خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دست پنهان غرب در حوادث عراق /اینانلو

علی محمدی ایروانلو، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:
وقایع روزهای اخیر در عراق و رفتارهای وحشیگرانه ی گروه تروریستی موسوم به «داعش» در راستای پازل اسلام هراسی است که تئورسین های غرب به رهبری آمریکا طی چند سال اخیر آن را در کشورهای اسلامی به مرحله ی اجرا در آورده اند.
در این باره برای تبیین موضوع باید به زوایای پنهان فروپاشی پارادایم نظام دوقطبی جهان در نیمه ی دوم سال 1980 میلادی نگریست و گره حل معما را در آن جستجو کرد. در آن ایام اتحاد جماهیر شوروی یکی از دو ابر قدرت جهانی تحت تغییر و تحولات بنیادین و گسترده، ساختار درونیش فرو ریخت و پاردایم نظام دو قطبی در عرصه ی نظام بین الملل به تاریخ پیوست.
در واقع به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که شکست ایدئولوژی مارکسیسم – لنینیسم بود زمینه ی مناسبی برای غرب به رهبری آمریکا فراهم آمد تا اقتدار بلا منازع خود را بر کل جهان بسط و گسترش دهد.
بر این اساس نظریه پردازان آمریکایی پایان جنگ سرد را فرصت مناسبی برای القاء این اندیشه دانستند که نظم و صلح جهانی حضور و استقرار قدرت مسلطی به نام آمریکا را ایجاب می کند.
در این راستا فوکی یاما تئوریسین برجسته ی آمریکایی پایان تاریخ و هژمونی ابدی لیبرال دموکراسی بر جهان را اعلام کرد و در ادامه ساموئل هانتینگتون جهت تداوم سلطه ی آمریکا و ارائه ی رهنمود برای سیاستگذاران آمریکایی و غرب، نظریه ی جنجال برانگیز خود به نام «برخورد تمدن ها» را مطرح کرد. وی برخلاف برخی تحلیل گران پایان جنگ سرد را نه تنها ختم مناقشات ایدئولوژیک در جهان ندانست بلکه آن را سر آغاز دوران جدید «برخورد تمدن ها» اعلام کرد.
بر اساس این نظریه بعد از فروپاشی نظام دوقطبی در جهان، کانون اصلی در گیری ها بین تمدن غرب و اتحاد جوامع کنفوسیوسی شرق آسیا و جهان اسلام خواهد بود و غرب باید تمامی انرژی خود را در جهت تضعیف رقیب ایدئولوژیک خود خصوصا اسلام کند.
پر واضح است هر چند این نظریه از طرف بعضی اندیشمندان مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است لیکن به ظن نگارنده این سطور چهار چوب سیاست خارجی آمریکا در طول دو دهه ی گذشته بر محوریت همین نظریه و در راستای اسلام هراسی و تضعیف جهان اسلام بوده است.
در این باره کارشناسان بر این باورند که آمریکا پس از دوران جنگ سرد و حذف کمونیزم، اسلام گرایی را تنها مانع بالقوه و در عین حال بهترین بهانه برای تحکیم سلطه ی جهانی خود قلمداد کرده و به این جهت تنها به یک بهانه برای خفه کردن سلول های تنفسی اسلام گرایی در سرتاسر جهان و سپس تصاحب دنیا نیاز داشت و آن بهانه ۱۱ سپتامبر بود، دولت آمریکا بعدها این عملیات تروریستی را به گروهک القاعده و طالبان که هر دو از دست ساخته های سردمداران این کشور در راستای تامین منافع استکباری بود، نسبت داد و تلاش کرد تا بخشی از منافع خود را در منطقه با اشاعه همین بهانه تضمین کند و بر همین اساس به بهانه ی مبارزه با تروریزم و … طرح حمله به کشور اسلامی افغانستان و عراق کلید خورد.
اقداماتی که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر از جانب سردمداران آمریکایی صورت گرفت، نشان داد که آنان در پی پیش دستی در نبرد تمدنها بودند. چرا که بر این باورند که تمدن اسلامی و در پی آن بیداری اسلامی با مولفه های ضد نظام سرمایه داری و ضد صهیونیستی و آزادی ملت ها در حال شکل گیری است و در نهایت سبب نابودی تمدن پوشالی و مادی غرب خواهد شد.
آنان با طراحی سناریوی ۱۱ سپتامبر و در ادامه با نقش آفرینی در تشکیل و تقویت گروهک های تروریستی همچون طالبان، القاعده، جبهه النصره و داعش در اقصی نقاط جهان اسلام که به نام اسلام و با صدای الله اکبر وحشیانه و شبه قرون وسطایی سر انسان ها را بریده و جگر آنان را از بدن خارج و در معرض شبکه های متعدد ماهواره ای و میلیونها انسان آن را می خورند و بدیهی ترین حقوق انسانی را زیر پا گذاشته و هزاران انسان بی گناه را به کام مرگ می برند در تلاش هستند تا علاوه بر نشان دادن یک چهره ی خشن و ضد انسانی از تمدن اسلامی سبب خنثی شدن حرکت های نجات بخش انسان از جانب دنیای اسلام شوند.
بر این اساس مواضع دو گانه ی غرب خصوصا آمریکا در حوادث اخیر عراق که از یکسو از دولت عراق حمایت و گروهک داعش را با شعار مبارزه با تروریزم محکوم می کند و از سوی دیگر دست های پنهان خود را در ایجاد و تقویت این گروه ها پنهان می کند را باید در راستای استراتژی تئوریسن های آمریکایی در گسترش «اسلام هراسی» و تضعیف اسلام رحمانی جستجو کرد. امید است دنیای اسلام هوشمندانه این نقشه ی خطرناک و مغایر با بدیهی ترین حقوق بشری را خنثی کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا