خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«معلوم نیست در کشور شرایط کرونا قرمز است یا زرد»

/در گفت‌وگو با احمد قویدل/

رییس انجمن هموفیلی ایران به عملکرد وزارت بهداشت در این چند روز انتقاد کرد و بر این باور است که تا وقتی بخشنامه‌ها صراحت نداشته باشد اثرپذیری خاصی هم وجود نخواهد داشت، مثلا در بخشنامه‌ای به مردم ابلاغ شود که به رستوران، عروسی و ختم نروند، اما تمام این مسایل را بر عهده‌ی خود مردم گذاشتند  تا تصمیم بگیرند و اصلا مشخص نمی‌کنند شرایط قرمز، نارنجی یا زرد است، اگر قرمز است پس مترو، تمام زیارتگاه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها باید تعطیل شود.

احمد قویدل همچنین گفت: «شرایط طوری شده است که نماینده‌ی شهر قم تمام آمارهای وزارت بهداشت را زیر سوال می‌برد، در صورتی که او هم نماینده‌ی رسمی شهر قم است، نمی‌شود که هر شخصی در بحران هر چه دلش بخواهد را بگوید.»

قویدل در مورد عملکرد وزارت بهداشت در این چند هفته گفت: «من یک نقد اساسی به وزارت بهداشت دارم، هنوز معلوم نیست در کشور شرایط قرمز، نارنجی یا زرد است، حتی در رهنمودهای بهداشتی هم سردرگمی وجود دارد. توصیف می‌شود ویروس کرونا در اثر تماس با سطوح آلوده و تجمعات انسانی موجب انتقال می‌شود، حال در چین چون نمی‌دانند چه کسی آلوده است و چه کسی نیست، همه ماسک باید بزنند و به این طریق پیشگیری می‌کنند، اما در ایران چرا همه از ماسک استفاده نمی‌کنند؟ اصلا چرا در ایران اولیه‌ترین موضوع که ماسک و مواد ضد عفونی کننده است به دلیل کنترل نکرن دولت در سینه‌ی بازار سیاه می‌رود به جای آنکه در دست مردم باشد.

به هیچ وجه اطلاع رسانی‌های وزارت بهداشت شفاف نیست و جهت درستی را به مردم نشان نمی‌دهد، اگر وضعیت قرمز است پس مترو، تمام زیارتگاه‌ها باید تعطیل شود، دانشگاه، مدارس، کودکستان‌ها و ادارات باید تعطیل شود. در صورتی که الان شرایط را هم مثبت و هم منفی نشان می‌دهند، این روش چه معنایی دارد؟ رهنمود بهداشتی باید قاطع باشد، تا وقتی که بخشنامه‌ها صراحت نداشته باشد اثر پذیری هم نخواهد داشت.

مثلا بخشنامه بدهند که به رستوران نرویم، عروسی نگیریم، مراسم ختم نگیریم، اینها مسایل ساده‌ای است که به راحتی می‌توان اطلاع رسانی کرد. چند روز دیگر تولد حضرت علی است و احتمالا تعدادی عروسی و عقد در کشور برگزار می‌شود و مردم هم متجمع می‌شوند، این موضوعات را به عهده‌ی خود مردم گذاشتند که تصمیم بگیرند چه کنند در صورتی که نیاز به آگاهی بخشی است. این چه مدیریتی است؟ در صورتی که مدیریت را باید راس امور بهداشت با قاطعیت انجام دهد، نه آنکه هرکس هر کاری که خواست انجام دهد.

شرایط طوری شده است که نماینده‌ی شهر قم تمام آمارهای وزارت بهداشت را زیر سوال می‌برد، در صورتی که او هم نماینده‌ی رسمی شهر قم است، نمی‌شود که هر شخصی در بحران هر چه دلش بخواهد را بگوید.»

قویدل در پایان اضافه کرد:«در انجمن به بیماران ابلاغ کردیم سفر غیر ضروری نکنند و تمام برنامه‌های جمعی را لغو کردیم، به بیماران توصیه کردیم تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند و در درمانگاه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم، در واقع از خودمان به راحتی ایده طراحی می‌کنیم. خوشبختانه در حوزه‌ی هموفیلی هیچ گزارشی از کرونا نداشتیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا