خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امضای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان [+واکنش‌ها]

آمریکا و طالبان توافق صلحی را در قطر امضا کردند که می‌تواند راه را برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان ظرف ۱۴ ماه آتی هموار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، توافق صلحی که امروز ایالات متحده آمریکا و طالبان افغانستان با حضور مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان شاهد امضا کردند، بخشی از توافق بزرگتر برای سازش در افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست.

مراسم امضای توافق بین طرفین در دوحه، پایتخت قطر انجام ‌شد.

در همین حال، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: فصل رابطه آمریکا و طالبان با خون نوشته شده، من امروز در همین حد از حادثه یازده سپتامبر خشمگین هستم که آن روز بودم.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافقنامه تاریخی صلح میان آمریکا و گروه طالبان را امضا کردند. جزییات کامل این توافقنامه هنوز در اختیار رسانه‌‎های قرار داده نشده است.

اتحادیه اروپا در واکنش به امضای این توافق گفت، توافق طالبان-آمریکا اولین گام مهم در راستای فرایند صلح فراگیر است که مذاکرات بین افغان‌ها در کانون آن قرار دارد.

هیات کمک‌رسان سازمان ملل متحد در افغانستان هم در بیانیه ای از نتیجه موفقیت‌آمیز دوره هفت روزه کاهش خشونت که انتظار می رود به آغاز مذاکرات بین افغان بینجامد، استقبال کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه هم با انتشار بیانیه‌ای گفت براساس فرمان او، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز “شاهد” امضای توافق‌نامه صلح میان این کشور و نمایندگان طالبان در قطر می‌شود.

ده‌ها خبرنگار از رسانه‌های افغان و جهان برای پوشش مراسم امضای توافقنامه آمریکا و طالبان به دوحه قطر دعوت شدند.

در مراسم امضای این توافقنامه علاوه بر مایک پامپئو، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی حضور داشتند.

این توافقنامه به دنبال هفت روز “کاهش خشونت” و ۱۸ ماه مذاکرات فشرده میان آمریکایی‌ها و طالبان امضا می‌شود. دولت افغانستان به این نشست دعوت نشده، اما یک هیات شش عضوی را به دوحه اعزام کرد.

انتظار می‌رود این توافقنامه زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کند.

پیش از امضای این توافق، آمریکا و دولت افغانستان بیانیه مشترکی را در کابل صادر کردند. در این بیانیه مشترک آمده است که آمریکا نیروهایش در افغانستان را به ۸۶۰۰ تن ظرف ۱۳۵ روز از زمان امضای توافق کاهش خواهد داد. در این بیانیه تاکید شد، نیروهای آمریکا و نیروهای ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان عقب‌نشینی می‌کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان هم به عنوان مهمان در این مراسم شرکت دارد و اندکی پیش از امضای توافقنامه خواستار خروج مسوولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان شد.

در همین حال اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان پیشتر گفت که توافق‌ با طالبان مشروط است و اگر این گروه تعهداتش را نقض کند، احتمال لغو آن وجود دارد.


به نقل از خبرگزاری رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفت: امروز به همه نیروها دستور داده شده تا برای شادی ملت در برابر هرگونه حمله خویشتنداری پیشه کنند.

وی افزود: بزرگ‌ترین مساله این است که امیدواریم آمریکا به تعهداتی که در جریان مذاکرات و توافق صلح داده، پایبند بماند. جنگنده‌های نیروهای خارجی بر فراز قلمروهای طالبان پرواز می‌کنند و این مساله “تحریک‌آمیز” است.

سفارت آمریکا در کابل امروز ساعاتی پیش از امضای توافق با طالبان در پیامی توییتری نوشت: شنبه روز بسیار بزرگ و مهمی برای افغانستان است. این در مورد برقراری صلح و ایجاد آینده‌ای روشن‌تر است. ما در کنار افغانستان ایستاده‌ایم.

وزیر خارجه پاکستان امروز (شنبه) اندکی پیش از امضای توافقنامه‌ای مهم میان واشنگتن و شبه‌نظامیان طالبان اعلام کرد، اسلام‌آباد خواستار خروج مسوولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در دوحه در پاسخ به سوالی درباره چارچوب زمانی خروج نیروهای آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: ما خواستار خروج مسوولانه هستیم.

او افزود: امروز روز مهمی است و امیدواریم که روند صلح و ثبات در افغانستان را تعیین کند.

این پیمان به جنگ ۱۸ ساله ایالات متحده آمریکا در افغانستان پایان می‌دهد.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که توافق‌ با طالبان مشروط است و اگر این گروه تعهداتش را نقض کند، احتمال لغو آن وجود دارد.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان که در مراسم امضای اعلامیه مشترک همکاری‌های بلندمدت آمریکا و ناتو با دولت افغانستان در ارگ ریاست جمهوری حضور دارد، در صحبت با خبرنگار طلوع نیوز گفت: توافقنامه‌ای که قرار است در دوحه امضا شود، استوار بر شرایط است. ما در حالی که امیدوار هستیم کاهش خشونت به یک آتش‌بس و صلح سراسری در افغانستان بیانجامد، اما اگر طالبان بخواهند شرایط را نقض بکند این توافق هر لحظه احتمال شکستش وجود دارد.

سازمان عفو بین‌الملل هم در واکنش به امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان نوشت با توجه به اینکه آمریکا و طالبان در حال امضای تفاهم‌نامه صلح در دوحه هستند، حقوق بشر باید در قلب روند صلح قرار داشته باشد.

در بیانیه این نهاد آمده است که هیچ کسی به اندازه مردم افغانستان در آرزوی صلح نیست، مردمی که برای بیشتر از چهار دهه از جنگ رنج برده‌اند. او افزود، در روند صلح توسط طرف‌های درگیر در افغانستان، نباید که صدای قربانیان در نظر گرفته نشود.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که این صلح باید حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های مذهبی را در این کشور تضمین کند. این نهاد افزود که با توجه به چالش‌های موجود در افغانستان، این کشور دستاوردهای زیادی در زمینه حقوق بشر و سایر موارد داشته که باید حفظ شود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه امروز (شنبه) گفت، پس از امضای توافقنامه با آمریکا زندانیان آزاد و سپس گفت‌وگوهای بین افغان‌ها آغاز می‌شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان که در مراسم امضای توافقنامه میان آمریکا و این گروه در قطر حضور دارد به تلویزیون طلوع کابل گفت: این یک مرحله اعتمادسازی است. آن مرحله که تکمیل شد، مرحله بعدی آغاز می‌شود که مذاکرات بین‌ افغان‌ها است.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر برای امضای این توافق وارد مراسم شده‌اند و پیش از این مراسم به عبادت پرداختند.

انتظار می‌رود این توافق ساعت ۵ عصر به وقت افغانستان (۱۲:۳۰ GMT) به امضا برسد.

پیش از این مسعود اندرابی، سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت، دوره کاهش خشونت‌ها امروز هم ادامه دارد و دوام آن وابسته به امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان است.

اندرابی که در مراسم امضای اعلامیه مشترک ناتو، آمریکا و دولت افغانستان در ارگ ریاست جمهوری حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع نیوز گفت: اگر طالبان به تعهداتش عمل کند به مراحل بعدی پیش خواهیم رفت، در غیر این صورت مبارزه بر علیه این گروه بیشتر خواهد شد.

او گفت: مطمئن هستیم در صورتی که طالبان به این توافقنامه‌ای که مشروط بر قطع ارتباط‌ آن با تروریسم بین‌المللی و دیگر تعهدات‌ است، وفادار بماند، می‌توانیم به مراحل بعدی پیش برویم. در صورتی که این گروه به تعهداتش وفادار نماند، طبعا مبارزه بر علیه‌ آن ادامه می‌یابد و این گروه بیشتر و بیشتر منزوی خواهد شد.

آمریکا و دولت افغانستان بیانیه مشترکی را پیش از آنکه واشنگتن توافقی با طالبان به امضا برساند، صادر کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ در این بیانیه مشترک آمده است که آمریکا نیروهایش در افغانستان را به ۸۶۰۰ تن ظرف ۱۳۵ روز از زمان امضای توافق کاهش خواهد داد.

در این بیانیه تاکید شد، نیروهای آمریکا و نیروهای ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان عقب‌نشینی می‌کنند.

براساس سندی که طلوع نیوز منتشر کرد، این بیانیه مشترک آمریکا و افغانستان پیش از امضای توافق آمریکا-طالبان صادر شده است.

در متن این بیانیه مشترک آمده است: مطابق با ارزیابی و اراده مشترک بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده، متحدین آن و ائتلاف، عقب‌نشینی نیروهای باقیمانده خود از افغانستان را طی ۱۴ ماه پس از اعلام این اعلامیه مشترک و توافق ایالات متحده و طالبان تکمیل خواهند کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس مشترک خبری با مارک اسپر گفت، نظام مشروع و رسمی افغانستان جمهوری است؛ در حالی که کسانی از “امارت اسلامی” سخن می‌گویند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا امروز شنبه پیش از امضای توافق صلح آمریکا-طالبان در دوحه وارد کابل شد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اسپر تاکید کرد، در حالی که کسانی از امارت اسلامی سخن می‌گویند، نظام مشروع و رسمی افغانستان جمهوری است.

پیشتر هم حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، دولت این کشور از جزییات توافقنامه آمریکا و طالبان مطلع است اما با تمام موارد آن موافق نیست.

محب که در مراسم امضای اعلامیه مشترک ناتو، آمریکا و دولت افغانستان در ارگ ریاست جمهوری حضور دارد، به خبرنگاران گفت: ما در مورد توافقنامه آگاهی داریم اما نقاطی در آن است که با آن موافق نیستیم.

به گزارش بی‌بی‌سی، او ذکر “امارت اسلامی” در این توافقنامه را یکی از موارد غیرقابل قبول برای دولت افغانستان عنوان کرد.

اشرف غنی در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت: تمام مواد توافقنامه مشروط است. طالبان باید تمامی تعهدات و شرایط را عملی سازد. من سال گذشته به رئیس جمهوری آمریکا طرح کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان را ارائه دادم.

اشرف غنی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر دفاع آمریکا گفت که “ما با شرکای بین‌المللی خود کاملا توافق داریم.”

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: امروز روز فائق آمدن بر گذشته است. گفتمان عمومی در جامعه ما بر اساس شهروندی و حقوق متقابل تنظیم شده است. قابلیت جامعه ما برای صلح و بخشش نتیجه باورهای ماست. هم‌سو بودن علما با صلح الهام‌بخش بوده است.

وی ادامه داد: پایان خشونت نیاز به همکاری کشورهای منطقه دارد.

وزیر دفاع آمریکا هم در این کنفرانس خبری گفت: این اعلامیه مشترک آمریکا و افغانستان یک لحظه تاریخی در روند صلح است. اگر طالبان به توافقنامه عمل نکند آمریکا توافقنامه با آمریکا را لغو خواهد کرد.

او گفت که افغانستان در آستانه ورود به یک مسیر واقعی و آینده باثبات است.

وزیر دفاع آمریکا گفت که بخش‌های از اعلامیه مشترک این است که خاک افغانستان بر علیه آمریکا و متحدانش استفاده نشود.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: جامعه بین‌المللی و دولت افغانستان متعهد به مبارزه با تروریسم و آمریکا کمک که امنیت افغانستان و نهادهای دموکراتیکش تقویت شود. آمریکا در کنار مردم افغانستان و نیروهای نظامی را قدردانی می‌کنیم که در کنار مردم افغانستان فداکاری کردند.

وزیر خارجه قطر مراسم امضای توافقنامه طالبان و آمریکا را آغاز کرد.

در این مراسم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا از طالبان خواست که جنگ با القاعده را ادامه بدهد و با دولت افغانستان مذاکره و گفتگو کند.

وی تصریح کرد: آمریکا از همه دعوت می‌کند که بر روی هدف صلح متمرکز باشند. همه صداها باید در جامعه افغانستان شنیده شود و این امر زمانی ممکن است که امنیت نیروهای آمریکایی و افغان حفظ شود.

پامپئو خاطرنشان کرد: گاهی بعضی گروه‌ها در این جریان ادعای پیروزی می‌کنند، ولی صلح از وسوسه پیروزی مهمتر است.

وی خطاب به طالبان گفت: به قول‌های خودتان پایبند باشید و به جنگ با داعش ادامه بدهید. همه شهروندان افغانستان از کاهش خشونت بهره‌مند خواهند شد. افزایش خشونت باعث خواهد شد تا این توافق نقض شود و بشکند.

وزیر خارجه آمریکا در قطر گفت: ما می‌توانیم با همدیگر قدم برداریم. در یک هفته سطح خشونت‌ها به کمترین حد ممکن رسیده است و طالبان اگر اراده این را داشته باشد که در صلح زندگی کند برایش فراهم است.

در  همین حال، شیر محمد استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، امضای توافق صلح با آمریکا را توافقی برای “خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان” و “پیروزی” طالبان عنوان کرد.

او این “روز فتح” را به همسنگران‌شان و آنانی که در زندان‌های افغانستان محبوس هستند، تبریک گفت.

رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت از امروز تا ۱۴ ماه آینده، نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد و این کشور یک بار دیگر به آزادی دست خواهد یافت و آنان یک نظام اسلامی در افغانستان برقرار خواهند کرد.

او گفت: پدران ما یک صد سال پیش با شکست انگلیس‌ و سی سال پیش هم با شکست روسیه شاهد چنین روزی بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا