خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو نکته درباره حصر

عماد باقی، حقوقدان و‌ فعال حقوق بشر در یادداشتی تلگرامی نوشت:

1- این روزها افراد زیادی، قرنطینه اختیاری ناشی از بحران کرونا را با حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی مقایسه می کنند که مقایسه منصفانه ای نیست. هرچند در چندسال اخیر دوره روحانی شرایط حصر با گذشته تفاوت هایی یافته اما بازهم این مقایسه اشتباه و گمراه کننده است زیرا یک عنصر اساسی در تفاوت قرنطینه خودخواسته ما با حصر و زندان وجود دارد که عنصر”اجبار” است.در کتاب”دنیای بسته” به تفصیل درباره آن سخن گفته ام. این که شما در قرنطینه قرار دارید اما هرگاه اراده کنید می توانید از آن خارج شوید بسیار متفاوت است از اینکه شما به اجبار در جایی ساکن شوید. حتی اگر شما مجبور به اقامت در یک شهر هم بشوید این شهر برایتان همچون زندان می شود چه رسد به اجبار در خانه.

دوم اینکه در قرنطینه های دنیای امروز دیوارها به مدد تکنولوژی برداشته شده و شما با یک گوشی هوشمند به تمام دنیا متصل هستید و می توانید با تمام دوستان و نزدیکان دیدار های تصویری بدون هزینه و نامحدود داشته باشید، ‌توانید جلسات مجازی تشکیل دهید و… و به این وسیله خلاء ارتباطی خود را پر کنید اما کسی که در زندان بوده و از این امکانات بی بهره است اجبار و زندان برایش معنای دیگری دارد. پس شرایط سخت محصورین و زندانیان را با این مقایسه ها لوث نکنیم.

2- نه سال حصر غیر قانونی موسوی و کروبی ظاهرا قبح حصر، قبح مجازات بدون محاکمه علنی، قانون شکنی و قبح زیر پا گذاشتن عواطف و احساسات میلیون ها رای دهنده به آنان و خیلی چیزهای دیگر را شکست اما این امور قبح شان، ذاتی است و آنچه در حقیقت می شکند کسانی هستند که این کارها را انجام داده اند. ما بیش از هر چیز به درمان و ساختن نیازمندیم نه شکستن.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاری ندارم این دو سیاستمدار در حصر چه جور آدمهایی هستند و چه کارنامه ای دارند٬ ولی قطعا حصر ایشان کار خلاف قانونی است که در روز روشن و در این مملکت انجام می شود!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا