خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام رییس‌جمهور در پی درگذشت «سیدهادی خسروشاهی»

رییس‌جمهور روحانی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم، غفران و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان، صبر و أجر مسألت کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت عالم وارسته، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، موجب تأثر و تألم خاطر شد.

این روحانی فرهیخته و فعال که از نقش‌آفرینان نهضت اسلامی بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام عمر خود را وقف ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی و انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و مطبوعاتی کرد، و آثار علمی و فرهنگی ارزشمندی از خود برجا گذاشت.

اینجانب این ضایعه را به جامعه فرهنگی و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده مکرم‌شان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم، غفران و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان، صبر و أجر مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران»


ایرنا نوشت: سیدهادی خسروشاهی که از چند روز قبل در قم گرفتار بیماری کرونا شده بود، دیروز ظهر به بیمارستان منتقل و پس از تأیید تست کرونا بستری شداما به دلیل کهولت سن امروز صبح در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

حجت‌الاسلام خسروشاهی، در سال ۱۳۱۷ در تبریز، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. تاریخ سه قرن از حیات و کوشش علمی و فقهی اجداد وی، که جملگی از علمای بزرگ و فقهای نام‌دار ایران و عراق در دوران خود بوده‌اند، این حقیقت را به خوبی روشن می‌سازد.

تألیفات و آثار وی به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشریات اسلامی ایران و جهان اسلام) منتشر شده است. آثار وی که بالغ بر هشتاد جلد می‌شود، بیش از چهل جلد آن‌ها تاکنون بارها در داخل و خارج کشور چاپ شده است. علاوه بر تألیفات و ترجمه‌ها، ۱۲۰ جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح و یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران، ایتالیا و مصر چاپ و منتشر شده است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال نماینده امام خمینی(ره) در وزارت ارشاد اسلامی بود. آن‌گاه به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تاسیس ماه نامه‌ای به زبان انگلیسی «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. در ایتالیا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن مجید و نهج‌البلاغه به زبان ایتالیایی و نشر ماه‌نامه‌ای به نام جهان نو- به زبان ایتالیایی- جمعا در مدت پنج سال ۱۶۲ نوع کتاب و نشریه به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، منتشر نموده که در سراسر جهان توزیع شده.

خسروشاهی مدت سه سال هم رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر (قاهره) بود و در سال ۱۳۸۲ش به ایران مراجعت نمود و به عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی به تحقیق و بررسی پرداخت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا