خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نجفی پیشنهاد ما برای رییس ستاد انتخابات 96 روحانی»

متن گفتگوی «علی صوفی»، عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با روزنامه ی نوآوران در پی می آید:

  عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات قبل را چگونه ارزیابی می کنید؟

شورای عالی سیاست گذاری پس از اتمام ماموریت‌اش در انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط خود شورا مورد ارزیابی قرار گرفت که این ارزیابی به دو صورت انجام پذیرفت: یک نظر سنجی و دوم شورای اصلاح طلبان استانها صورت گرفته است. طی گزارشی که کارگروه های سه گانه شورای عالی ارائه کردند، مثبت ارزیابی شده است. اکثر اصلاح طلبان لزوم تداوم ساختار شورا و وجود آن را تایید کرده اند. گزارش مذکور طی جلسه ای که در حضور رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد، نیز ارائه شد. ارزیابی ایشان به عنوان بانی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در مورد گزارش مثبت بود. با توجه به اینکه اصلاحات و تغییراتی مختصر در ساختار شورای عالی و همچنین در اعضای آن به وجود آمد، در همان جلسه اعلام کردند که شورا، باید به کار خود ادامه دهد. اما مسوولیت و ریاست کارگروهی که بانی تغییرات و اصلاحات در شورای عالی را بر عهده گرفت، سید حسین موسوی تبریزی بود.

  برخی خواستار حذف شورای عالی سیاست گذاری شدند و دلیل حذف شورا را نیز، تضعیف جایگاه احزاب اصلاح طلب می دانستند؟

بله، چنین اتفاقی در شورا صورت گرفت و پیشنهاداتی را مبنی بر انحلال شورای عالی ارائه کردند. در این راستا آقای منتجب نیا اعلام تشکیل کمیته انتخاباتی جداگانه ای را ارائه کردند. البته بعداز بحث و گفت وگوها، همان طرح کنندگان کمیته انتخاباتی بودند، با کمیته انتخاباتی نیز مخالفت کردند. اما مخالفت آنها موجه نبود. چون، اگر دلیل غیر موجه بودن تشکیل شورا عالی را تضعیف احزاب می دانند، چرا احزاب بزرگ بیشترین اعضا را در سطح کشور کسب کردند؟

    البته آقای منتجب نیا موافق انحلال شورا هم نبودند، اما ایشان معتقد بود که کار اجرایی را باید دست کمیته انتخابات باشد.

بله، منتجب نیا معتقد بودن که کار اجرایی دست کمیته باشد، اما ایشان قبلا هم درخواست انحلال شورا را کرده بودند. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در انتخابات شورای شهر تهران یعنی در سال 92، نقشی تام و تمام پیدا کرد. که در طی این نقش اقدامات گسترده ای را مبنی بر، مشخص کردن کاندیداها، انجام امور اجرایی، ساماندهی‌و مدیریت ستادها، و مهمتر از همه داوری بین اصلاح طلبان را نیز انجام داد. اما شورای هماهنگی اصلاحات ضعف هایی را از خود نشان داد. از جمله نتایج ضعف های شورا، تداوم کار شهردار قبلی، از دست دادن اکثریت اصلاح طلبان در شورای شهر تهران و واگذار کردن شورای شهر تهران بود. از نظر صاحب نظران و کارشناسان اصلاح طلب این نتایج غیر قابل قبول بودند، چون از نظر آنها عملکرد به‌دست آمده ضعیف تشخیص داده شد. که دلیل این کار نیز عدم کفایت احزاب در جامعه اصلاح طلبان بود. یعنی جامعه اصلاح طلبی به مراتب بزرگتر از احزاب اصلاح طلب است. پر واضح است که اکثریتی از جامعه اصلاح طلبی اعم از نمایندگان ادوار، مدیران ادوار، شخصیت های تاثیر گذار نسبی، منطقه ای و شهرستانی، با توجه به اینکه بیرون از احزاب قرار دارند اما نمی توان تأثیر گذاری آنها را نادیده گرفت. به همین خاطر رئیس دولت اصلاحات تشخیص دادند که یک شورایی تشکیل شود، که بتواند به نوعی جامعیت اش را در کل کشور اعمال کند و در این باره شورای راهبردی تصمیم گیرنده اصلی باشد. شورای راهبردی نیز ذیل شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات تعریف شده است. در این شورا نمایندگانی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اشخاص حقیقی هم که از نظر آقای خاتمی تجربیاتی در کارهای انتخابانی و سیاسی داشتند در این جمع نیز حضور داشتند. با توجه به اینکه برخی هم درخواست کردند که تعداد اعضا بیشتر شود، 6 نفر به نمایندگی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و 6 نفر از چهره های حقیقی بودند. اما باز برخی به این شورا اعتنایی نکردند و دست به فعال کردن کمیته انتخابات در مرکز و در استانها زدند. همچنین هنگامی که شورا به فکر انسجام بخشی اصلاح طلبان در سراسر کشور و انجام انتخابات برای تشکیل شورا بود، موازی کاریهای از طرف آنها صورت گرفت که باعث شد تا چالش هایی بین اصلاح طلبان به وجود آید. در ادامه این چالش ها بود که رایزنی هایی مبنی بر هماهنگ کردن اصلاح طلبان صورت گرفت تا دوباره بتوانند انسجام در نظر و عمل خود را بازیابند. نهایت امر این بود که خود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیشنهادی را به رئیس دولت اصلاحات ارائه کردند، و پیشنهادشان همین بود که دادند که دو نهاد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی در همدیگر ادغام شوند. آقای خاتمی نیز این پیشنهاد را پذیرفت. حزب ندا و حزب اتحاد ملت، اعتدال و توسعه نیز جذب و اضافه شدند. و این تلاش ها و جلسات باعث شد تا شورای عالی با ترکیبی از شورای راهبردی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و چند نفر از سازمان انتخاباتی عارف (البته به پیشنهاد خود عارف) شکل گرفت.

  به نظر شما آیا تغییراتی در اشخاصی که در شورای عالی قرار دارند صورت خواهد پذیرفت؟ برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که محمدعلی نجفی ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان را بر عهده بگیرند، و آقای عارف پیگیر کار فراکسیون امید در مجلس باشند؟

خیر، بنده به اصل جلسه ای که در حضور خاتمی شکل گرفت ارجاع خواهم داد که طی جلسه، آقای عارف سعی کردند که با کناره گیری میدان را برای دیگران باز کنند، اما آقای خاتمی نپذیرفت و تصریح کردند که ایشان باید در سمت ریاست شورای عالی به کار خودشان ادامه دهند. اما بحثی در مورد ریاست ستاد جناب آقای روحانی در انتخابات 96 شکل گرفته است، که گزینه پیشنهادی این سمت محمد علی نجفی هستند. و این تصمیمی است که خود روحانی باید بگیرند. اما شنیده شده است که خود روحانی تصمیم دارد محمدعلی نجفی را به عنوان رئیس ستاد خود در انتخابات 96  انتخاب کند.

    به نظر شما آیا بحثی مبنی بر احتمال ائتلاف و همکاری با دیگر احزاب یا اشخاص حقیقی در شورای عالی صورت گرفته است؟

ما با هیچ نیرو و حزب یا شخص حقیقی ائتلافی صورت نداده ایم و تنها با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کردیم. دلیل همکاری و ائتلاف با این حزب نیز این است که نماینده دولت (اعتدال گرایان) محسوب می شود. که در سایه این ائتلاف تعدادی از اصولگرایان معتدل و حامی دولت در مجلس نهم، به لیست امید نیز اضافه شدند. برخی بر حزب اعتدال و توسعه ایراد گرفته اند که از فعالیت آنچنانی برخوردار نیست، و سابقه ای در این زمینه ندارد. بله دقیقا همینطور است. اما چون دولت در جریان انتخابات نمی تواند به طور مستقیم ورود کند، حزب اعتدال و توسعه نظرات و تمنیات دولت را نمایندگی می کند. و بنابراین نشست ها از طرف تعدای از اعضای هیئت رئیسه شورای عالی با نمایندگانی از حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت که ابتدا قبل از 7 اسفند بر لیست تهران متمرکز بودند، اما لیست استانها را پیگیر نشدند. اما بعداز 7 اسفند بر روی لیست استانها متمرکز شدند.

   به نظر شما آیا تغییراتی در افراد یا اعضای اصلی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان صورت خواهد گرفت؟

احتمال افزایش و اضافه کردن تعدادی به شورا بیش از آن است که تغییر پیدا کند یا کم شود. چون افرادی که فعلا هستند، ماندگار خواهند بود. چون در این باره که شخصی یا کسی عوض شود یا کنار گذاشته شود تدابیری اندیشیده نشده است.

   با توجه به تدابیری که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان از سال 92 تا کنون‌ اندیشیده اند و متحمل سختی ها و مشکلات زیادی نیز شده‌اند، آینده انتخابات 96 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با تدابیری که اتخاذ شد، بعداز شکست سال 84 ، قضایی که بعد از سال 88 به وجود آمد و همینطور تحریم انتخاباتی سال 90 مجلس و … تغییر رویه ای در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 صورت گرفت. تدابیری نیز اندیشیده شد که بر اساس آن از تحریم انتخاباتی عبور کردند و به طور کلی آن را کنار گذاشتند.دوم اینکه رقابت داخلی را پشت سر گذاشتند و از آن عبور کردند و مصادق آن‌را می توان انصراف عارف از رقابت با روحانی نام برد که با کناره گیری خود عبور از اختلافات و جبهه گیری ها را نشان داد و پس از آن استراتژی اجماع را پیگیری کردند و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به عنوان نماد وحدت و اجماع اصلاح طلبان تشکیل شد وکار انتخاباتی در تمام زمینه هایش را برعهد گرفت. و یک روشی را نیز در پی گرفتند و آن هم اختیارات حوزه ها را بالا بردند و در کار یا انتخاب لیست آنها دخالتی صورت ندادند. به این ترتیب اقدامات مذکور آغازگر گام سوم از طرف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ٩٦ محسوب می شود. چون اصلاح‌طلبان گام اول را با اجماع درباره نامزدی روحانی برداشتند و گام دوم هم ائتلاف آنان برای انتخابات مجلس دهم بود. اگرچه در تشکیل فراکسیون امید و برخی وقایع نقدهایی به گام دوم اصلاح‌طلبان وارد است، اما قرار است این مقطع بازبینی شده و گام سوم با اصلاح آنچه در انتخابات مجلس روی داده، برداشته شود. در مجموع با توجه به اقداماتی که در رفع نواقص و معایبی که در طول دورهای قبل دچار آن شده بودند، تغییراتی را در رویه و ساختار خود برای بهبود و پیشبرد اهداف خود صورت دادند، و مطمئنا در انتخابات 96 خیلی متشکل‌تر، متحدتر و تاثیر گذارتر از دوره های قبل حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا