خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسافرانِ سرگردان کرونا

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: شیوع کرونا در ایران و سایر کشورها مشکلات ریز و درشت زیادی را به بار آورده که شاید در روزهای اول کسی فکرش را هم نمی‌کرد. حالا که چند هفته‌ای از اعلام رسمی این ویروس در ایران می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از دردسرهایی که این روزها مردم با آن مواجه‌اند مشخص شده است. نمونه‌اش سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی، پس از اینکه برخی از کشورها مرزهای هوایی و دریایی‌شان با ایران را بستند. از سرگردانی در فرودگاه‌های ترکیه گرفته تا امارات و حالا هم نوبت سرگردانی بعضی از مسافران در هند است. از همان اولین روزهایی که اعلام شد ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، دولت عراق به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز اعلام کرد که مرزهای هوایی و زمینی‌اش به روی ایرانیان را تا اطلاع ثانوی خواهد بست. پس از آن نوبت کویت، ترکیه، گرجستان، هندوستان، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای دیگر بود. حالا بعد از اعلام خبر سرگردانی مسافران ایرانی در ترکیه و امارات، نوبت مسافران ایرانی در کشور هند رسیده است. مسافرانی که برخی از آنها تاجرند، برخی تولیدکننده‌ی داروهای سرطانی که برای تهیه‌ی مواد اولیه به هند رفته بودند و برخی هم گردشگر ایرانی بودند که حالا تقریبا سه هفته‌ای می‌شود در کشور هند سرگردان‌اند و تاکنون پیگیری‌هایشان راه به جایی نبرده است.

سرگردانی در هند

یکی از اعضای گروه تولیدکنندگان داروهای سرطانی در رابطه با وضعیت پیش آمده برای دوستانش در کشور هند، به «سازندگی» می‌گوید: «سه هفته‌ای می‌شود که این گروه به کشور هند رفته‌اند. هفته‌ی اول کارهایشان را انجام دادند و می‌خواستند برگردند که با این مشکل مواجه شدند. حالا تقریبا ده روزی می‌شود که این‌ها نتوانسته‌اند برگردند. تمامی راه‌های ممکن را هم امتحان کرده‌اند. حدود ۱۲۰ ایرانی هستند و هر راهی را که می‌شد امتحان کرده‌اند. منتها هیچ راهی تا الان جواب نداده است. حتی کنسولگری به آنها گفته که تا الان موفق نبوده‌اند که مقامات کشور هند را راضی کنند تا هواپیمایی از ایران در آنجا بنشیند و این‌ها را برگرداند. در واقع کشور ما موافقت خودش را با این موضوع اعلام کرده اما هندی‌ها راضی نمی‌شوند».

او از وعده‌ای که عملی نشد، می‌گوید: «البته برای دیروز به آنها قول پرواز داده بودند، اما یک روز قبل بهشان گفتند که این پرواز هم لغو شده است. ما هم پشت پرده‌ی ماجرا را نمی‌دانیم. چیزی که مشخصا کنسولگری ایران در هند به آنها گفته این است که ما هم دل‌مان می‌خواهد که این اتفاق بیفتد، اما فعلا ممکن نیست».

او در مورد این صد و خورده‎ای مسافر ایرانی در هند می‌گوید: «در میان آنها، هم گردشگر هست و هم تاجر؛ گروهی هم که دوستان ما هستند. البته تاجایی که می‌دانم بیشتر آنها تاجرند و چندان مشکلات مالی ندارند. اما شنیده‌‎ام تعدادی هم هستند که گویا پول‌شان تمام شده و این روزها را به سختی می‌گذرانند. این صد و خورده‌ای نفر در نقاط مختلف هند پراکنده بودند، اما کم‌کم همدیگر را پیدا کرده‌اند و گروهی تشکیل داده‌اند و حالا همه‌شان در بمبئی جمع شده‌اند. آنها منتظرند ببینند که در روزهای آینده چه می‌شود».

سرگردانی در ترکیه

البته پیش از هند، مسافران ایرانی در ترکیه به حال خودشان رها شده و سرگردان بودند. در واقع یک هفته‌ای می‌شود که کشور ترکیه تمامی پروازهایش به ایران را لغو کرده است؛ پروازهای مسافری و همین‌طور باربری‌اش را. سازمان هواپيمایی کشوری ترکیه این موضوع را طی پیامی در توئیتر اعلام کرده بود: «پروازهای مسافری و باری بین ترکیه و ایران تا اطلاعیه ثانویه متوقف شده است. هواپیماهای ایرانی می‌توانند بدون سرنشین به ترکیه بیایند و ایرانیانی که می‌خواهند به کشورشان برگردند را انتقال دهند».  همچنین در این اطلاعیه آمده بود: «در پروازهایی که از ایران به مقصد ترکیه انجام می‌شوند، هیچ‌گونه مسافری پذیرفته نخواهد شد. هواپیماهای ایرانی بدون مسافر وارد ترکیه شده و می‌توانند تنها مسافران ایرانی را انتقال دهند. این پروازها مسافران تبعه ترکیه را نیز نمی‌توانند انتقال دهند».این ماجرا دردسرهای زیادی را برای مسافرانی که در ترکیه بودند، به وجود آورد و آنها ساعت‌ها در فرودگاه استانبول سرگردان بودند تا هواپیمای خالی از ایران به این کشور اعزام شود. این ماجرا موجب شد دو شرکت خطوط هوایی ایران در تهران به مقصد استانبول بلند شوند، اما پس از مدتی بدون ورود به حریم هوایی ترکیه به تهران بازگشتند و ایرانیان چشم به راه در فرودگاه استانبول، دوباره امیدشان ناامید شد و نتوانستند به ایران برگردند.ششم اسفند، معصومه اصغرزاده، سخنگوی ایران‌ایر خبر داد که پروازهای استانبول-تهران هما تا جمعه ۹ اسفند برای انتقال ایرانیان مانده در ترکیه به ایران ادامه دارد. او در این‌باره گفته بود: «با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه مبنی بر عدم پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور، مسافرانی که قصد سفر به ترکیه یا بازگشت از این کشور را با استفاده از پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دارند، در جریان باشند که تمامی پروازهای هما از تهران به مقصد ترکیه، بدون هیچ کنسلی، تا روز جمعه ۹ اسفند و بدون مسافر انجام خواهد شد تا مسافران هما در ترکیه را به کشور منتقل کند».

اما فردای آن روز، اصغرزاده خبر داد که یک پرواز بدون مسافر از میانه‌ی راه ترکیه به ایران بازگردانده شد؛ «هواپیمایی کشوری ترکیه با ارسال نامه‌ای هرگونه پرواز ایرانی به کشورش را حتی برای فرود اضطراری و بدون مسافر ممنوع اعلام کرد. یک پرواز بدون مسافر که امروز برای بازگرداندن ایرانی‌ها به سوی ترکیه در حرکت بود، از میانه راه به ایران بازگردانده شده است». با این‌حال، او خبر داده بود که ایران‌ایر بعد از رایزنی‌هایی از طریق دفتر خود و سفارت ایران توانسته مجوز پرواز برای بازگرداندن مسافران ایرانی را بگیرد و این هواپیما به سمت استانبول پرواز کرده تا مسافران ایرانی را باز‌گرداند. او گفت: «همه تلاش خود را می‌کنیم تا زمانی که مسافران ایرانی در ترکیه باقی مانده باشند، بتوانیم پروازهای خود را به همین صورت ادامه دهیم و مسلما همه الزامات بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از جمله ضدعفونی کابین و هواپیما برای هر پرواز انجام می‌دهیم و این اقدامات همچنان تداوم خواهد داشت».به هر حال، این موضوع دردسر زیادی را برای گردشگران ایرانی در کشور ترکیه به‌وجود آورد. بسیاری از آنها در ترکیه محل اقامت ثابتی نداشتند و با اتمام مدت رزرو هتل‌هایشان باید دوباره مبالغ زیادی برای این تاخیر غیرقابل پیش‌بینی چند روزه پرداخت می‌کردند.

۱۲ اسفند، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که با همه‌ی هماهنگی‌های انجام شده، بالاخره مجوز دو پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صادر شد و این پروازها در روزهای ۱۳ و ۱۵ اسفند انجام می‌شود. اما همان‌روز، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» هم از انجام سه پرواز دیگر به مقصد دبی و استانبول برای بازگرداندن ایرانی‌ها طی آن یکی دو روز خبر داد.

سرگردانی در امارات

از سوی دیگر در روزهای گذشته امارات و کویت هم سفرهای دریایی‌شان از بندر کویت و بندر شارجه به بنادر لنگه، شهید باهنر و همچنین خرمشهر را متوقف کردند؛ این خبر یعنی تمام مسیرهای دریایی برای مسافران ایرانی فعلا مسدود شد. ضمن اینکه هفته‌ی گذشته شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین هم اعلام کرد که از ۲۵ فوریه به مدت دو هفته پروازهایش به ایران را تعلیق می‌کند. این پروازها به مقصد و نیز از مبدأ مشهد، شیراز و اصفهان بودند. همچنین این شرکت اعلام کرد که پروازهای هواپیمایی‌اش به مقصد و از مبدأ تهران از هفته‌ای ۲۰ پرواز به هفت پرواز کاهش پیدا می‌کنند. بخشنامه‌ای که از ساعت ۷ صبح روز ۷ اسفند اجرایی شد.در بیانیه‌ سازمان هواپیمایی غیرنظامی امارات متحده عربی که خبرگزاری رسمی امارات منتشر کرد آمده بود: «تمام پروازهای مسافری و باری از مبدا یا به مقصد ایران یک هفته متوقف می‌شود که این زمان ممکن است تمدید شود». همان‌روز، روابط عمومی هواپیمایی ایران، هما در بیانیه‌ای گفت که برای دو پرواز این شرکت به دبی اجازه پرواز صادر نشده است.اما ۹ اسفند، مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، خبر داد که مجوز پرواز برگشت ایرانیان از دبی صادر شده است. چند روز بعد هم و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «در پی توقف پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به کشور امارات بر اثر شیوع ویروس کرونا و حضور تعدادی از مسافران ایرانی در این کشور، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال هموطنان، یک پرواز در روز ۱۲ اسفند ماه سال جاری از دبی به تهران انجام می‌دهد».خبری که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم آن را تایید کرد و به ایسنا گفت: «با تلاش‌های صورت گرفته دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر توانستند مجوزهای لازم را برای بازگرداندن مسافران ایرانی از امارات و ترکیه دریافت کنند؛ به این صورت که پروازهای این ایرلاین‌ها بدون مسافر به دوبی و استانبول خواهد رفت و مسافران ایرانی را به کشور باز می‌گردانند».

در نهایت آنطور که کنسولگری ایران در دبی اعلام کرد، تا روز ۱۲ اسفند، نزدیک به هزار و ۵۰۰ مسافر ایرانی با کشتی و هواپیما از دبی و شارجه به ایران برگشتند. این خبری بود که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در توئیتر خبرش را اعلام کرد: «با پیگیری‌های سرکنسولگری ایران در دبی، تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ مسافر ایرانی با کشتی و هواپیما از دبی و شارجه به کشور بازگشته‌اند و این رویه در روز‌های آینده به همین منوال تا انتقال همه مسافرین ادامه خواهد داشت‌«. او در مورد جزئیات این بازگشت‌ها هم گفت: «تاکنون ۵۴۰ مسافر ایرانی با کشتی از شارجه راهی بندرعباس شده‌اند و ۵۹۲ نفر نیز با هواپیمایی ماهان و ۱۸۳ مسافر با هواپیمایی ایران‌ایر و ۱۴۴ نفر دیگر با هواپیمایی کیش به کشور بازگشته‌اند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا