خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی تحلیلی اتحادیه صدای دانشجویان در نقد مدیریت بحران کرونا

اعضای هیات موسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت بهداشت با نام اتحادیه صدای دانشجویان ایران «صدا» در بیانیه‌ای تحلیلی به نقد مدیریت بحران کرونا پرداختند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این بیانیه خطاب به وزیر بهداشت در پی می‌آید:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

زمان کوتاهی از داغی که خطاهای انسانی بر دلمان گذاشته‌اند نگذشت که داغ یک اشتباه دیگر جراحتی دو چندان بر دلمان نهاد. از ابتدای شیوع این بیماری ویروسی در جهان هر روز جنابعالی و مدیرانتان میهن‌مان را مصون از “کرونا” اعلام می‌کردید. گویی همانند تحریم‌ها این بیماری نیز بر ما بی‌اثر است، اما ماجرا دردناک‌تر از این‌ها بود. پس از تکرار چند خطای انسانی و عدم صداقت حاکمیت با ولی نعمتان خود یعنی مردم این بار شما هم به جرگه مصلحت اندیشان پیوستید و با سیاسی کاری مانع از اقدام فوری جامعه و سیستم سلامت در قبال شیوع کرونا شدید. تاخیر در اعلام این خبر را چگونه توجیه می‌کنید؟ به راستی شفافیت و صداقت با مردم چه بهایی برایتان داشت؟! در شرایطی که مراکز درمانی با هجوم بیماران مشکوک به کرونا مواجه هستند همچنان اطلاع‌ رسانی ضعیف و بعضا نادرست منجر به مرجعیت رسانه‌های خارجی زبان و وزرای بهداشت کشورهای دیگر از جمله ترکیه برای مردم شده است. امروز مردم منتظرند ببینند حاکمیت چه می‌گوید تا خلاف آن را حقیقت بدانند.

آنچه بیش از هر چیز حتی مسائل درمانی – بهداشتی موجب بهبود اوضاع می‌شود امر اطلاع رسانی صحیح و تبلیغات است که در اغلب موارد نه تنها موجب پیشگیری از فاجعه شده بلکه قابلیت مدیریت وخامت شرایط بحرانی را نیز داراست. ویروس “شایعه” کشنده‌تر از ویروس‌های دیگر عمل می‌کند. تبلیغات و اطلاع رسانی شفاف نه تنها یک امر بنیادین که یک ضرورت غیرقابل انکار برای دولت‌ها در مدیریت بحران است. اطلاع رسانی در مواقع بحران باید سریع، صحیح و صادقانه باشد. سرمایه بی بدیل یک حکومت، “اعتماد” افکار عمومی و اجتماعی است که اگر خدشه دار گردد، زمینه را برای تشدید بحرانها فراهم می‌کند.

اصل اول خدمات سلامت را با هم مرور کنیم: پیشگیری بهتر از درمان است. کشوری که هرروز پروازهایش به منبع کرونای جهان را بدون هیچ اقدام مراقبتی تکرار می‌کرد چگونه می‌خواست با اپیدمی آن مواجه نشود؟ کدام اقدامات پیش گیرانه در سطح کشور توسط وزارت بهداشت انجام شد؟ به پشتوانه کدام سیاست گذاری هرروز امید به جامعه تزریق می‌کردید؟ در روزهایی که مشغول سخنرانی‌های امیدبخش بودید یا تن به فشارهای نهادهای غیرمتخصص می‌دادید باید ستاد پیشگیری از این بیماری تشکیل می‌شد تا امروز با این هرج و مرج روبرو نباشیم.

کمبود سرسام آور تجهیزات اولیه مراقبتی بر هیچ کس پوشیده نیست. شهرهای سراسر کشور از تامین مایحتاج اولیه سلامت عاجز مانده اند. امروز اکثر بیمارستان‌های کشور وسایل مراقبتی لازم جهت کادر درمان خود را ندارند. ماسک‌های غیراستاندارد و گان‌های یکبار مصرف که آن‌ها نیز کم هستند تنها سلاح کادر درمان شده اند. سربازان سلامت کشور را با کدام اسلحه به جنگ دشمن فرستاده اید؟ فرمانده‌ای که خط مقدم را تجربه نکند چگونه می‌تواند از سربازانش انتظار جنگیدن داشته باشد؟

ایزولاسیون بیمار، مقررات احتیاطی لازم برای بیمارستان، کارکنان و عیادت‌کنندگان دارد و به هنگام 

جداسازی ممکن است به وسایلی ویژه و تغییراتی در محیط بیمارستان نیاز داشته باشد که منجر به افزایش هزینه‌ها خواهد شد. ما امضا کنندگان این بیانیه همه متعلق به کادر درمان و از همین صنف هستیم. در بسیاری از بیمارستان‌های معرفی شده پروتکل ایزولاسیون در حداقلی‌ترین حالت ممکن اجرا می‌شود. تهویه منفی که از اساسی‌ترین ملزومات بخش ایزوله است نایاب‌ترین آنان شده است. زیرساخت‌های حداقلی برای ایجاد ایزوله در تعداد کمی از مراکز کشور وجود دارد. تصاویر تاسف بار تریاژ بیماران مشکوک و بستری آنان در چادرها یا در کنار سایر بیماران نشانگر سطح آمادگی واقعی سیستم سلامت کشور با بحران است. شما خوب می‌دانید آن چه که امروز در بیمارستان‌ها به نام ایزوله و قرنطینه اعلام می‌شود بیشتر منع عبور و مرور است تا اجرای دقیق پروتکل‌های جهانی.

متاسفانه در شرایطی هستیم که دانشجویان پزشکی و پرستاری بدون هیچ تجربه قبلی و بدون تجهیزات و حفاظت کافی در مواجهه مستقیم با ویروس قرار می‌گیرند و پاسخ اعتراضات و اعتصاباتشان در جهت تامین وسایل حفاظت فردی تنها تهدید و ارعاب است. پاسخ مطالبه قانونی و بهداشتی دانشجویان توهین و تهدید به اخراج است؟ آقای وزیر حقیقتا اگر فرزندانتان هم بودند بدون تجهیزات کامل به بیمارستان‌ها می‌فرستادید؟

قرنطینه شهری که از اصول اساسی حفاظت بحران و اپیدمی در دنیاست را با کدام مصلحت پوچ معامله کرده اید؟ ایتالیا، چین و کره جنوبی که در شرایط بسیار بهتر مدیریتی نسبت به ایران قرار دارند قرنطینه را آغاز کرده‌اند. به راستی کدام نهادهای تصمیم‌گیر مانع قرنطینه برخی شهرها شده اند؟ آیا وزارت بهداشت نقشی در این تصمیم‌ها دارد؟

با وجود شرایط اسف بار شیوع بیماری در کشور و پنهان‌کاری‌های مداوم در ارائه نکردن آمار همچنان پروتکل‌های واحد مدیریتی به سیستم سلامت کشور ابلاغ نشده است و هر مرکز به سلیقه خود، کاری انجام می‌دهد. یکپارچه سازی اقدامات و یکسان سازی خدمات در قالب سیستم‌های مکانیزه و پایش مداوم الکترونیک در قرن بیست و یکم گریزناپذیر است. چگونه در کشور جنگ زده عراق اماکن مذهبی تعطیل می‌شود اما کشوری که با بحران کرونا مواجه شده است سرخوشانه به رفتارهای متعصب و جاهلانه ادامه می‌دهد. سزاست که کشور این گونه مدیریت شود؟

رعب آور است که علی رغم همه انتقادات سیستم سلامت کشور در بالاترین سطوح مدیریتی از جدی گرفتن این بحران پرهیز می‌کند و با تمام توان رسانه ای خود به دنبال نرمالیزاسیون شرایط در اذهان عمومی است. مبتلا شدن معاون جنابعالی و رییس ستاد مقابله با کرونا سند محکمی است بر بی‌موالاتی مدیران و عدم پیشگیری. جنابعالی خوب می‌دانید که تاکنون بسیاری از فضاهای عمومی کشور آلوده به ویروس شده‌اند. این چرخه انتقال آغاز شده و تا ماه‌ها از حرکت نمی‌ایستد.

در چنین شرایطی قوه عاقله واحد تصمیم‌گیر در حاکمیت منفعل است. مراکز تصمیم‌گیری متعدد و عمدتا غیرمتخصص هستند. دولت ترسوتر و منفعل‌تر از همیشه عمل می‌کند و رییس جمهور در خیال خام عادی‌سازی اوضاع به سر می‌برد.

ما اعضای هیات موسس اتحادیه صدای دانشجویان ایران به عنوان بزرگترین مجموعه دانشجویان انجمن‌های اسلامی وزارت بهداشت سیاست‌ها و راهکارهای خود را جهت بهبود اوضاع بحران فعلی ارائه می‌دهیم و آمادگی خود برای انجام اقدامات لازم جهت کنترل بحران را اعلام می‌داریم.

راهکارها:

۱ – تعیین ستاد فرماندهی، شرح وظایف اعضا و تقویت نظام اطلاعاتی به ریاست وزیر بهداشت و پذیرش مسئولیت تمامی تصمیم‌های ستاد

۲ – لازم الاجرا بودن تمامی تصمیمات ستاد فرماندهی برای همه ارگان‌ها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای کشور

۳ – تبعیت بی چون و چرای سایر ارگان‌های امنیتی و نظامی و سایر وزارتخانه‌های کشور از تصمیمات ستاد فرماندهی

۴ – تغییر در نگرش و نوع عملکرد مدیران ستاد از نگاه سرخوشانه و سهل انگارانه به واقع بینانه

‌۵ – نگارش برنامه عملیاتی مدیریت بحران کشور برای ماه‌های درگیر آینده مبتنی بر تحلیل واقع بینانه شرایط

۶ – تعیین ساختار تشکیلاتی کشور در مقابله با بحران فعلی و راه اندازی سامانه یکپارچه (الکترونیک و غیرالکترونیک) مدیریت بحران کرونا

۷ – ابلاغ پروتکل واحد در حوزه مدیریت بیمارستانی بحران و برخورد با متخلفین

۸ – بهره گیری از تجارب متخصصین سیاست گذاری سلامت، اپیدمیولوژی و سلامت در بلایا در برخورد با بحران 

۹ – تشکیل تیم‌های تخصصی پژوهشگر در راستای تهیه خلاصه‌های سیاستی به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی مبتنی بر شواهد در مقابله با بحران شیوع بیماری

۱۰ – سرلوحه قرار دادن شفافیت و صداقت در اطلاع رسانی به آحاد مردم 

۱۱ – برخورد قاطع با سودجویان و احتکارکنندگان تجهیزات پزشکی

۱۲ – مشخص کردن مجاری رسانه ای مناسب و قابل دسترسی برای همگان جهت آموزش مجازی، اطلاع رسانی و کاهش تشویش اذهان عمومی

۱۳ – راه اندازی سامانه‌های تلفنی جهت مشورت مردم با متخصصین حوزه بهداشت و درمان و مشاوره پزشکی در برخورد با ناقلین احتمالی و کاهش تنش روانی افراد

۱۴ – برکناری فوری مدیران ناکارآمد سیستم سلامت و جایگزین کردن نیروهای باانگیزه و شایسته

۱۵ – استفاده از تجارب موفقیت‌آمیز سایر کشورهای درگیر در پاندمی بیماری‌های واگیردار

۱۶ – تعیین مجاری قانونی با کمک قوه قضاییه و ضابطین قضایی جهت قرنطینه کامل موارد مشکوک و لغو قانون رضایت شخصی در بحران کرونا

۱۷ – برنامه‌سازی آموزشی صدا و سیما و تلاش در جهت ایجاد نشاط روحی در جامعه غم زده به دنبال بحران

۱۸ – تعطیلی تمام واحدهای آموزشی، ادارات، اماکن متبرکه، بازارها، مکان‌های تفریحی، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی

۱۹ – کاهش حداکثری تعداد کارمندان ادارات در صورت تعطیل نشدن

۲۰ – تامین تجهیزات کامل برای همه پرسنل درمان کشور و پیشگیری از ابتلای پرسنل درمانی

۲۱ – افزایش تعداد پرسنل مراکز مخصوص کرونا و کاهش ساعت کاری هر شیفت جهت تخفیف بار روانی و کاری سنگین 

۲۲ – شناسایی ذینفعان داخلی و خارجی و تشکیل کمیته‌های مشترک (ذینفعان خارجی شامل سازمان‌های بین المللی who و WBG و سایر ادارات تخصصی سازمان ملل متحد و ذینفعان داخلی شامل ادارات بیمه، شرکت‌های تولید کننده ماسک و اقلام بهداشتی داخلی، نظام پزشکی و…)

۲۳ – طراحی نرم افزارهای ویژه با امکان رصد آنلاین وضعیت کرونا در سراسر کشور و آمار لحظه ای افراد مبتلا، مشکوک، درمان شده و فوتی همراه با آموزش و سایر امکانات مورد نیاز

۲۴ – کنترل عبور و مرور شهرهای با شیوع بالا و پیشگیری از مهاجرت یا مسافرت احتمالی مردم به مناطق گرمسیر

۲۵ – تعیین اتاق فکر رسانه ای با اولویت‌های صداقت، شفافیت و سرعت عمل بالا جهت مدیریت فضای تبلیغات و مبارزه با شایعات بی اساس

۲۶ – تعیین راهکارهای افزایش روحیه اجتماعی پرسنل درمانی به عنوان افرادی که همچون قهرمانان در “خط مقدم” مبارزه با کرونا مشغول به فعالیت هستند

۲۷ – تعیین مزایا و پاداش‌های مادی و معنوی به پرسنلی که مواجهه مستقیم با مبتلایان دارند

۲۸ – اتخاذ “دیپلماسی همدلانه” با کشورهای دوست، نسبت به دریافت کمک‌ها و تجارب آنان و بهره گیری از بحران داخلی برای ایجاد فرصت خارجی

۲۹ – بهره گیری از نیروهای داوطلب مردمی جهت افزایش آگاهی جامعه در برخورد با بیماری و کمک به سیستم سلامت به صورت‌های حضوری و غیرحضوری

۳۰ – استفاده از نیروهای نظامی و انتظامی برای قرنطینه سازی مراکز درمانی، شهرها و سایر نقاط لازم 

۳۱ – استفاده از ظرفیت و نفوذ اجتماعی سمن‌ها در جهت کاهش شیوع بیماری

۳۲ – تامین بسته‌های بهداشتی و توزیع رایگان

در پایان خاطر نشان می‌کنیم این بیانیه بر مبنای اصول حرفه ای کاری و جهت بهبود اوضاع کشور نوشته شده است. امیدواریم با همت همگانی و تدبیر و تصمیم گیری صحیح مجموعه دولت بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

متقاضیان تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت بهداشت با نام اتحادیه صدای دانشجویان ایران «صدا»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا