خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۷ آذر سال ۷۹ | «شعارهای منفی هم مورد انتقاد شديد جناح راست است»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۷ آذر سال 1379 را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 7 آذر 1379   |   30  شعبان 1421         27 نوامبر2000

به بيمارستان قلب رفتم. آقايان دكترها [احد] ميلاني، [مجید] ملكي، [فریدون] نوحي، [ایرج] ناظري، [سیدمحمود] طباطبايي و [باقر] لاريجاني بودند. فاطي هم آمده بود. قرار بود، براي بار سوم تست با تاليوم[1] بشوم كه پس از گرفتن نوار قلب و مشورت‌ گفتند، نيازي نيست و نظر دادند كه بايد آنژيوگرافي[2] بشوم. به روز پنج‌شنبه موكول كردند. ضمناً از نظر شوراي نگهبان در مورد خلاف‌شرع بودن پيوند اعضاي مرگ مغزي‌ها به زنده‌ها، ناراحت بودند. تعجب اين است كه شوراي نگهبان، اين نظر را بعد از چند ماه از تصويب قانون و عدم مخالفت شوراي نگهبان و ابلاغ قانون، اعلان مي‌كند.

به دفترم رفتم. تا شب به‌كارها و مطالعه پرداختم. در رسانه‌هاي داخلي و خارجي، توجه زيادي به اظهارات ديروز آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رییس‌جمهور]، در مورد وجود تخلف از قانون اساسي و عدم قدرت جلوگيري براي ریيس‌جمهور و نيز عدم‌ گزارش به مردم در سه سال و نيم گذشته شده است.[3] بعضي روزنامه‌هاي جناح راست، به شدت به آقاي خاتمي تاخته‌اند كه چرا از عدم اجراي بسياري از اصول ديگر قانون‌ اساسي‌كه اجراي آن از وظايف دولت است، ناراحت نيست و فقط به اصل مربوط به مطبوعات چسبيده و از افراط و تخلف مطبوعات، چرا ناراحت نيست و رسانه‌هاي چپ، فقط آن را نقل كرده‌اند؛ به عنوان اعتراض به جناح راست كه به رهبري هم برمي‌خورد. خارجي‌ها از عدم قاطعيت ریيس‌جمهور و برخورد انفعالي ايشان گفته‌اند و از جناح ليبرال و هم از ضعف مديريت آقاي خاتمي، انتقاد شده است.

آقاي [سیدمحمود هاشمی] شاهرودي، ریيس قوه قضایيه هم جواب داده است كه نبايد قانون اساسي عليه جريان‌هاي سياسي قرار گيرد و سوءاستفاده شود. اجتماع ديروز [دفتر] تحكيم وحدت در دانشگاه اميركبير و اهانت به قوه قضایيه و شوراي نگهبان و شعارهاي منفي هم مورد انتقاد شديد جناح راست است. بن‌بست انتخابات آمريكا باقي است و سخت‌تر مي‌شود. سيل در انگلستان، اندونزي، فيليپين و تايلند، تلفات زيادي گرفته است.


[1] – این تست، کارکرد ماهیچه‌های قلبی را در زمانی که خون به قلب جریان دارد، نشان می‌دهد. مقدار کمی مواد رادیواکتیو در سیاهرگ بازوی دست، تزریق می‌شود و با یک دوربین از برداشت این مواد توسط ماهیچه‌های قلب، تصویربرداری می‌کنند. در تست ورزش با تالیوم (Tallium Stress Test)، تصویرنگاری جریان خون قلبی، طی ورزش (به همراهی تست ورزش) انجام می‌گیرد. در افرادی که قادر به ورزش نباشند، از داروهایی که اثرات مشابه ورزش بر قلب دارند، استفاده می شود.

[2] – آنژیوگرافی‌قلب، روشی است‌که‌کمک می‌کند، میزان جریان خون در رگ‌ها و گرفتگی، بررسی و مشخص شود.

[3] –  در اصل۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چنین آمده است: «پس‏ از مقام‏ رهبري،‏ رييس‏‌جمهور عالي‌ترين‏ مقام‏ رسمي‏ كشور است‏ و مسئولیت‏ اجراي‏ قانون‏ اساسي‏ و رياست‏ قوه‏ مجريه‏ را جز در اموري‏ كه‏ مستقيماً به‏ رهبري‏ مربوط مي‏ شود، برعهده‏ دارد.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا