خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی گیلان

بیانیه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی گیلان را به نقل از کانال تلگرامی این تشکل دانشجویی می‌خوانید:

فقدان برنامه ریزی و عدم شفافیت
وضعیت نامطلوب استان گیلان

سال جاری که صدای واپسین گام‌هایش شنیده می‌شود بی‌شک از تلخ‌ترین سال‌هایی‌ است که این نسل به یاد دارد. از سیل، برف، بلایای طبیعی و فشار روز افزون اقتصادی رنجیدیم، اکنون هم بار همه‌گیری ویروس منحوس کووید-۱۹ بر آن قبلی‌ها افزوده شد. اما نقطه‌ی مشترک و چاشنی تلخ این رنج‌ها، فقدان عنصر مهم تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی، و نیز انبوه آفت اعتماد اجتماعی، عدم شفافیت، در مدیریت اوضاع است. آنچه که موجب تاخیر محسوس و غیرموجه اعلام رسمی انتشار ویروس در کشور گشت. آن هم با خبر فوت دو تن از هم وطنانمان که پس از مرگ، تست کرونای آنها مثبت اعلام شد.

گیلان که طبق آخرین آمار جزو ۳ استان نخست کشور از نظر تعداد مبتلایان است نیز وضع خوبی ندارد. مشکلات سخت‌افزاری و کمبود امکانات از یک سو و بی‌برنامگی و ضعف مدیریت از سوی دیگر. اینها زمینه را فراهم کرده است تا شایعات، ترس و ناامیدی، جولان فرصت طلبان، کمبود نیروی انسانی متخصص و متعهد و تهدید دانشجویان و کارکنان روند افزایشی یابد و تب کروناویروس را داغ‌تر کند.

کمبود شدید امکانات
۳ اصل مهم در اطلاع‌‌ رسانی

با گذشت بیش از یک هفته از اعلام رسمی وزارت بهداشت مبنی بر وجود بیماری کرونا در کشور و استان گیلان همچنان با کمبود شدید وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮدی لازم و حداقلی ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن و پرسنل درمانی بیمارستان از ﺻﺪﻣﺎت ﺷﻐﻠﯽ و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼی آﻧﺎن به ویرروس کرونا مواجه هستیم.

ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔذاری ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﺤﻮر اﺳﺎﺳﯽ در شرایط کنونی با هدف ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﺑﻬﺮه‌‌وری ﮐﺎرﮐﻨﺎن و پرسنل درمانی بیمارستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی توجه به اصل تبلیغات در مواقع بروز بحران نه تنها یک امر بنیادین که یک ضرورت غیرقابل انکار برای دولت‌ها می‌باشد.

اطلاع‌رسانی در مواقع بحران باید سریع، صحیح و صادقانه باشد. فقدان هر یک از این سه اصل در اطلاع‌رسانی به مردم، تقویت شریان‌های شایعه‌پراکنی و جایگزینی مجاری غیررسمی اطلاع‌رسانی و طبعا ضربه‌پذیری جامعه از اخبار بی‌اساس را در پی خواهد داشت.

لذا از مسئولین ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در استان گیلان خواهشمندیم سریع، صحیح و صادقانه آمار افراد مشکوک، مبتلا و تعداد فوت‌شدگان را به اطلاع عموم مردم برسانند.

غیر قابل قبول بودن تهدید دانشجویان
بی‌تو‌جهی به تامین تجهیزات حفاظتی برخی مسئولین، اساتید و دستیاران با تهدید

سایر کادر درمان و دانشجویان پزشکی و پرستاری، عدم حضور در مراکز درمانی را مستوجب مجازاتی چون اخراج، ایجاد اختلال در فرآیند استخدام آنان در هر یک از بیمارستان‌ها در آینده و اعطای مدرک کارشناسی به دانشجویان کارورز (اینترن) پزشکی می‌دانند. همانطور که می‌دانید اقلام مورد استفاده‌ی هر شغل و پیشه‌ای از ملزومات مقدماتی ارائه‌ی خدمت است. در بازار آزاد، تجهیزات بهداشتی حفاظت جان شامل ماسک، ضدعفونی‌کننده، دستکش طبی، گان و … از همان ساعات اولیه‌ی انتشار خبر وجود کرونا در استان یافت نمی‌شد و بعد از آن نیز خرید و فروش برخی از این اقلام رسما از سوی وزارت بهداشت ممنوع گشت، تاکنون با وجود گذشت بیش از یک هفته هنوز به تعداد حداقلی تجهیزات لازم جهت حفاظت از پرسنل ثابت بیمارستان‌ها در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است چه رسد به دانشجویان.

آیا بی توجهی به تامین تجهيزات حفاظتی برای دانشجویانی که در ارتباط مستقیم با افراد مشکوک و بیماران مبتلا به این ویروس قرار داشتند در ابتدای رویارویی با این بحران، و تهدید و اصرار به حضور ایشان در بخش‌هایی که تجهیزات کافی برای حفاظت از پرسنل خود را نیز در اختیار نداشتند به جز افزایش احتمال انتقال این بیماری از طریق آنها به سایر دانشجویان، خانواده ها و عموم مردم جامعه و گسترش ابعاد بحران، نتیجه دیگری نیز می‌توانست در بر داشته باشد؟

عدم ساماندهی‌‌ به موقع نیروهای انسانی
لزوم برخورد با مسئولینی که با دانشجویان برخورد نا‌مناسب داشتند

چرا از بحرانی که مدت‌هاست گریبان‌گیر تعدادی از کشورهای جهان بوده و وقوع آن در میهنمان اجتناب ناپذیر می‌نمود غافلگیر شدیم و شاهد عدم ساماندهی قبلی نیروهای انسانی و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای افراد در بیمارستان‌ها بودیم و متاسفانه همچنان هستیم؟

در راستای حراست از اصل اعتماد اجتماعی و اعتماد پرسنل درمانی و دانشجویان، نسبت به برخورد صریح و قاطعانه با افرادی که با کادر درمان و دانشجویان علوم پزشکی، همان مبارزان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا، رفتار نامناسب داشته و دارند و سلامت جامعه را به مخاطره انداخته‌اند اقدام شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا