خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روسیه: دیگر پیمان نفتی میان روسیه و اوپک وجود ندارد

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس درباره پیمان کاهش عرضه گفت: دیگر پیمان نفتی میان روسیه، متحدانش و اعضای اوپک وجود ندارد و اعضای این گروه به رصد وضعیت بازار ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، الکساندر نواک در وین گفت: با توجه به تصمیمی که در نشست روز جمعه گرفته شد، از اول آوریل روسیه یا هیچ کشور دیگر اوپک و غیراوپک ملزم به کاهش تولید نفت نیست.

خبرگزاری ریانوستی به نقل از نواک در خصوص افت قیمتهای نفت نوشت: عوامل زیادی در پایین رفتن قیمت‌های نفت دخیل هستند.

بر اساس گزارش رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی از پاسخ به این که آیا عربستان سعودی پس از فروپاشی توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، تولید نفت خود را افزایش خواهد داد، طفره رفت.

وزیران نفت اوپک روز پنج شنبه از افزودن شدن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید گروه اوپک پلاس و تمدید اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۲۰ حمایت کرده بودند که این رقم معادل ۱.۵ درصد از تقاضای جهانی و بسیار بالاتر از انتظار بازار بود. به این ترتیب با احتساب ۲.۱ میلیون بشکه در روز که در حال حاضر محدود شده است مجموع محدودیت عرضه این گروه به ۳.۶ میلیون بشکه در روز می رسید که معادل حدود ۳.۶ درصد از عرضه جهانی بود.

این تولیدکنندگان اجرای پیشنهاد مذکور را به موافقت روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک مشروط کرده بودند. اما عربستان سعودی و روسیه در مذاکرات روز جمعه گروه اوپک پلاس موفق نشدند به توافق برسند و پیمان سه ساله که تحت آن رقبای قدیمی موفق شده بودند ریزش قیمتهای نفت را متوقف کنند، به مانع خورد.

یک نماینده اوپک در خصوص این که آیا تولیدکنندگان وارد رقابت برای سهم بازار خواهند شد، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: اگر توافقی در کار نباشد، البته عربستان سعودی هر میزانی که مشتریانش درخواست کنند، نفت تولید خواهد کرد.

آخرین باری که این کشورها از تعهد محدودیت عرضه خود آزاد شدند نیمه دوم سال ۲۰۱۸ بود که تولیدشان را به رکورد بالایی رسانده و ۱.۵ میلیون بشکه در روز به میزان عرضه نفت اضافه کرده بودند.

بهای نفت برنت روز جمعه ۹.۴ درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش قیمت یک روزه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود و در بازار لندن در ۴۵ دلار و ۲۷ سنت بسته شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا