خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلوی تلخ‌تر‌ شدن زندگی را باید زودتر گرفت

محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «جلوی تلخ‌تر‌ شدن زندگی را باید زودتر گرفت» نوشت:

✅ ما با انجام مسئولیت فردی خود برای حفظ سلامت، ممانعت از انتشار ویروس در صورتی که مبتلا هستیم یا نشانه‌های ابتلا داریم، نشستن در خانه اگر می‌توانیم، نرفتن به مسافرت غیرضروری و هر اقدام پیشگیرانه دیگر، نه فقط سلامت و جان خود را حفظ می‌کنیم، بلکه کمک می‌کنیم تا یک یا چند ایرانی کار خود را از دست ندهند، کسب‌وکاری تعطیل و نان خانه‌ای بریده نشود.

✅ من در این نوشتار می‌خواهم فقط به برخی ابعاد خسارت‌بار هر روز ادامه وضع موجود اشاره کنم تا با دقت بیشتری به مسئولیت فردی برای غلبه بر کرونا و جلوگیری از بدتر شدن وضع اقتصادی، عمل کنیم.

⭕️ یک. کرونا در آستانه نوروز میزان خرید مردم از بازارها را کاهش داده و بر شدت رکود در کسب‌وکارها می‌افزاید.

⭕️ دو. کرونا از میزان حمل و نقل عمومی (قطارها، اتوبوس‌ها و هواپیماها) کاسته و صاحبان مشاغل و شرکت‌ها در این بخش را با مشکلات مالی مواجه می‌کند.

⭕️ سه. بخش توریسم – داخلی یا توریست‌های ورودی به ایران – با رکود مواجه می‌شود. زنجیره هتل‌ها، رستوران‌ها و … از این وضعیت متضرر می‌شوند.

⭕️ چهار. هزینه بهداشت و درمان افزایش می‌یابد، خسارات به اقتصاد خانواده‌ها، بیمه‌ها و بودجه عمومی دولت سنگین خواهد شد.

⭕️ پنج. شرکت‌های بخش خصوصی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همه مراکز تولیدی و خدماتی به‌واسطه تعطیلی‌ها متضرر می‌شوند.

⭕ شش. مصرف محصولات صنایع غذایی احتمالاً تحت تأثیر زنجیره تأثیرات اقتصادی کرونا قرار می‌گیرد و درآمد و تأمین مالی شرکت‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

⭕ هفت. زنجیره کاهش فروش، کاهش درآمد و بحران مالی در شرکت‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، هواپیمایی و … سبب بیکاری بیشتر می‌شود.

⭕ هشت. بسیاری از مشاغل نظیر کارگرانی که در ایام نوروز در خانه‌ها کار می‌کنند، دستفروش‌هایی که در مراکز تجمع جمعیت کسب‌وکاری به‌راه می‌اندازند و … به شدت از این وضعیت متضرر می‌شوند.

⭕ نه. بسته‌تر شدن فضای ارتباط ایران و کشورهای خارجی بر اثر لغو پروازها و کاهش سطح ارتباطات، اقتصاد ایران را حتی نسبت به شرایط تحریمی اعمال‌شده بر کشور، در وضعیت نامناسب‌تری قرار می‌دهد.

✅ این فهرست را می‌توان با کمک متخصصان اقتصاد و کسب‌وکار مفصل‌تر کرد، اما همین مقدار نیز نشان می‌دهد ایرانیان تا چه اندازه ممکن است عواقب تلخ اقتصادی ناشی از کرونا را تحمل کنند.

✅ ما همگی در این روزها بر حفظ سلامت و جان خود در مقابل ویروس کرونا متمرکز هستیم. کار درستی می‌کنیم. اکثریت ما البته دل پُری از ناکارآمدی‌ها داریم و در کنار تلاش فردی برای حفظ سلامت، حکومت و دولت را هم سرزنش می‌کنیم. بابت شمار زیادی از این سرزنش‌ها هم حق داریم، اما اکنون وقت همراهی، انسجام و عمل به وظیفه و مسئولیت اجتماعی است.

✅ کرونا را باید هر چه زودتر متوقف کرد، با عقلانیت، شفافیت، قاطعیت و تصمیمات درست حکومت؛ و ایفای مسئولیت اجتماعی دقیق هر فرد مطابق دستورالعمل‌های پیشگیری. نباید گذاشت زندگی برای بسیاری تلخ‌تر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا