خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احکام دین، تابع شرایط تاریخی است؟

دکتر محمد محمدی گرگانی می‌گوید احکام دین، تابع شرایط تاریخی است. حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی نقدی تلگرامی بر این دیدگاه نوشته است:

فیلم [زیر] از جناب گرگانی در گروههای مختلف تلگرامی دیده شده، بعضی دوستان نظر بنده را جویا شدند.

نکات اصلی آنر از نگاه فقه تحلیل و نقد می‌نمایم.

نکته‌ی اصلی سخن ایشان اینست که احکام تابع شرائط تاریخی‌اند و در تایید این گزاره از قول آیت الله منتظری نقل می‌کنند “احکام طریقیت دارد نه موضوعیت”. سپس مثال می‌زنند به شلاق که فرضا غرض تنبیه مجرم بوده و در آن شرائط تنبیه شلاق بوده و فرضا الان امر دیگری موجب تنبه مجرم شود می‌تواند حکم اسلام باشد.

نقد

ایشان چه ضابطه‌ای برای تشخیص احکامی که در اعصار مختلف معتبرند با احکامی که موضوعیت ندارند و فقط غرض وصول به نتیجه حکم است ارائه می‌دهند؟

آیا مجرد اینکه شلاق در آن زمان تنبیه متعارف بوده کافیست برای اینکه الان موضوعیت نداشته باشد؟!

چرا ایت الله که بقول ایشان بحث طریقیت احکام را مطرح نموده‌اند در رساله عملیه خود مانند دیگر فقها فتوی داده‌اند؟

اما نکته مهم آنستکه به احتمال زیاد منظور ایت الله از طرح بحث طریقیت این بوده که مثلا نماز، طریق است برای ایجاد تعبد و خشوع.

حال اگر این آثار را در فرد نگذارد معلوم می‌شود نماز شایسته خوانده نشده.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای حجت الاسلام حائری ، ظاهرا مشغله های رسانه ای فرصت تکمیل مدارج علمی برای شما باقی نگذاشته ، مانند بسیاری از هم صنفان ؛ چنانچه طریقیت در برابر و مقابل موضوعیت داشتن را هم متوجه نشده اید و فرق حوزه احکام را با حوزه اخلاق و عرفان. فتواهای متقدم آیت الله را هم بر اساس دیدگاههای متاخر یا برعکس نمی توان تحلیل کرد . لذا شاگردان آیت الله یعنی امثال قابل و کدیور فتواهایی بر اساس اصول متاخر ایشان دارند و خود ایشان از جمله در گفتگو با دکتر سروش به این سمت حرکت کرده اند. بگذریم که تاریخی بودن مذکور برای اهل تحقیق در حوزه دین و نه مبلغان ، امروز بسیار جدی و به نظر من پارادایم غالب است.

  2. جناب ایت ا….زاده حقیقتا خسن وخسین هرسه خواهران مغاویه اند؟؟؟؟؟چقدر از زمان تالیف جامع عباسی گذشته؟؟؟؟انگشتکی.ناخونکی اندکی …لازم نمی بینید؟؟؟؟؟…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا