خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله منتظری و پرونده‌ی ربایش امام موسی صدر

حجت‌الاسلام سیدمرتضی میر، طلبه‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ‎امام خمینی در مورد ارتباط با لیبی و دولت معمر قذافی تاکید می‌کند تا روشن شدن وضعیت ‎امام موسی صدر اجازه هیچ‌گونه روابطی را نخواهد داد.
و به یاسرعرفات و حافظ اسد نامه نوشته و از آنها کمک می‌خواهد تا امام موسی صدر را پیدا کنند.

‏با این حال آیت الله منتظری به تشویق فرزندش محمد منتظری از عبدالاسلام جلود (شخص دوم کشور لیبی) دعوت می‌کند تا به ایران بیاید و مقدمات سفر قذافی به ایران و ایجاد روابط دیپلماتیک را فراهم سازد. امام خمینی دیدار با جلود را نپذیرفته و هنوز بر مشخص شدن سرنوشت امام صدر تاکید دارد.

‏با مخالفت امام خمینی آیت الله منتظری پا پس نمی‌کشد و جلساتی را برای دیدار جلود با افرادی مثل مثل شهید بهشتی و آیات خامنه‌ای و رفسنجانی ترتیب می‌دهد و آنها امام خمینی را قانع به پذیرش دیدار می‌کنند. امام خمینی در آن جلسه نیز به روشن شدن سرنوشت امام صدر تاکید می‌کند.

‏با اقدامات آیت‌الله منتظری و فرزندش بالاخره روابط دیپلماتیک ایران و لیبی برقرار می‌شود. این رابطه طی قراردادی شکل‌ می‌گیرد که یکی از مواد آن تشکیل کمیته تحقیق در ایران و لیبی برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر است.

‏این کمیته در ایران به ریاست دکتر سید صادق طباطبایی (خواهرزاده امام موسی صدر) و عضویت آیت الله سید احمد خمینی، دکتر صادق قطب‌زاده و دکتر ابراهیم یزدی تشکیل می‌شود. در طول حیات این کمیته آیت الله منتظری با آن مخالف بود و پیگیری وضعیت امام صدر را به نفع غرب و آمریکا می‌دانست.

‏با آغاز جنگ تحمیلی آیت‌الله منتظری فشار خود را به امام خمینی بیشتر می‌کند و به بهانه‌ی جلوگیری از قطع شدن کمک‌های‌ نظامی لیبی به ایران مانع از ادامه‌ی کار این کمیته می‌شود و بالاخره به دستور امام خمینی کمیته تحقیق منحل می‌گردد.

‏سه نکته تکمیلی:

۱-محمد منتظری فرزند آیت الله منتظری از مخالفین سرسخت امام موسی صدر در لبنان بود. وی در زمان فعالیت امام در لبنان از هیچ‌ تلاشی برای خرابکاری و تخریب شخصیت امام مضایقه نکرد و کار به جایی رسید که دولت لبنان وی و جلال‌الدین فارسی را از این کشور اخراج نمود.

۲- در آخرین دیداری که شهید بهشتی و امام موسی صدر قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ باهم داشتند. امام صدر با جانشینی آیت‌الله منتظری مخالفت می‌کند او معتقد است آیت الله منتظری با وجود مبانی فقهی قوی نوعی ساده‌نگری و خوش‌باوری ویژه دارد و شهید سید محمد باقر صدر را جانشین بهتری می‌داند.

۳-قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شخصی از امام خمینی سوال می‌کند: شما که تجربه مملکت داری ندارید بعد از پیروزی چه خواهید کرد؟ امام خمینی پاسخ می‌دهد: ما امام موسی صدر را داریم. [منبع: کتاب خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر سید صادق طباطبایی. جلد دوم]

‏یک نکته خیلی مهم: نگارنده به هیچ عنوان معتقد نیست مرحوم آیت الله منتظری این کنش را از عمد اتخاذ کرده است و این اقدامات ایشان را بیشتر تحت تاثیر محمد منتظری می‌دانم.

آیت‌الله منتظری دوم (پس از آزادی از حصر) برای من ستودنی و ارزشمند است. روحش قرین رحمت الهی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تا وضعیت سیاسی واجتماعی زمان وقوع یک پدیده تعریف نشودهرگونه داوری وحکایت وداستان عملی خام وفاقداعتباراست…

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا