خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستورالعمل گمرک برای مقابله با کرونا

گمرک دستورالعملی را برای افزایش تولید محصولات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا همچنین واردات و انتقال ملزومات پزشکی مرتبط از جمله کیت ها و ملزومات تشخیصی، محلول های شوینده و ضدعفونی کننده به گمرکات ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، مهرداد ارونقی-معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- در بخشنامه‌ای جزئیات تدابیر گمرک برای مقابله با کرونا را اعلام کرد.

این بخشنامه که در راستای افزایش تولید محصولات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا همچنین واردات و انتقال ملزومات پزشکی مرتبط از جمله کیت ها و ملزومات تشخیصی، محلول های شوینده و ضدعفونی کننده  است به تمامی گمرکات ابلاغ و لازم الاجرا است.

۱) حوزه صادرات

کلیۀ گمرکات کشور نسبت به اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های ابلاغی طی بخشنامه ها و مصوبات مختلف درخصوص رویۀ صادرات در حوزه های تجهیزات پزشکی مانند ماسک، لباسِ گان، دستکش، محصولات بهداشتی مانند آب ژاول، ضدعفونی کننده ها، صابون، مایعات شوینده، الکل و … نساجی و سلولزی مانند منسوج نبافته، کاغذ تیشو، دستمال کاغذی و بهداشتی و… اقدام کرده و نیز بررسی های لازم درخصوص تعیین تکلیف اقلام صادراتی مذکور که به گمرکات کشور رسیده است در راستای عودت این کالاها به داخل کشور انجام شود. توجه به این نکته مهم ضروری است که ضمن رصد این اقلام توجه شود اماکن گمرکی و انبارهای مربوطه، تبدیل به محلی برای دپوی این کالاها نگردد و به محض ابطال اظهارنامه های صادراتی اقلام صدرالذکر متعاقب درخواست ارائه شده از سوی صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها، تمهیدات لازم در راستای عودت این کالاها به داخل کشور اندیشیده شود و تصویری از احکام صادره با ذکر مشخصات کالاهای عودت داده شده، به این حوزۀ معاونت ارسال تا در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده شود.

۲)حوزه واردات

همچنین در حوزه واردات نیز کلیه گمرکات کشور باید  نسبت به اتخاذ تدابیر لازم درخصوص ترخیص و حمل فوری اقلام مرتبط با موضوع با شرایط اعلام شده اقدام کنند.

۱. با توجه به اینکه کیت های تشخیصی و سایر اقلام پزشکی مربوطه دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،   باید در دمای زیر صفر درجه حمل شوند و برای حفظ دمای مذکور لازم است در بسته های یخ ژل بیولوژیکی انتقال داده شوند، با توجه به مدت زمان محدود کاربری کیسه های یخ ژلی ضروری است این اقلام  به محض ورود به گمرکات هوایی کشور  هرچه سریعتر از گمرک ترخیص و انتقال داده شوند؛ بنابراین موافقت با حمل یکسره و ترخیص شبانه روزی این اقلام با صدور حکم، حداقل اسناد یا به هر نحو ممکن، با رعایت سایر مقررات مربوط، مورد تاکید است.

۲. در خصوص کلیه مواد اولیه مورد نیاز در تولید محصولات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا از جمله مواد اولیه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی، ضمن موافقت با حمل یکسره مواد اولیه مربوطه و خروج شبانه روزی این مواد، در صورت نیاز به تعیین ماهیت کالای وارده و ارائه سابقه ترخیص توسط واحد تولیدی وارد کننده، نسبت به پذیرش سابقه ترخیص کالا حتی در مسیر قرمز اقدام و ضمن نمونه برداری از کالا بقید فوریت، اجازه ترخیص داده شود و ضمن ترخیص کالا، نتیجه اعلام ماهیت پیگیری شود. توجه به این نکته ضروری است که اخذ و ارائه مجوزهای قانونی لازم ضروری بوده و گمرکات اجرائی درصورت ارائه مجوزهای قانونی لازم، نهایت تسریع را در انجام تشریفات گمرکی این اقلام به عمل آورند.

۳. ترخیص کالاهای با مجوز حداقل اسناد در صورت ارائه مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بصورت خارج از نوبت و درحداقل زمان ممکن از کلیۀ گمرکات کشور

معافیت از پرداخت حقوق ورودی

علاوه بر معافیت های مذکور در جدول تعرفه گمرکی ضمیمه آیین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات و معافیت های دیگری که به موجب قوانین، تصویب نامه ها، موافقتنامه ها و قراردادهای مصوب مجلس شورای اسلامی برقرار شده است، موارد زیر نیز از پرداخت حقوق ورودی معاف است.

۱. دارو و لوازم طبی و بیمارستانی مورد احتیاج درمانی و بهداشتی مؤسسات خیریه و عام المنفعه با گواهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تبصره ـ فهرست این مؤسسات با تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

۲. وسائط نقلیه از جمله آمبولانس، خودروهای فرماندهی امداد و نجات، خودروهای ویژه امداد و نجات به استثناء سواری، دارو، لوازم پزشکی طبی و بیمارستانی، بالگرد و قایق امدادی، موادغذایی، پوشاک، پتو، چادر، خانه های پیش ساخته یا سایر کالاهای امداد و نجات مورد نیاز که به منظور کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی یا حوادث غیرمترقبه یا سایر وظایف و مأموریت های تصریح شده در اساسنامه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به نام هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وارد می شود با تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی

تبصره ـ تشریفات گمرکی و ترخیص کالاها و اقلام وارداتی و اهدائی به هنگام وقوع بحران ها و سوانح و حوادث غیرمترقبه ملی و منطقه ای در کمترین زمان ممکن به عمل می آید.

انتقال و عبور

گمرکات مرزی کشور پیگیری های لازم را درخصوص ادامه مسیر کانتینرهای حاوی محموله های پزشکی یا کیت های آزمایشگاهی به مقصد کشور که بدلایل مختلف در برخی از مرزهای کشور متوقف و اجازۀ ادامه مسیر به آنها داده نشده است را ضمن هماهنگی با مراجع قانونی ذیربط و ذیصلاح انجام داده و درصورت بقای مشکل مراتب را جهت ادامه پیگیری به این حوزه معاونت و دفاتر ستادی ذیربط منعکس کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا