خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجربه‌ی خوب کاشان از مقابله با کرونا

ایرناپلاس نوشت: کاشان با توجه به هم مرز بودن با استان قم در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. اما تعامل و همکاری بین نهادها و مشارکت شهروندان این شهر، تجربه مناسبی است که می‎تواند برای سایر شهرها نیز الگوی مناسبی باشد.

کرونا در کشور جولان می‌دهد و قدم به قدم و استان به استان فراگیرتر می‌شود. ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شده و تصمیماتی مبنی بر محدود کردن حضور و تشکیل تجمعات انسانی را در امکان مختلف صادر کرده است. اقداماتی از قبل تعطیلی اماکن و مراکز گردشگری، تاریخی و مذهبی، تعطیلی مجالس عمومی و …

این در حالیست که با وجود توصیه های وزارت بهداشت و ضرورت توجه جدی به هشدارها و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، همچنان بخش قابل توجهی از افراد و برخی نهادها، خطرات این ویروس و ضرورت رعایت اصول بهداشتی را به درستی درک نکرده اند.

کم نیستند افرادی در میان جامعه متدین که با وجود فتوای صریح مراجع مبنی بر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی، همچنان بر خوداجتهادی پافشاری می‌کنند.

در این میان، نمونه شهرهایی که همکاری خوبی بین بخش های مختلف اجرایی و شهروندان در رعایت اقدامات پیشگیرانه داشته اند کم نیست. شهر کاشان، یکی از این شهرهاست.

تعطیلی مراکز گردشگری و نماز جماعت مساجد، مصوب شورای پدافند زیستی استان اصفهان است

کاشان با توجه به اینکه نزدیکترین شهر به قم (کانون شیوع ویروس کرونا) محسوب می شود، در شرایط ویژه ای قرار دارد. این در حالیست که تعامل و همکاری بین نهادها و سازمان‌های مختلف و مشارکت شهروندان کاشان سبب شده اقدامات موثری جهت کاهش شیوع ویروس کرونا در این شهر اجرایی شود. بستن دورتادور ضریح اماکن زیارتی، تعطیلی نماز جماعت مساجد، اعتکاف، مراکز گردشگری و اماکن تاریخی، مجالس عمومی، دانشگاه کاشان و … از جمله این اقدامات است.

جواد مزروعی، مدیر مرکز مدیریت بحران شهرستان کاشان با بیان اینکه آنچه ما اجرا کرده‌ایم، مصوبات شورای پدافند زیستی استان اصفهان است به ایرناپلاس گفت: اینها مواردی است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.  چون ما جزئی از استان اصفهان هستیم، اگر بخواهیم استان را از خطر کرونا حفظ کنیم باید همه، مصوبات ابلاغی را انجام داده و اجرایی کنند.

وی گفت: اقدامات ما جنبه پیشگیری دارد. چون ما هم مرز با استان قم هستیم، شرایط خاصی داریم که باید به بهترین و کاملترین شیوه، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

مزروعی با اشاره به همکاری بسیار خوب مردم کاشان در رعایت الزامات و ابلاغیه ها گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تصمیم گیرنده هستند و هرآنچه در ستاد ملی تصمیم‌گیری شود به استان ابلاغ و پس از بررسی در ستاد پدافند زیستی استان برای اجرا به واحدهای تابعه فرستاده می‌شود. حال تصمیمات چه از طریق استانداری و چه از طریق دانشگاه علوم پزشکی کاشان ابلاغ شود، ما بحث حمایت در اجرای مصوبات را پیگیری و اجرا می کنیم.

به گفته وی اتفاق خوبی که در کاشان افتاده این است که قبل از آنکه کرونا در قم شایع شود، یعنی از زمانی که خبر شیوع کرونا در چین منتشر شد، ستادی تشکیل و یک سری تصمیمات اتخاذ و ساختارها و وظایف مشخص شد. همچنین ایجاد آمادگی در دستگاه‌ها تا حدودی اجرا شد.

اقدامات پیشگیرانه در کاشان تبدیل به مطالبه مردمی شده است

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرستان کاشان با بیان اینکه پس از درگیر شدن قم با ویروس کرونا با توجه به قرابت این دو شهر و حجم بالای مراودات و رفت و آمدها، سریعا اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت، می‌گوید: از سوی دیگر با توجه به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها همکاری خوبی از طرف مردم کاشان شاهدیم. در واقع اقدامات پیشگیرانه در کاشان تبدیل به مطالبه مردمی شده است.

مزروعی تصریح کرد: ما روی هماهنگی دستگاه‌ها کار کردیم. در کاشان در حوزه مدیریت بحران قبلا کار شده و تجارب خوبی در این زمینه داریم. ما با دید علمی و تخصصی با توجه به توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا