خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موسوی: به نیت آمریکا در توافق با طالبان مشکوک هستیم

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به توافق آمریکا و طالبان گفت: ایران از هرگونه تلاشی که منجر به ثبات و امنیت در افغانستان شود حمایت و به آن کمک می کند ولی در مورد نیت آمریکا مشکوک هستیم و  همانطور که گفتم ما حضور آمریکا در منطقه از جمله افغانستان را غیر قانونی و اقدامات انجام شده را یک نوع بدعت می دانیم.

به گزارش ایسنا‏، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود به مسائل مختلفی از جمله، تحولات جاری در ادلب سوریه، اقدامات وزارت خارجه در مقابله با کرونا، توافق آمریکا-طالبان و موضوعات دیگر مرتبط با سیاست خارجی کشورمان به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.

سید عباس موسوی با اشاره به تحولات ادلب سوریه گفت: امیدوارم هرچه زودتر نشست کشورهای عضو روند آستانه در قالب‌ها و سطوح مختلف برگزار شود. رایزنی بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ادامه دارد. ما منتظر نهایی شدن برگزار نشست سران آستانه در تهران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با حضور نظامی فرانسه در منطقه هرمز اظهار کرد: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که هرگونه حضور بیگانگان در منطقه به خصوص منطقه خلیج فارس موجب افزایش بی ثباتی و آشفتگی در منطقه می شود و این گونه اقدامات را غیرسازنده عنوان کرده بودیم.

این دیپلمات کشورمان گفت: هزاران سال است که امنیت این منطقه توسط کشورهای منطقه در حال تامین است. ایران و عمان به عنوان دو کشور که در دو سوی تنگه هرمز قرار دارند سالیان سال است که همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراه حیاتی دارند بنابراین همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم حضور بیگانگان در منطقه هرمز را به نفع امنیت منطقه نمی دانیم.

این دیپلمات کشورمان همچنین در ارتباط با تحولات ادلب گفت: ایران راه حل  تحولات جاری در ادلب را گفتگو و مذاکره سیاسی می داند ما همچنان معتقدیم، روند آستانه مهمترین ساز و کار برای حل اختلافات در سوریه است و همانطور که پیش از این اشاره کردم تلاش می‌کنیم که این مکانیسم هرچه زودتر در سطوح مختلف از جمله سران شکل بگیرد تا در این جلسات در مورد تحولات موجود در ادلب رایزنی و گفت‌وگو شود.

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم آمریکا علیه ایران آیا دستورالعملی برای سفارتخانه های ایران در خارج از کشور ارسال شده تا با رایزنی های که با دیگر  کشورها انجام می دهند سازوکاری برای انتقال دارو به کشور ایجاد شود و آیا غیر از چین در این زمینه سایر کشورها با ایران همکاری کرده‌اند؟ گفت: ما از وقتی این اتفاق در کشور رخ داد تمام امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم که نیازهای کشور در این زمینه را لیست کنیم و برآوردی در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای کشور در این زمینه تهیه کیت های تخصصی برای تست کرونا و برخی از اقلام داروهای خاص بود، همانطور که اشاره کردم ما این موارد را احصا کردیم به سفارتخانه‌های خود ارائه کردیم تا کشورهایی که در این زمینه آمادگی دارند به ما کمک کنند.
موسوی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم، تاکنون برخی از کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است ترکیه در این زمینه  کمک کرد و برخی از کشورهای همسایه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین در این ارتباط با تقدیر از دولت چین گفت: در ارتباط با این موضوع دولت چین در کنار دولت و ملت ایران قرار گرفت همانطور که ایران نیز در کنار دولت چین قرار داشت. تاکنون چندین محموله کمک از طرف چین ارسال شده است و تیم تحقیقاتی و پزشکی چین نیز وارد کشور شده است که آخرین یافته‌های خود در این زمینه را در اختیار ایران بگذارند.
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: همکاری ایران و چین در این زمینه یک نمونه از همکاری مثال‌زدنی در مواقع بحران است. ما معتقدیم اگر اینگونه همکاری ها با چنین روحیه‌ای در سطح جهان گسترش پیدا کند ما شاهد جهان بهتری خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان و نگاه ایران به این توافق گفت: طالبان به عنوان یک گروه در افغانستان حضور دارد و نقش آفرینی می کند و این واقعیتی انکار ناپذیر است ولی ما مثل گذشته بر این موضوع تاکید داریم که تمام مسیر هایی که می خواهد به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود باید از طریق اجماع بین الافغانی و با هدایت دولت مستقر در افغانستان باشد.
وی با بیان اینکه ایران بنا به دلایلی که واضح است و با اطلاع دولت افغانستان تماسهایی با طالبان داشته است، تصریح کرد: آنچه که ما در خصوص همکاری طالبان با آمریکا که منجر به امضای توافق شد بیان کرده‌ایم این است که ما اصل حضور آمریکا در منطقه به ویژه افغانستان را غیر قانونی می دانیم.

موسوی گفت: ایران از هرگونه تلاشی که منجر به ثبات و امنیت در افغانستان شود حمایت و به آن کمک می کند ولی در مورد نیت آمریکا مشکوک هستیم و  همانطور که گفتم ما حضور آمریکا در منطقه از جمله افغانستان را غیر قانونی و اقدامات انجام شده را یک نوع بدعت می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا این اقدام را بر اساس منافع نامشروع خود انجام داده است، ادامه داد: ما معتقدیم که صلح در افغانستان در گرو رایزنی و گفتگو گروه‌های افغانستانی با یکدیگر با هدایت دولت افغانستان است و امیدواریم که شاهد حرکت به این سمت باشیم.

وی همچنین  در ادامه پاسخ به سوالی در ارتباط با گفتگوهای ایران با طالبان گفت: ما گفتگوهای خود را با طالبان طبق روال گذشته با اطلاع دولت افغانستان ادامه می دهیم .

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چشم. دقیقا کی برقرار کنن ؟! امشب یا فردا صبح ؟!
    شمس تبریزی در مقالات می گوید: به کسی گفتند که در کوی، خوانچه می برند . گفت : مرا چه ؟ (به من چه؟) گفتند: آخر به خانه تو می برند. گفت : تو را چه ؟
    به قول خودمون به طرف گفت : تو سر پیازی یا ته پیاز ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا