خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کادر درمان را دریابید؛ با این شرایط به زودی زمین‌گیر می‌شوند

سلامت نیوز نوشت: اخیرا معاون پیشگیری دادگستری گیلان؛ در مصاحبه ای عنوان کرده« همانطور که در زمان جنگ اگر رزمنده‌ای از صحنه جنگ فرار می‌کرد توسط قانونگذار مؤاخذه می‌شد آنان نیز باید پاسخگوی رفتار غیراخلاقی خود باشند.»

کادر درمانی که حالا در بدترین شرایط ممکن بدون در حال خدمت رسانی به مردم است ، کادر درمانی که رزمنده نیست و بیمارستان هم جبهه نیست! گویا برخی از افراد میخواهند با این مقایسه، خطری را که پزشکان و پرستاران در معرضش هستند عادی جلوه داده و بر موج احساسات سوار شوند و نواقص مدیریتی خود را لاپوشانی کنند.چه آنکه حتی در میدان نبرد هم رزمندگان هرگز بدون سلاح رها نشده بودند.

در رشته های پزشکی درست است که قسم نامه ای برای محافظت از جان هم نوع خود میخورند اما اینها جان خود را چه کنند؟

این وظیفه دولت است که تجهیزات لازم برای حفاظت از کادر درمان در مقابل خطرات شغلی را فراهم کند و اصلا پذیرفته نیست که با فرافکنی و تشبیهات حماسی باز هم پزشکان و پرستاران را مقصر جلوه دهد و تازه برای اینانی که شب و روزشان یکی شده ،خود و خانوادشان در معرض ابتلا به این ویروس مرموز قرار داده اند خط و نشان هم بکشد.

آیا با تهدید و اجبار می توان کار را پیش برد؟ آیا به درخواست اولیه پزشکان و پرستاران برای داشتن امکانات اولیه پیشگیری پاسخ مثبت داده شده که از آنها انتظار عدم تعطیلی مطب ها را دارید؟بهتر است وزارت بهداشت با ارائه برنامه مشخص هم خیال مردم را راحت کند و از این موج اضطرابی که بیشتر به دلیل عدم اعتماد به آنان ایجاد شده بکاهد و تکلیف کارد درمان را مشخص کند و به عنوان بازوی اصلی اجرای برنامه هایش پشتیبانی کند.

بدون شک اخلاق پزشکی حکم می کند که پزشکان در این شرایط دشوار که کشور با آن روبروست از مسوولیت خود شانه خالی نکنند اما حضور آنها بدون در دست داشتن امکانات اولیه ای که حتی خود وزارت بهداشت آنها را از بازار سیاه تهیه می کند درخواست معقولانه ای است؟وزارت خانه ای که هر روز اعلام میکند از فردا ،همین فردا ماسک و مواد ضد عفونی در بازار عرضه میشود و این وعده را تقریبا هر روز تکرار کرده!!

پزشکان و پرستاران بدون در دست داشتن ملزومات ضروری نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده ممکن است خودشان ناقل بیماری برای بیماران مراجعه کننده باشند. چطور انتظار فداکاری از آنها را دارید در حالی که کوچکترین امکانات اولیه پیشگیری را در اختیار آنها قرار نمی دهید؟

آیا وجود دستگاه های ضدعفونی کننده در مطب های پرمراجعه مثل مطب پزشکان عمومی و متخصصین عفونی و ریه و داخلی ضروری به نظر نمی رسد؟

آیا لازم نیست که مطب پزشکانی که پرمراجعه هستند مانند دیگر مکان های عمومی نظیر مترو و پایانه های مسافری و اتوبوس ها ضدعفونی شوند؟

شنیده ها و حتی تصاویر منتشره در فضای مجازی حاکی از آن است که به غیر از بیمارستان مسیح دانشوری که به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا درتهران فعالیت می کند اکثر بیمارستان های کشور بدون داشتن کمترین تجهیزات پیشگیری از کرونا مشغول خدمت رسانی هستند و بیم آن می رود که این مسئله فاجعه ای را رقم بزند

اگر تیم درمانی هم از این بیماری زمین گیر شود همانطور که در برخی بیمارستان ها شاهد ابتلای پزشکان و پرستاران و نیروهای خدماتی آنها هستیم که در اینصورت آمار تلفات ناشی از کرونا روند صعودی را خواهد داشت.

به نظر می رسد همانطور که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، این بیماری از سوی مسوولین جدی گرفته نشد و باعث شد این بیماری کل کشور را درگیر کند اکنون نیز بی توجهی به ضرورت تجهیز مطب ها و اجبار آنها به خدمت رسانی بدون تجهیزات ضروری باعث شود که در روزهای آینده شاهد وضعیت بحرانی باشیم و کنترل اوضاع از دست خارج شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا