خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنی سندرز: نتانیاهو نژادپرست است

«برنی سندرز»، یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ در جریان تازه‌ترین مناظره تلویزیونی دموکرات‌ها در شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، را یک شخص “مرتجع” و “نژادپرست” خواند و احتمال بازگرداندن سفارت آمریکا از بیت المقدس به تل آویو را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، این سیاستمدار مستقل و چپگرا که برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۲۰ تلاش می‌کند اخیرا اعلام کرده بود که در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل ( آیپک) که قرار است هفته آینده در واشگتن برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. او نشست آیپک که از آن به عنوان بزرگ‌ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا یاد می‌شود را جایگاهی برای ابراز افکار “متعصبانه” خوانده بود.

سناتور سندرز در مناظره شب سه شنبه (۲۶ فوریه) با اشاره به این که خودش یک یهودیست و به این مساله افتخار می‌کند و این که در گذشته چند ماه در اسرائیل زندگی کرده گفت: “…غم انگیز است که بنیامین نتانیاهو به عنوان یک مرتجع و نژاد پرست اسرائیل را اداره می‌کند.”

سندرز گفت معتقد است که آمریکا به طور قطع باید از استقلال و امنیت اسرائیل محافظت کند اما “شما نمی توانید درد و رنج مردم فلسطین را نادیده بگیرید.”

او تاکید کرد که در صورت راهیابی به کاخ سفید، گزینه بازگرداندن سفارت آمریکا از بیت المقدس به تل آویو را بررسی می‌کند.

این در حالیست که مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که اخیرا وارد کارزار انتخاباتی شده در این مناظره گفت که آمریکا نمی‌تواند بار دیگر سفارت خود را به تل آویو منتقل کند. او گفت: “ما نباید سفارت را بدون آن که چیزی در مقابل از دولت اسرائیل می‌گرفتیم به آن جا منتقل می‌کردیم. اما این کار انجام شده و سفارت باید آن جا باقی بماند.”

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در ماه مه سال ۲۰۱۸ سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرد؛ اقدامی که با واکنش شدید فلسطینی‌ها مواجه شد و باعث اعتراضات زیادی در برخی کشورهای عربی شد.

از طرف دیگر، سناتور الیزابت وارن، از نامزدهای دیگر دموکرات، هم در تازه‌ترین مناظره تلویزیونی این حزب با دفاع از راه حل “دو کشور برای دو ملت” گفت که آمریکا نباید محتوای توافق صلح احتمالی بین دو طرف را تعیین کند.

دونالد ترامپ با کنار گذاشتن راه حل مذکور اخیرا طرح “معامله قرن” را به همراه بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که با مخالفت شدید فلسطینی‌ها و اتحادیه عرب مواجه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا