خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت‌پرده‌ی اخراج گسترده نیروی انسانی در علی بابا

سایت دیده‌بان ایران نوشت:

«به نظر می رسد پشت پرده و دلیل اصلی صرفه جویی در هزینه ها با اخراج گسترده 24 درصدی نیروی انسانی علی بابا را باید در میزان بدهی بانکی، مشکل تامین مالی و جذب سرمایه ی استارتاپ محبوب سراوا مرتبط دانست. نکته ای که در مصاحبه ی نیما قاضی هم‌بنیان‌گذار علی بابا به دقت پوشانده شده است.

نیما قاضی هم‌بنیان‌گذار گروه علی بابا 13 اسفند 1398 در گفت و گویی که منتشر کرده اند، گفت: «کار اصلی علی‌بابا این روزها استرداد بلیط به مشتریان است. درست در زمانی که باید اوج فروش خود را تجربه می‌کردیم؛…این روزها تعداد تماس‌ها با مرکزتماس علی‌بابا نیز چندین برابر شده و به 18 هزار تماس در روز رسیده است.»

او بدون اشاره به راه کارهایی که علی بابا به مسئولان داده گفت: « تا زمان این گفتگو تابحال هیچ ارگانی قدمی برنداشته و کسی حتی تعارف هم نکرده بخشی از خسارت وارده به ما را جبران کند.»

یک روز بعد از این مصاحبه ی هشدار آمیز، 14 اسفند، علی بابا با انتشار بیانیه ای تلخ و ناامید کننده آن هم در آستانه ی سال جدید از اخراج182 نفر از میان 754  نفر سرمایه انسانی اش خبر داد و که البته پای حوادث ناگوار آبان و قتل(قطع) اینترنت و کرونا را هم به آن باز کرده است:« با این که شروع این سال با بلایای طبیعی همراه بود ما تونستیم رشد فوق العاده ای در علی بابا رقم بزنیم. اما شروع فصل پاییز و اتفاقای که از نیمه آن تا به امروز رقم خورد بدون استثنا صنعت گردشگری را متضرر کرد… شیوع ویروس کرونا باعث شد، درآمد خود را در آستانه ششمین سالگرد تاسیس علی بابا از دست بدهیم… برای عبور از شرایط فعلی ناشی از کاهش 80درصدی سفرها، علی رغم میل باطنی متاسفانه نتوانستیم امکان تمدید قرارداد 182 نفر از 754 نفر از همکاران مان در علی بابا را فراهم کنیم.»

مصاحبه ی پر حاشیه ی بینان گذار علی بابا

مصاحبه هم‌بنیان‌گذار گروه علی بابا واکنش های جالبی در توییتر داشت؛ به عنوان نمونه پوریا آسترکی نوشت: «خوبه کارافرینی کنید هرجا گیر کردید از جیب ما بردارید، چیز دیگه نمی خواهید؟»

محمدحافظ حکمی مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فعال اقتصادی بازار ICT نوشت: اصلا با‌ورم نمیشه یک مدیر بخش خصوصی در مورد دخالت دولت در سود و زیان بنگاهش حرف بزنه! بخش خصوصی واقعی فقط یک حرف به دولت داره: «دخالت نکن؛ مقررات‌زدایی کن!»

پشت‌پرده‌ی اخراج گسترده نیروی انسانی در علی بابا

آمارهای گردشگری ایران چه می گوید

بر اساس آمار‌ها و تحقیقات سازمان جهانی سفر و گردشگری (World Travel & Tourism Council) اندازه بازار گردشگری ایران با رشد 1.9درصدی نسبت به سال 2018 به رقم 8میلیارد و 830 میلیون دلار  در سال 2019 رسیده است. براساس این ارزیابی ها، سهم صنعت گردشگری 6.5درصد تولید ناخالص ملی و 5.4درصد اشتغال است.

عطا احمیراری کارشناس حوزه ی گردشگری درباره روند فروش آنلاین در بازار گردشگری می گوید: کل بازار فروش بلیط پرواهای داخلی ایران 50هزار بلیط است و در شرایط عادی  65تا70درصد آن از طریق سامانه های فروش آنلاین فروخته می شود، در حالی که 3 سال قبل ت یعنی در سال 1395، در بهترین حالت 25درصد فروش بلیط هواپیما از طریق سامانه های آنلاین بود و 75 درصد از طریق آژانس ها فروخته می شد.

احمیراری با اشاره به ارزیابی های فعالان صنفی می گوید: در بازار فروش آنلاین، علی بابا جایگاه نخست و بیشترین سهم بازار را دارد و جایگاه دوم متعلق به کنسرسیوم آپ و اسنپ است، هرچند که سهم آپ خیلی بیشتر است و جایگاه بعدی در اختیار سایر فروشندگان آنلاین مانند فلایتیو، سپهر360،  مستر بلیط، سفرمی و … است که رقابت نزدیکی باهم دارند.

در بهار 1397 بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران 112,272,423 سفر انجام شده که سهم هواپیما، قطار و اتوبوس 7,232,015 سفر و سهم وسیله ی نقلیه شخصی 69,353,062 بوده است. براساس ارزیابی ها اگر سهم 70درصدی برای فروش آنلاین در نظر بگیریم، استارتاپ های آنلاین 5,062,410 سفر بوده است. در 689,911 سفر انجام شده با هواپیما در بهار 1397، با سهم 70درصدی آنلاین ها، 482,937 سفر سهم آن ها بوده است.

کرونا یا بحران مدیریت

این روزها کرونا حمله ای همه جانبه به مردم کرده است؛ علاوه بر آسیب های انسانی،‌ به حوزه ی خدمات و سپس صنعت نیز به شدت صدمه وارد کرده است از جمله صنعت گردشگری.

محمدعلی فرخ مهر، رییس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان دراین باره گفته است:« ۹۸ درصد فعالیت صنف هتلداران کاهش یافته و تقریبا همه هتل‌ها و هتل آپارتمان ها به حالت تعطیل در آمده اند. از هفته گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد ضریب اشغال در هتل‌های تهران به صفر رسیده است.»

حمیدرضا اشجع، مدیرعامل مستر بلیط و قائم مقام هلدینگ گردشگری عتیق به زوم ایت نکته ی جالبی گفته: « اکنون با توجه به کاهش قیمت بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و اتوبوس کمتر شده و اغلب تمایل به خرید بلیط هواپیما دارند و عملا فروش بلیط هواپیمای ما از نظر اعدادی، تفاوت چندانی نداشته است. در واقع، کاهش کمی در رابطه با فروش بلیط هواپیما داشته‌ایم؛ منتهی در فروش بلیط‌های اتوبوس و قطار با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مواجه هستیم.»

به نظر می رسد پشت پرده و دلیل اصلی صرفه جویی در هزینه ها با اخراج گسترده  24 درصدی نیروی انسانی علی بابا را  باید در میزان بدهی بانکی، مشکل تامین مالی و جذب سرمایه ی استارتاپ محبوب سراوا مرتبط دانست. نکته ای که در مصاحبه ی نیما قاضی هم‌ بنیان‌گذار علی بابا به دقت پوشانده شده است.

واقعیت این است در این مدل از کسب و کار، همواره جریان پول Cash flow به صورت قابل توجه و فزاینده ای ادامه دارد، رشد سهم بازار آنلاین ها همین را نشان می دهد؛ این جریان پیوسته و تصاعدی جریان پول موجب می شود اشتباهات مدیریت به درستی دیده نشود. روشن است با افت جریان پول، ناکارآمدی مدیریتی و اشتباهات مدل تجاری آشکار می شود و فشار سرمایه گذار و بانک افزایش می یابد؛ چرایی تعدیل گسترده علی بابا که احتمالا ادامه دارد را باید در این مسایل نیز جستجو کرد.

با انتشار خبر اخراج گسترده در علی بابا، فعالان استارتاپی تلاش هایی را برای جذب این 182 نفر آغاز کردند، به عنوان نمونه فناپ پلاس در توییترش نوشت: روزهای سخت برای همه‌ی کار‌وکسب‌ها پیش میاد و در همین روزهاست که باید کنار هم بایستیم. ما در فناپ‌پلاس در جست‌وجوی همراهان جدید هستیم و امروز عزیزان خارج شده از علی بابا برای ما اولویت بیش‌تری دارند، تا رفقای ما در علی‌بابا با خیالی راحت‌تر سال رو تمام کنند.

مسیح صدری طراح UX نیز با انتقاد از نبود امنیت شغلی در علی بابا نوشت: «به شخصه هیچ وقت حاضر نیستم برای همچین بیزنس عجیبی که خودش رو اصلا مسئول نمی‌دونه کاری انجام بدم. هر کدوم از دوستام هم رفتن مصاحبه بهشون گفتم ببین اینا این جوری هستن که اصلا امنیت شغلی نداری. آقای علی‌بابا، ۴ تا از اون بنرهای مسخره رو بیاری پایین، از پس هزینه‌هات بر میای.»»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا