خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالله شهبازی و ماجرای مومیایی رضا شاه

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه اصولگرا در یادداشتی تلگرامی نوشت:

در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، در عملیات خاک‌برداری از محوطه حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (س)، جسد مومیایی به دست آمد که جنجالی بزرگ برانگیخت. در ۳ اردیبهشت/ ۲۳ آوریل ۲۰۱۸ یادداشتی منتشر کردم و انتساب این مومیایی به رضا شاه را «شیادی» خواندم. این یادداشت بر مبنای اطلاعات اولیه منتشرشده در آن زمان بود و علت اتخاذ موضع فوق سه عامل بود:‌

۱- سابقه «کشف» مومیایی‌های پیشین در ایران که کمی بعد روشن شد یا اصلاً مومیایی نبوده (جنجال جنازه کشف شده در روستای امین‌آباد شهر ری در دی ۱۳۰۳/ ژانویه ۱۹۲۵) و یا جعلی بوده است (جنجال مومیایی «شاهزاده خانم پارسی» در مهر ۱۳۷۹/ اکتبر ۲۰۰۰).

۲- «کشف» مومیایی منسوب به رضا شاه در شهر ری درست در آستانه سالگرد تاجگذاری رضا شاه (۴ اردیبهشت ۱۳۰۵) انجام گرفت و بلافاصله تبلیغات سیاسی گسترده‌ای را برانگیخت. در فضای آن روز این کشف تصادفی جلوه نمی‌کرد.

۳- در آن زمان این تصور وجود داشت که گویا در زمان تخریب آرامگاه رضا شاه (اردیبهشت ۱۳۵۹) جسدی پیدا نشده زیرا، طبق ادعای مکتوب آیت‌الله شیخ صادق خلخالی، جنازه رضا شاه دو روز قبل از خروج محمدرضا شاه پهلوی از ایران به لس‌آنجلس آمریکا منتقل شده بود.

معهذا، کنجکاوی من درباره صحت و سقم انتساب مومیایی فوق به رضا شاه با یادداشت مورخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ پایان نیافت. به تحقیق ادامه دادم و چهار روز بعد گزارش تحقیق مشترک خود را با آقایان دکتر محمدرضا بهزادی و دکتر رضا کسروی منتشر کردم که تصور می‌کنم تنها تحقیق جامع و تخصصی درباره مومیایی فوق است:

«مومیایی رضا شاه»: بررسی دلایل و مستندات درباره صحت و سقم آن
نتایج آخرین تحقیقات
رضا کسروی، محمدرضا بهزادی، عبدالله شهبازی
دو قسمت بهمراه ۶ پیوست
جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷/ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸
کانال تلگرامی عبدالله شهبازی
https://t.me/abdollahshahbazi/4525
کانال تلگرامی وقایع اتفاقیه
https://t.me/Qajarstudies/1106

اخیراً دیده می‌شود که در بررسی ماجرای مومیایی رضا شاه مکرراً نظر ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ مرا، دال بر غیرواقعی بودن انتساب مومیایی به رضا شاه، مطرح می‌کنند (از جمله در مدخل «رضا شاه» در ویکی‌پدیای فارسی) و بر ادامه تحقیقاتم در این زمینه و نتیجه‌گیری مندرج در گزارش چهار روز بعد چشم می‌پوشند.

تأکید می‌کنم که هر چند نتیجه‌گیری گزارش مورخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ محتاطانه، و محققانه، است ولی بررسی نظرات کارشناسی له و علیه انتساب مومیایی به رضا شاه آشکارا به سود انتساب مومیایی به رضا شاه است. از آن زمان استنباط شخصی من این بوده و هست که مومیایی فوق متعلق به رضا شاه است ولی همچنان کشف آن را «تصادفی» نمی‌دانم و تصور می‌کنم افراد معدودی که از وجود این مومیایی اطلاع داشتند تعمداً و با اهداف سیاسی در آستانه سالگرد تاجگذاری رضا شاه جنجال فوق را پدید آوردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا