خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آمریکا می‌خواهد ایران از برجام انصراف دهد»

«مرتضی مکی»، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: گام‌هایی که ترامپ و دولت او طی دو، سه روز اخیر با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها برداشته به این منظور است که ایران از برجام انصراف دهد و دولت بعدی آمریکا نتواند به سادگی به برجام برگردد.

«مرتضی مکی» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع موشکی ایران گفت: اعمال جدید تحریم‌های آمریکا در راستای تهدیدهای وزیر امور خارجه این کشور برای تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران و در چارچوب همان سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران است.

وی با بیان اینکه آمریکا با تشدید فشارها و اعمال تحریم‌ها می‌خواهد ایران را از برجام منصرف سازد، اظهار داشت: هدف از تحریم‌های آمریکا و تشدید فشارها علیه ایران برای اعمال فضای روانی و ایجاد هراس برای برقراری ارتباط یا تداوم همکاری‌ها با ایران است به ویژه مذاکرات جدید اتحادیه اروپا و ایران و وعده‌هایی که اروپایی‌ها برای حفظ برجام داده‌اند.

عدم فعال کردن مکانیزم ماشه برخلاف خواست آمریکا است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این مذاکرات را به حاشیه برده و هر گونه روزنه و امیدی که برای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد را از بین ببرند به خصوص آنکه اروپایی‌ها گفته‌اند فعال کردن سازوکار حل اختلاف به معنای فعال شدن مکانیزم ماشه نیست و فعال کردن مکانیزم ماشه را تا مدت زمان نامعلومی به حالت تعلیق آورده‌اند.

مکی با بیان اینکه موضع اتحادیه اروپا در قبال برجام و عدم فعال کردن مکانیزم ماشه برخلاف خواست آمریکا است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها امیدوارند با اعمال فشار به اروپا و تشدید آن، آنها مکانیزم ماشه را فعال کرده تا از این طریق، پرونده ایران به شورای امنیت برده شده و برگه برنده‌ای را برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران به دست آورند.

فشارهای آمریکا با نزدیک شدن به ماه اکتبر بیشتر می‌شود

وی با بیان اینکه هرچه به ماه اکتبر نزدیک‌تر می‌شویم، فشارهای اروپا علیه ایران و برجام هم بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: ماه اکتبر زمانی است که محدودیت‌های ایران برای خرید و فروش تسلیحات به پایان می‌رسد. در واقع در این زمان، تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهند شد و ایران بدون منع بین‌المللی می‌تواند با هر کشوری که می‌خواهد مبادلات نظامی داشته باشد که این برخلاف میل و خواسته آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا با اعمال تحریم‌های بیشتر می‌خواهد مانع همکاری ایران با شرکایش و همچنین اروپایی‌ها شود و از طرفی با ایجاد جو و فضای روانی علیه ایران مانع از باقی ماندن برجام حتی در پوسته و به شکل ظاهری باشد.

مکی با اشاره به اقدامات دولت ترامپ طی سه اخیر علیه ایران ابراز داشت: اقداماتی که ترامپ در این مدت در راستای جلوگیری از عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای اروپایی و حتی با دولت بعدی آمریکا است.

وی افزود: در واقع، گام‌هایی که ترامپ و دولت او طی دو، سه اخیر با خروج از توافق هسته‌ای، اعمال تحریم‌ها و تشدید آنها تا تحریم سپاه و ترور سردار سلیمانی انجام داده است، به این منظور است که دولت بعدی آمریکا نتواند به سادگی به برجام برگردد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تحریم‌های جدید به گونه‌ای است که دولت بعدی آمریکا هم اگر بخواهد با ایران روابطش را عادی‌سازی کند، لغو آنها به سادگی نیست و زمانبر خواهد بود، عنوان کرد: هم‌اینک بهانه آمریکا برای فشار به ایران علاوه بر موضوع هسته‌ای، ادعای اقدامات بی‌ثبات‌ساز ایران در منطقه و فعالیت‌های موشکی است در حالی آنچه موجب بی‌ثباتی و برهم خوردن امنیت در منطقه شده، اقدامات آمریکا است.

تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی دارند تا سیاسی، اقتصادی

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع موشکی ایران اشاره کرد و یادآور شد: تحریم صنایع موشکی ایران جدید نیست و برای آخرین بار هم نخواهد بود. آمریکا به این بهانه شرکای تجاری ایران را تحریم می‌کند و برایش هم مهم نیست چه طرف و چه شرکتی با ایران همکاری می‌کند.

مکی اضافه کرد: آمریکا سعی می‌کند به هر بهانه تحریمی را علیه ایران اعمال کند در حالی که چیزی هم باقی نمانده که تحریم نشده باشد. در واقع این تحریم‌ها، بیش از آنکه جنبه سیاسی، اقتصادی داشته باشد، بیشتر جنبه روانی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا