خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکوردشکنی سقوط قیمت نفت

نفت برنت پس از مخالفت روسیه با پیشنهاد اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت و تثبیت بازار، بزرگترین کاهش روزانه خود در بیش از ۱۱ سال گذشته را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا، پس از این که پیمان همکاری سه ساله میان اوپک و روسیه شکست خورد، بیش از یک میلیون قرارداد نفت آمریکا در طول معاملات جمعه دست به دست شد.

جان کیلداف، از شرکای شرکت اگین کپیتال در نیویورک گفت: قیمت‌ها ریزش پیدا کرد زیرا مذاکرات اوپک به شکست برای همه طرفین درگیر تبدیل شد. روسیه تصمیم گرفت راهبرد زمین سوخته را برای بازار نفت در پیش بگیرد و هر کشوری به فکر خودش باشد.

بهای معاملات آتی نفت برنت بزرگترین کاهش روزانه از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون را داشت و چهار دلار و ۷۲ سنت معادل ۹.۴ درصد ریزش کرد و در ۴۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بسته شد که پایینترین رکورد قیمت نفت برنت از ژوئن سال ۲۰۱۷ به این طرف بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۶۲ سنت معادل ۱۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت از اوت سال ۲۰۱۶ و بزرگترین سقوط قیمت روزانه از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

هفته گذشته بیش از ۴.۵۸ میلیون قرارداد ماه آتی نفت آمریکا دست به دست شد که شلوغ‌ترین هفته این قرارداد بود.

هر دو شاخص قیمت از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده اند.

شمار افرادی که در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده و این ویروس به کشورهای بیشتری سرایت کرده و آسیب‌های اقتصادی را تشدید کرده است. مناطق تجاری خالی از جمعیت شده و بازارهای سهام سقوط کرده اند.

شکاف میان اوپک و روسیه نگرانی‌ها از تکرار ریزش قیمت نفت سال ۲۰۱۴ که طی آن عربستان سعودی و روسیه برای سهم بازار با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا مبارزه کرده بودند را زنده کرد.

پیشنهاد اوپک برای افزودن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ با مخالفت روسیه روبرو شد که ترجیح می داد توافق فعلی تا پایان سه ماهه دوم تمدید شود. اگر پیشنهاد اوپک در نشست روز جمعه به تصویب می رسد این گروه تولیدش را جمعا ۳.۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۳.۶ درصد از عرضه جهانی محدود می کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک هلندی ABN AMRO با بیان این که از اول آوریل تولیدکنندگان نفت اجازه دارند هر میزان که می‌خواهند نفت تولید کنند، در گزارشی پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را ۱۵.۵ درصد کاهش داد و ۴۹ دلار در هر بشکه اعلام کرد در حالی که پیش بینی قبلی این بانک ۵۸ دلار بود.

با این حال این بانک خاطرنشان کرد محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرده است در هفته‌های آتی دیدارهای غیررسمی بیشتری در خصوص کاهش تولید پیشنهاد شده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا