خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهم شما در وحشت از کرونا بیشتر بوده یا رسانه‌های دشمن؟!

احسان رستگار، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز گذاشت درباره‌ی وضعیت این روزهای کشور پس از شیوع کرونا نوشت:

با اهداء سلام خدمت تمامی مسئولان و مدیران نظام سلامت و مدیریت بحران کشور و نیز تمام مدیران ایجاد بحران در کشور!

‫همان‌طور که در جریان وضعیت عجیب و وحشت عمومی ایجاد شده پیرو شیوع ویروس کرونا نه فقط در سطح شهر تهران و قم بلکه در سراسر کشور هستید، طی لااقل چهار روز اخیر، نه تنها برای تهیه یک ماسک ساده، نه تنها برای تهیه‌ی یک مایع ضدعفونی‌کننده‌ی ساده، بلکه حتی برای تهیه یک الکل ‬طبی -که کاربرد بهداشتی کاملا عام و خیلی فراتر از ویروس کرونا دارد- شهروندان کشور دچار مشکلی لاینحل شده‌اند. به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌شود، کارکنان آن می‌گویند:

“هر چیزی که مربوط به کروناست نداریم.”

سؤالی که برای من شهروند به وجود آمده، این است که اگر یک شهروند، نمی‌تواند حتی از داروخانه، اقلام بهداشتی عادی -که به ادعای مسئولان، در داخل کشور نیز برخی شرکت‌ها آن‌ها را به طور انبوه تولید می‌کنند- را تهیه کند، پس باید چه چاره‌ای برای حل این مشکل بهداشتی‌اش بیاندیشد؟ نهادهای نظارتی در چنین بحرانی، دقیقا دارند چه نظارتی را بر سوداگران دلالی عرصه‌ی بهداشت و سلامت اعمال می‌کنند؟

این‌که مدام بسیاری از مسئولان تکرار می‌کنند که رسانه‌های بیگانه دارند مردم را از ویروس کرونا می‌ترسانند، به جای خود متین، اما اولا این ویروس، نوعی پیشرفته از ویروس آنفولانزاست و جسم و زندگی بیمار و اطرافیانش را برای چندین هفته، به طور جدی درگیر می‌کند و معقول نیست که بیمار، آن را ساده بگیرد،

ثانیا مگر دشمن یا رسانه‌های خارجی، داروخانه‌های ما را از ماسک قوی فیلتردار، ماسک معمولی بدون فیلتر، مایع ضدعفونی‌کننده ضدباکتری دست، پد الکلی و حتی الکل طبی ساده، تخلیه کرده‌اند؟!

مگر نظام سلامت و مدیریت مراکز بهداشتی ما به دست دشمن است؟!

این که دشمن سعی دارد تا وحشت عمومی را بین مردم افزایش دهد، درست و جز این هم از دشمن توقعی نیست، اما این‌که به کارکنان داروخانه گفته شده تا به هم‌وطنانشان بگویند “به ما اعلام شده که اگر اقلام بهداشتی مربوط به کرونا را توزیع کنیم، به دلیل افزایش قیمت این اقلام در روزهای اخیر، به جرم گران‌فروشی ما را پلمب می‌کنند.” را چطور هضم می‌توان کرد؟

این کدام منطق مدیریتی است که مدیران و مسئولان بهداشت و درمان کشور پیش گرفته‌اند در راستای حل بحران کرونا که باید چند روز داروخانه‌ها را از اقلام مورد نیاز پیش‌گیری بیماری که دارد با قیمت بالا به فروش می‌رسند خالی کنند، تا بعد چند روز تمام داروخانه‌ها را پر کنند از همان اقلام، با قیمت پایین؟!

طی این چند روز -که دارد به قریب یک هفته می‌رسد- تکلیف مردم سرگشته و وحشت‌زده چیست؟

مقصر این سرگردانی هم دشمن است، یا سوء مدیریت شما مسئولان و مدیران کشور؟

دشمن این بحران‌ها را ایجاد کرده، یا مدیریت شما؟

این وحشت عمومی را دشمن ایجاد کرده یا نابخردی و کم‌توانی مدیریتی شما مسئولان و مدیران؟

مگر این اقلام دم‌دستی و پیش‌پاافتاده‌ی پیش‌گیری، کیت درمان قطعی کرونا یا واکسن کروناست که باید در تأمین آن دچار چنین بحرانی شوید؟!

مگر شما مکررا اعلام نمی‌کنید که سیستم ایمنی بدن، عامل تعیین کننده‌ی مقابله با کروناست؟ مگر مسئولان نمی‌گویند که ترس باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود و می‌تواند بدن را به شدت در مقابل ویروس، آسیب‌پذیرتر کند؟ خب با این وضعیت روانی‌ای که شما ایجاد کرده‌اید، بفرمایید سهم شما در ایجاد این وحشت عمومی بیشتر بوده یا رسانه‌های دشمن؟! تا کی بناست رسانه‌های داخلی و یا خارجی، دست‌آویز قرار گیرند برای توجیه ناتوانی مدیریت بحران در کشور؟

این که ویروس کرونا تا کنون قریب ۳۵ کشور دنیا را آلوده کرده و نمی‌توان مبتلایان و تلفات آن را به صفر رساند را همه می‌فهمیم، اما این‌که می‌گویید سعی کنیم با رعایت نکات بهداشتی پیش‌گیری کنیم ولی اقلام بهداشتی مورد نیاز را به دلیل گران‌فروشی از داروخانه‌ها جمع می‌کنید و با قیمت واقعی و پایین توزیع نمی‌کنید، قابل فهم نیست. در این مدت تأخیر، هر اتفاقی بیفتد، مقصرش شمایید نه دشمن.

ما سهم جنگ روانی رسانه‌های بیگانه را در چنین بحران‌هایی می‌فهمیم و در نظر می‌گیریم، اما لطفا شما هم سهم بی‌عرضگی و بحران مدیریتی‌تان را در چنین بزنگاه‌هایی بپذیرید و اگر توان حل بحران‌هایی از این دست را ندارید، لطفا با ادامه‌ی مدیریت این‌چنینی‌تان هر اتفاقی را به بحران بدل نکنید و بحران‌های موجود را صدچندان نکنید.

سخن آخرم را به عنوان یک شهروند و نیز به عنوان یک روزنامه‌نگار آزاد عرض می‌کنم؛

وا اسفا به حال مدیران و مسئولانی که طوری عمل کنند، که درد الآنِ حتی من روزنامه‌نگار هم این نباشد که چرا این حجم از کندی و بی‌صداقتی در اطلاع‌رسانی آن‌ها در رابطه با کرونا وجود دارد! ما عادت کرده‌ایم به این وضع نامعقول و سراسر زیان اطلاع‌رسانی با تاخیر و اشتباه شما که آسیبش به اعتماد عمومی جامعه، بسی شدیدتر، عمیق‌تر و پایدارتر است از آسیبی که رسانه‌های بیگانه به افکار عمومی می‌زند! الآن درد ما در حد این‌که “لطفا بگذارید دستانمان را ضدعفونی کنیم” کاهش پیدا کرده است، مدیران و مسئولان محترم!

جامعه بیش از این کشش تحمل بحران‌های پی‌در‌پی روانی، امنیتی، سیاسی و حالا سلامت را ندارد! یا رفتار مدیریتی‌تان را اصلاح کنید، یا لطفا بیش از این نقش «بدتر از دشمن» را در حق شهروندان عزیز ایران ایفا نکنید.

و من الله توفیق…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بنظر میاد که مبتلا شدن ایرج حریرچی و محمود صادقی و بقیه افراد رژیم به ویروس کرونا مشکوک و شاید حقه جدید رژیم باشد ؍ ویدیو های منتشر شده توسط محمود صادقی و ایرج حریرچی ظاهرا سرحال هستند و با ویدیو های افراد عادی مبتلا به کرونا بسیار متفاوت است مبتلایان افراد عادی بیحال و نگران ولی ویدیو های حریرچی و صادقی لبخند به لب و اطمینان میدهند که بهبود پیدا خواهند کرد! و شاید هفته آینده هم بهبود پیدا کنند تا تبلیغ کنند که کرونا خطرناک نیست!
    چرا صادقی و حریرچی اعلام نمیکنند که در کجا قرنطینه شده اند و با کدام پزشک تا پزشکان آنها گزارش حال آنها را بدهند!
    من آرزوی مرگ کسی را نمیکنم ولی به مبتلا شدهگان افراد رژیم مشکوک هستم.
    نکته دیگر خبر های در جریان است که کسی از آخوند پزشک اسلامی عباس تبریزیان انتقاد نکنند ؍ آخوند تبریزیان ادعا کرده که داروی طبیعی مداوای کرونا را دارد که تجویز میکند ! اگر داروی این آخوند صحت دارد ؍ میبایستی آخوند عباس تبریزیان را به ملاقات افراد عادی مبتلا به ویروس کرونا ببرند تا او با روش اسلامی خودش مبتلا شدهگان را مدوا کند و فیلم و اطلاعات دقیق ملاقات تبریزیان و بیماران را منتشر کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا