیر نموده است؛ و امام صادق (ع) فرمود: «اَحّب اخوانی مَن اَهدی اِلّی عیوبی». استقبال از نقد حکومت حیات‌آفرین است.
مستدعی است مراتب توضیحی فوق را به اطلاع مخاطبان عزیز «شرق» برسانید.
با احترام و تجدید عهد دیرین
محمد عطریان‌فر»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا