خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با زننده اولین گل تاریخ دربی سرخابی‌ها

جلال بابایی، خبرگزاری فارس: زننده اولین گل دربی سرخابی‌های پایتخت را شاید کمتر کسی بشناسد، اما خودش می‌گوید 1400 سال دیگر هم بگذرد، نام او در تاریخ می‌ماند.
مدتی بود برای مصاحبه دنبالش بودیم، اما بیماری همسرش این اجازه را به او نمی‌داد و باید در شهرستان کنارش می‌ماند تا کارهای مداوایش را پیگیری کند.
پیر مرد 70 ساله‌ای که شاید کمتر کسی باشد که او را بشناسد و اسمش را هم بداند. شاید بازیکنان فعلی سرخابی هم نامی از وی نشنیده باشند.
صحبت از احمد منشی زاده است؛ زننده اولین گل دربی پایتخت؛ کسی که به قول خودش شاید اگر هزار و 400 سال دیگر هم دربی برگزار شود و وقتی بگویند زننده اولین گل دربی چه کسی بوده است، نام او بر سر زبان‌ها می‌افتد.
قرارمان برای مصاحبه ساعت 10 صبح ورزشگاه شهید شیرودی یا همان امجدیه سابق است. کاملا خوش قول و زودتر از موعد مقرر هم حضور پیدا کرده است. وارد ورزشگاه که می‌شویم کارکنان ورزشگاه احمد آقا را به خوبی می‌شناسند و وقتی او را می‌بینند برخورد گرمی دارند.
کنار زمین می‌رویم که صحبت‌مان را با او آغاز کنیم بلافاصله نحوه به ثمر رساندن اولین گل دربی را برایمان توضیح می‌دهد و خودش را در آن حال و هوا قرار می‌دهد.
فارس: چه شد که به سمت فوتبال آمدید؟
منزل‌مان پایین شهر بود و وقتی سن و سال خیلی کمی داشتم، نزدیک خانه مان زمین‌های خاکی بود و به همراه برادر مرحومم می‌رفتیم و آنجا بازی می‌کردیم. در همانجا تیم نادر که مدیر آن نادر لطیفی بود وجود داشت. در زمین مازندرانی که تمرین می‌کردیم او مرا دید و سال 1338 بود که به تیم خودش برد. به همراه مرتضی شرکا در تیم جوانان این تیم بازی کردیم، اما  در سال 1340 این تیم بنا به عللی منحل شد.
فارس: بعد از آن چه کردید؟
مرحوم حسین فکری، مربی تیم تهرانجوان بازی‌های مرا قبلا دیده بود و به همین دلیل به تیم او رفتم و تا سال 1343 در آنجا بازی کردم. همان زمان بود که یک مسابقات قهرمانی کشور در مشهد برگزار شد و تیم جوانان ایران اول شد. چونکه در این رقابت‌ها بازی‌های خوبی انجام داده بودم، وقتی برگشتم مسئولان تیم تیم تاج ( استقلال فعلی) به دنبالم آمدند و با تیمسار خسروانی که همه کاره این تیم بود، صحبت کردیم.
فارس: شروع کارتان در استقلال از سال 1343 بود؟
بله. اما برای حضور در این تیم هم شرط گذاشتم.
فارس: چه شرطی؟
گفتم اگر معافیت سربازی مرا بگیرند به این تیم می‌آیم که آنها هم در عرض 50 روز این کار را انجام دادند. معافی هم به این صورت بود که قرعه کشی می‌کردند و اسم من در آمد و در این تیم ماندنی شدم.
فارس: بازیکنان آن زمان تیم چه کسانی بودند؟
داریوش مصطفوی، پرویز قلیچ خانی، غلامحسین مظلومی، منصور پورحیدری، نصرالله عبدالهی، علی جباری، مرتضی شرکا و عباس نوین روزگار حضور داشتند که مربی هم محمود بیاتی بود و بعد از آن هم علی دانایی فر سرمربی شد و در نهایت هم تاز زمانی که من در تاج بودم، رایکوف سرمربی بود.
فارس: از آغاز دربی برایمان بگویید؟
بازی استقلال و پرسپولیس آن زمان که آغاز شد مانند الان نبود و هیچ کس فکر نمی‌کرد بازی این دو تیم یک مثل حالا با این دم و تشکیلات برگزار شود. سال 1347 نخستین بازی برگزار شد که بدون گل مساوی به پایان رسید. آن زمان هم چون باشگاه‌های تهران بود و مسابقات رفت و برگشت نداشت، در سال یک بازی بین دو تیم برگزار می‌شد.
فارس: و اولین گل دربی…
سال 1347 بود که اولین بازی دربی برگزار شد، اما گل نداشت و در بازی دوم که یک سال بعد بود ما توانستیم پرسپولیس را 3 بر یک شکست دهیم که اولین گل این بازی و تاریخ دربی‌ها را من زدم و دو گل دیگر جباری و کارو حق وردیان به ثمر رساندند.
فارس: دقیقه چند و چگونه گلزنی کردید؟
همان ابتدای بازی و دقیقه 8 بود که داریوش مصطفوی توپ را ارسال کرد و من هم با پای راست وارد دروازه پرسپولیس کردم.
فارس: دروازه بان پرسپولیس چه کسی بود؟
مهدی عسگرخانی
فارس: گل پرسپولیس را در آن بازی چه کسی زد؟
یک بر صفر جلو بودیم که ناظم گنجاپور گل تساوی را زد، اما دو گل بعدی پیروزی ما را رقم زد.
فارس:فکر می‌کردید گلزنی کنید؟
اصلا فکرش را نمی‌کردم، 6 ماه بود مصدوم بودم و بازی هم نکرده بودم، اما چون دانایی فر روی من حساب باز کرده بود به میدان فرستاد و پس از پایان بازی هم درد زیادی را تحمل کردم.
فارس: بعد از گل چه احساسی داشتید؟
احساس خاصی نداشتم، چون برای ما بازی معمولی بود و نمی‌دانستیم که یک روزی این بازی دربی پایتخت خواهد شد.
فارس:بعد از آنکه دربی رسمی تر شد چه اتفاقی افتاد؟
یکی دو نفر مانند مرحوم غلامحسین مظلومی به من می‌گفتند که احمد ما 7، 8 گل در دربی زدیم، اما اسم تو مطرح شد و من هم می‌گفتم می‌خواستید شما گل اول را بزنید (با خنده)
فارس: حال و هوای ورزشگاه در آن بازی چگونه بود؟
ورزشگاه شیرودی در آن زمان اینگونه نبود و جایگاه تماشاگران خیلی کوچکتر بود و استقبال بسیار خوبی شده بود و هواداران استقلال و پرسپولیس هم از یکدیگر تفکیک شده بودند. فکر می‌کنم حدود 4، 5 هزار تماشاگر حضور داشتند. کری خوانی از همان ابتدا وجود داشت و تا الان هم ادامه دارد.
فارس: وقتی دربی را بردید پاداشی هم دریافت کردید؟
بله، تیمسار خسروانی 5 هزار تومان به ما پاداش داد که در آن زمان خیلی زیاد بود.
فارس: این پول را چه کار کردید؟
یک پیکان از ایران خودرو خریدم.
فارس:پوشش مسابقات چگونه بود، تلویزیون و رادیو دربی را پخش می‌کرد؟
در دربی که گلزنی کردم را تلویزیون تنها چند دقیقه‌اش را پخش کرد، اما در رادیو عطاالله بهمنش به صورت مستقیم گزارش می‌کرد.
فارس: بعد از مسابقه مطبوعات چه نگاهی داشتند؟
دهه 40 تنها کیهان ورزشی بود و دنیای فوتبال. بعد از مسابقه هم در مورد بازی مطالبی را نوشتند، اما مصاحبه‌ای با ما انجام نشد.
فارس: در مجموع چند دربی بازی کردید؟
در 4 دربی حضور داشتم.
فارس: چند گل برای استقلال زدید؟
دقیقا یادم نمی‌آید.
فارس: قبل از اینکه استقلال بیایید از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتید؟
پیشنهاد داشتم، اما هنوز آن زمان تیم شاهین بود و نامش پرسپولیس نشده بود.
فارس: چند بار با استقلال قهرمان آسیا شدید؟
سال 1349 در همین ورزشگاه شیرودی نماینده رژیم صهیونیستی را 2 بر صفر بردیم و قهرمان آسیا شدیم.
فارس: در دربی سال 1352 که کری خوانی زیادی روی آن می‌شود، حضور داشتید؟
بله، اما پیش از آغاز بازی قهر کردم و به میدان نرفتم!
فارس: چرا؟
در آن زمان مرحوم رایکوف مربی استقلال بود و ترجیح داد که به جای من نصرالله عبدالهی بازی کند و من هم چون حق خودم می‌دانستم، قهر کردم و روی نیمکت هم ننشستم و به سکوها رفتم. بعد از آن مسابقه بود که فوتبال را کنار گذاشتم.
فارس: جریمه هم شدید؟
نه. در آن زمان چون پول آنچنانی نمی‌دادند، جریمه‌ای هم در کار نبود.
فارس: چه شد که استقلال شکست سنگینی در آن بازی خورد؟
شیرازه تیم از هم پاشیده شده بود و شاید اگر وقت بیشتر بود استقلال گل‌های بیشتری هم می‌خورد!
فارس: دروازه بانتان چه کسی بود؟
مرحوم ناصر حجازی بود که بعد از اینکه او چند گل خورد منصور رشیدی را قرار دادند.
فارس: گفتید بعد از دربی 52 فوتبال را کنار گذاشتید، چرا آنقدر زود؟
به دلیل اینکه زانوهایم وضعیتش خوب نبود و وقتی می‌خواستم فوتبال بازی کنم داخل قوزک پایم آمپول می‌زدم و با این شرایط بازی می‌کردم، اما کم کم دیگر شرایط بازی را از دست دادم. دوران فوتبال حرفه‌ای من هم در مجموع 14 سال بود.
فارس: تیم ملی هم دعوت شدید؟
در زمان ما مرحوم حسین فکری مربی تیم ملی و تهرانجوان بود و من هم در این تیم بودم و به من گفت اگر از تهران جوان جدا شوم، باید دور تیم ملی را خط بکشم. به من می‌گفت تو یک هافبک بسیار خوب هستی و کمک زیادی به ما می‌کنی.
البته آن زمان تیم ملی وجود نداشت و تیم منتخب بود که جمعی از بازیکنان کشور حضور داشتند. آنجا چند بازی انجام دادم و دو گل در بازی با لهستان و پاکستان زدم. در جام «میلز هندوستان» هم اول شدیم.
فارس: زمان شما نگاه‌ها به فوتبال چگونه بود؟
اصلا اینطور نبود که همه دنبال پول باشند و میلیاردی فکر کنند. من در زمان خودم طول و عرض زمین را روپایی می‌زدم و توپ هم زمین نمی‌افتاد، اما حالا برخی بازیکنان 4 پاس سالم هم نمی‌توانند بدهند و آن وقت میلیاردی پول می‌گیرند.
فارس: یعنی ورود پول‌های کلان فوتبال را خراب کرده است؟
صد در صد. پول های میلیاردی می‌گیرند و آن وقت بازی هم نمی‌کنند. کسی درخواست 500 میلیون می‌کند 50 میلیون هم ارزش ندارد. بازیکنان زمان ما برای هدفی سانتر می‌کردند حتی یک میل هم جا به جا نمی‌شد.
فارس: بعد از فوتبال دنبال چه کاری رفتید؟
برادرانم به من گفتند که فوتبالت تمام شده است و به دنبال کاسبی باشم. البته فوتبال را به صورت تفریحی بازی می‌کردم.
فارس: مربیگری را دوست نداشتید؟
اتفاقا بعد از خداحافظی رایکوف سرمربی استقلال گفت بیا و دستیار من باش، اما وقتی فکر کردم دیدم نتیجه‌ای ندارد. او مربی خارجی بود و سلیقه خودش را داشت و احساس کردم نمی‌توانیم کار کنیم.
فارس: بازی‌های الان را دنبال می‌کنید؟
در خانه بی‌کار باشم نگاه می‌کنم، اما آنقدر مشکلاتم زیاد است که کم و بیش نگاه می‌کنم.
فارس:هنوز هم طرفدار استقلال هستید؟
من قبل از اینکه به استقلال هم بیایم این تیم را دوست داشتم و حالا هم همینطور.
فارس: از دوستان قدیمی که فوتبال بازی می‌کردید با کسی هم ارتباط دارید؟
خیلی کم یکدیگر را می‌بینیم و یک تیم پیشکسوتان نادر داریم که در جام یونس شکوری شرکت می‌کنیم و هفته ای یک روز در سالن تمرین می‌کنیم.
فارس: وضعیت حال حاضر استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
قلعه نویی باید خیلی حواسش را جمع کند. 4، 5 تیم مانند، نفت، تراکتورسازی و سپاهان  هر هفته در صدر جدول جا به جا می‌شوند و هر تیمی بلغزد قهرمانی را از دست می‌دهد.
فارس: چند فرزند دارید؟
یک دختر و یک پسر دارم
فارس: به پسرتان توصیه نکردید به دنبال فوتبال برود؟
یک زمانی دروازه بانی می‌کرد و حتی تیم ایران خودرو هم دنبالش بود، اما بنا به دلایلی اجازه ندادم که برود و حالا هم مهندس کامپیوتر است و در بانک کار می‌کند.
فارس: در حال حاضر دلال بازی زیاد شده است، زمان شما هم این کارها وجود داشت؟
اصلا اینطور نبود. وقتی بازیکنی خوب بود با خودش صحبت می‌کردند و به تیم خودشان می‌برند، اما حالا سلام و علیک هم می‌کنید دنبال پول هستند و می گویند 50 یا 100 میلیون بدهید تا فرزندتان را به تیم‌ها معرفی کنیم.آن زمان شایسته سالاری وجود داشت و پولی در کار نبود.
فارس: قرارداد خودتان در آن زمان چه قدر بود؟
آخرین قرارداد من با تیم تاج سابق برای دو سال 6 هزار تومان به همراه ماهی 200 تومان بود.
فارس: دربی‌های الان چه تفاوتی با گذشته دارد؟
تفاوت که زیاد است، چون فوتبال پیشرفت کرده است. در زمان ما فوتبال رفاقتی بود و مانند الان نبود که دو روز قبل از بازی به اردو می‌روند و رسانه‌ها یک هفته به آن می‌پردازند.
فارس: آن زمان اردو وجود نداشت؟
فقط زمانی که قرار بود به جام میلز هندوستان برویم یک ماه در ورزشگاه شیرودی تمرین می کردیم و ناهار را هم در چلوکبابی کنار ورزشگاه می‌خوردیم.
فارس: وقتی ورزشگاه آزادی ساخته شد بازی‌هایتان دیگر در شیرودی برگزار نشد؟
متاسفانه بعد از ساخت آزادی که در بازی افتتاحیه آن ورزشگاه که تیم سانتوس بزریل با پله آمده بود و خودم هم حضور داشتم، شیرودی رها شد و حالا هم اصلا وضعیت خوبی ندارد.
فارس: با کدام بازیکن بیشتر صمیمی بودید؟
مرتضی شرکا از همان دوران جوانی بهترین دوست من بود و الان هم 50 سال است که با یکدیگر رفت و آمد داریم.
فارس: شرایط حال حاضر را می‌بینید، دوست نداشتید مربی می‌شدید؟
مربیگری در ایران فایده ای ندارد، چون ارزشی قائل نیستند و بعد از دو باخت می‌گویند باید بروی. در فوتبال ما مربیگری فقط استرس و ناراحتی دارد. در فوتبال اروپا می‌بینید که یک مربی 4 یا 5 سال مربیگری می‌کند و حتی تا مرز سقوط هم رفته است، اما به او فرصت می‌دهند.
فارس: چرا نام شما با وجود اینکه اولین گل دربی را زده‌اید کمتر در بین رسانه‌ها و مردم وجود دارد؟
شاید این موضوع دور بودن خود من از فوتبال ربط داشته باشد. البته هر از چند گاهی رسانه‌ها تماس می‌گیرند و صحبت می‌کنیم.
فارس: بزرگترین مشکل حال حاضر فوتبال ما چه چیزی است؟
مشکلات زیاد است و متاسفانه حل هم نمی‌شود و باید ریشه ای برطرف شود. کسی را هم نداریم که این کار را انجام دهد. باید برنامه ریزی مدون داشته باشیم و به بخش پایه‌ها توجه جدی کنیم. همه می‌گویند باید به بخش استعدادیابی و پایه توجه کنیم، اما همه‌اش حرف است. همین تیم امید را ببینید؛ 40 سال است که پشت در المپیک مانده است.
فارس: توصیه‌تان برای جوانان چیست؟
توصیه می‌کنم ابتدا درس خود را بخوانند. چون در حال حاضر از هر 100 بازیکن 5 نفر به مراحل بالاتر می‌رسند، بقیه را نابود می‌کنند و توجهی نمی‌شود. استعداد زیاد است، اما با دلال بازی خرابش می‌کنند. تمام برنامه های فوتبال را دلال‌ها خراب کرده‌اند.
فارس:سال نو را پیشاپیش تبریک می‌گوییم و از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.
من هم از شما تشکر می‌کنم. در آستانه سال نو هستیم و امیدوارم که مردم ایران سال 94 را در آرامش و سلامتی سپری کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا