خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از ادامه‌ی جنجال سیاسی در افغانستان

ایرنا نوشت: محمداشرف غنی رییس جمهوری فعلی که کمیسیون مستقل انتخابات او را برنده‌ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان اعلام کرد، اخیرا کمیسیونی را برای برگزاری مراسم تحلیف خودش ایجاد کرده است. در مقابل، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی اشرف غنی در ادامه‌ معرفی استانداران جدید برای تشکیل دولت فراگیرش، اعلام کرده است که مراسم تحلیف برگزار می کند.

به گزارش اطلاعات روز افغانستان همزمان با ایجاد کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف توسط محمداشرف غنی، یکی از اعضای تیم عبدالله عبدالله رییس فعلی اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان و رقیب انتخاباتی وی امروز  به رسانه ها گفت که مراسم تحلیف آقای عبدالله تا سه روز دیگردر قصر سپیدار برگزار خواهد شد.

عبدالله همچنین بعد از معرفی محمدنور رحمانی به‌عنوان استاندار جدید سرپل، روز یک‌شنبه مولوی عبدالحی حیات، عضو شورای ولایتی جوزجان را به عنوان استاندار جدید این استان تعیین کرد.

در همین حال، اداره‌ مستقل ارگان‌های محلی در واکنش به معرفی والی‌های جدید از سوی عبدالله عبدالله می‌گوید که اعتراض‌ها و حرکت‌های مدنی مردم حق هر افغان است، اما اگر کسی نظم عامه را بر هم بزند، سرمایه‌های ملی را با تهدید مواجه کند و مانع کار ادارات دولتی شود، از سوی نهادهای عدلی و قضایی تعقیب خواهد شد.

دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله پس از آن‌که نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را نپذیرفته و دولت «همه‌شمول» را اعلام کرد، روز شنبه، این هفته حمدنور رحمانی یکی از افراد نزدیک به ژنرال عبدالرشید دوستم را به عنوان والی استان سرپل و عنایت خان حبیبی، از افراد نزدیک به محمد محقق را به‌حیث معاون مالی و اداری این استان تعیین کرد.

همزمان با معرفی والی جدید برای استان سرپل از سوی دسته «ثبات و همگرایی»، کمال‌الدین نظامی، والی ولایت پنجشیر نیز از برنامه‌ی عبدالله عبدالله مبنی بر تشکیل حکومت «همه‌شمول» اعلام حمایت کرد.

در واکنش به اقدامات دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، امرالله صالح، معاون اول دسته «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی در صفحه فیس‌بوکش، به تیم رقیب کنایه زده و از جوانان خواسته که خودشان را قربانی «شعارهای بی‌محتوا و خودخواهی‌های» هیچ کس نکنند.

بعد از آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات محمداشرف غنی را برنده‌ی انتخابات اعلام کرد، بیشتر گروههای انتخاباتی و عده‌ای از سیاسیون افغانستان نتیجه‌ انتخابات‌ را نپذیرفته و خواهان ابطال نتیجه انتخابات شدند. بسیاری از کشورهای که با مسایل افغانستان بیشتر درگیرند تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

تاکنون تنها مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هند و کویت پیروزی اشرف غنی را تبریک گفته، اما روسیه از جنجال‌های پیش‌آمده بر سر نتیجه‌ی انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

در روزهای پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان دسته‌های انتخاباتی «دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» در حال زور آزمایی‌اند تا هر کدام نتیجه‌ی انتخابات را به نفع خود تمام کند. محمداشرف غنی بعد از اعلام نتیجه‌ی انتخابات، فورا اعتبارنامه انتخاباتی‌اش را دریافت کرد و اکنون تصمیم دارد که با برگزاری مراسم تحلیف، روند انتخابات را ختم کند.

در مقابل عبدالله عبدالله پس از اعلام تشکیل «دولت همه‌شمول» تلاش دارد با معرفی والی‌های جدید برای ولایت‌ها نتیجه‌ی انتخابات را به چالش کشیده و نگذارد که اشرف غنی به‌همین سادگی پیروز میدان شود. این رقابت‌ها باعث دو قطبی‌شدن کشور شده و در برخی استان ها عکس‌های غنی توسط هواداران عبدالله عبدالله پایین آورده شده و در استان های دیگر عکس‌ها عبدالله توسط هواداران غنی.

پس از اقدامات تیم «ثبات و همگرایی» مبنی بر معرفی والی‌های جدید، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و نیکلاس کی، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش اطلاعات روز افغانستان آآگاهان سیاسی و حقوقی می‌گویند که جنجال‌های پس از اعلام نتایج انتخابات بر سر کسب امتیاز است و این جنجال‌ها راه حل حقوقی ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا