خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد به رییس جمهور درباره‌ی کرونا

جمعی از شبکه‌های ملی و تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در پی شیوع کروناویروس و بیماری کرونای جدید در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور ضمن بیان راهکارهایی نوشتند: رئیس جمهور و دولت نباید اجازه دهند بی‌اعتمادی عمومی در مسائلی همچون افزایش نرخ بنزین و سقوط هواپیما، در بحران کرونا برای جامعه تکرار شود.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این نامه در پی می‌آید:

به نام خدا
جناب آقای حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام؛

در پی شیوع بیماری کرونا در ایران، علیرغم مراقبت‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و توصیه‌های مطرح شده از سوی جامعه پزشکی و دانشگاهی، برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از فراگیری آن، به عزمی جدی برای اقدام موثر نیاز است.

خاصه در مناطق و در بین اقشار کم برخوردار از امکانات بهداشتی و پزشکی و با عدم وجود رفاه کافی برای تامین نیازهای اولیه، نگرانی‌ها تشدید می‌شود.

شبکه‌های ملی و تخصصی زیر با علم به نقش اجتماعی موثر و حمایتی سازمان‌های غیردولتی در مبارزه ملی با بیماری کرونا، انتظار دارند تا دستگاههای مختلف دولتی متناسب با وظایف سازمانی خود، به ویژه وزارت بهداشت، انجام اقدامات زیر را تسریع کنند:

۱- تشکیل فوری ستاد ملی مدیریت بحران با محوریت دولت و ورود مدیریت کشور به شکل قاطع و همه جانبه برای مهار بحران، به طوریکه عدم سازمان یافتگی عملکرد دستگاهها در مسیر مقابله با این بیماری، سامان نسبی پیدا کند.

۲- اقدام عاجل برای اطلاع‌رسانی شفاف، واحد و کامل از طرف رسانه رسمی وزارت بهداشت و الزام رسانه ملی به رعایت این موارد و پرهیز از هر گونه پنهان‌کاری به طوریکه عموم مردم نسبت به قرنطینه‌ها، تعداد بیماران، شرایط وضعی آنان، مشخصات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آزمایشگاهی آماده برای بستری شدن و مداوا و تست‌های پزشکی و نیز آمار تلفات ناشی از آن اطلاع دقیق کسب کنند. بدیهی است که اطلاع‌رسانی به‌هنگام و استمرار آن اعتماد عمومی را نسبت به صحت اطلاعات و آمارها تقویت می‌کند و پراکندگی و انتشار اطلاعات غیرموثق را کاهش می‌دهد.

۳- تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و نیز برنامه‌های عمومی شامل همایش‌ها، کنفرانس‌ها، نشست‌ها، مجالس مذهبی و بویژه اماکن زیارتی تا پایان اسفند ماه اعلام شود.

۴- آموزش‌های تصویری کوتاه در موضوع آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی در این شرایط به صورت مکرر در رسانه‌های مرتبط عمومی منتشر شود تا عموم مردم نسبت به رعایت موارد ضروری آگاه و مقید به رعایت آن شوند و همچنین ضمن دریافت پاسخ نیازهای ضروری خود در این باره، اطلاعات درست را ترویج و تسری دهند.

۵- تامین کیت‌های آزمایشگاهی و دارو برای مقابله با شیوع آن به سرعت انجام و نسبت به توزيع ماسک‌های بهداشتی بویژه در مناطق محروم از جمله مناطق روستایی، حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد اقدام فوری شود تا نگرانی‌ها در سطح ملی کاهش یابد. با احتکار و گران فروشی این مواد نیز به جدیت مقابله شود.

۶- انجام عملیات ضد عفونی در مراکز عمومی به صورت مداوم انجام شده و تعبیه جایگاه‌های ضد عفونی کننده‌ی دست در مراکز عمومی بویژه در بیمارستان‌ها، مترو، ترمینال‌های اتوبوس، قطار، فرودگاه و سایر مراکز جهت استفاده عموم مردم به تعداد کافی به طوریکه دسترسی آن برای همه به سهولت مقدور باشد، انجام پذیرد.

۷- سازمان‌های غیر دولتی عضو شبکه‌های زیر همراه با اعلام آمادگی خود برای مقابله با این بیماری، نتایج موارد فوق را به صورت سازمان یافته در سطح جامعه هدف خود منتشر و نسبت به رعایت آن مراقبت خواهند کرد. استفاده از این ظرفیت جامعه مدنی می‌تواند به کاهش آثار بحران موجود کمک نماید.

در خاتمه، رئیس جمهور و دولت نباید اجازه دهند بی‌اعتمادی عمومی در مسائلی همچون افزایش نرخ بنزین و سقوط هواپیما، در بحران کرونا برای جامعه تکرار شود.

امید است مردم ایران پس از مواجهه با بحران‌های پی در پی، در این بحران بیش از این هزینه ندهند و جان عزیزشان در سلامت و آرامش باشد.

• شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه
• شورای هماهنگی همایشهای سالانه سازمان‌های غیردولتی
• شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور
• شبکه یاری کودکان کار و خیابان
• شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان (چاووش)
• شورای هماهنگی تشکل‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا