خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمیت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا

مهدی فارسی، کارشناس مسئول آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروس کرونا تنها از طریق انسان به انسان منتقل می شود، گفت: در صورتی که زنجیره انتقال انسانی این ویروس قطع شود بسیار زودتر می توانیم از کرونا عبور کنیم.

مهدی فارسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ادامه روند اپیدمی ویروس کرونا به رفتار مردم بستگی دارد، چراکه این ویروس تقریباً در کل کشور فراگیر شده است، اظهار کرد: هم اکنون جامعه به فراگیری ویروس کرونا حساس شده و در این صورت هرچقدر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند و از هم فاصله بگیرند، میزان این فراگیری کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه این ویروس در صورتی که میزبان انسانی پیدا نکند از بین می رود، گفت: ویروس کرونا تنها از طریق انسان به انسان منتقل می شود، این درحالی است که تاکنون ۹۸ درصد افراد پس از ابتلا به ویروس، بهبود یافته اند.

کارشناس مسئول آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا با فرد دیگری در ارتباط نباشد، دیگر ویروس میزبانی ندارد، خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به کرونا نیز در بیشتر مواقع بهبود می یابد، در عین حال که عده زیادی از افراد مبتلا به کرونا علایم خفیف دارند، یا علایمی ندارند.

فارسی با تأکید براینکه باید زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم، تصریح کرد: در روزهای پایانی سال و نوروز باید اجتماعات و دورهمی ها قطع شود، البته مردم نسبت به دو تا سه هفته پیش آگاه تر شده اند و مراسم های مختلف را کنسل  کردند، دولت نیز بسیاری از اجتماعات را در بسیاری از شهرها تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه در صورتی که زنجیره انتقال انسانی ویروس کرونا قطع شود بسیار زودتر می توانیم از کرونا عبور کنیم، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام آموزش ها به مردم داده شده و آنها نیز حساس شده اند. در این راستا اطلاع رسانی از طریق رسانه ها با دو اولویت قطع زنجیره انتقال و ماندن فرد بیمار در منزل و ایزوله کردن خود برای دوری از سایر اعضای خانواده و جامعه تا بهبود کامل صورت گرفته است.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مردم باید مراقب باشند دستهایشان تماسی باذسطوح آلوده، چه در منزل و چه در خیابان ها و اماکن عمومی نداشته باشد، گفت: ارگان های مختلف  سطح شهر را ضد عفونی کرده اند،  در صورت مراعات مردم به صورت صد درصد زنجیره انتقال قطع می شود، به طوری که بیماری زودتر از پیش بینی های صورت گرفته در کشور کنترل می شود.

فارسی در خصوص پیش بینی سازمان بهداشت جهانی که این بیماری تا خردادماه در کشور باقی می ماند، خاطرنشان کرد: این پیش بینی است که براساس مطالعات و برخی آمارها و ارقام و البته بروز بیماری که در کشور اتفاق افتاده، بر روی نمودار یا فرمول بیان کردند.

وی تصریح کرد: ممکن است تا فروردین با کرونا درگیر باشیم و بعد شیوع ویروس سیر نزولی پیدا کند، البته این یک فرمول است و هر زمانی که انتقال کم شود این فرمول روند کاهشی می باید، حتی قبل از سیزده فروردین برای نمونه انتقال ویروس ممکن است قطع  و روال کشور عادی شود.

این کارشناس مسئول آنفلوآنزا با بیان اینکه افرادی هستند که در این شرایط سعی می کنند اوضاع را متشنج کنند، افزود: این افراد با طرح موضوعاتی مثل اینکه تعداد فوتی های بیمارستان ها خیلی بیشتر و کرونا بسیار کشنده تر است، در مردم ایجاد ترس و وحشت می کنند.

فارسی گفت: توصیه می کنم مردم اطلاعات را از مراجع اصلی دریافت کنند و خبرنگارها اطلاعات را از مراجع رسمی منتشر کنند، زیرا در هر صورت کرونا یک بیماری جدید در دنیا است.

وی با بیان اینکه برخی افراد ممکن است در آزمایشات تست مثبت ابتلا به کرونا داشته باشند، اما این مساله نباید منجر به ترس و هراس آنها شود، اظهارکرد: ۸۰ درصد افراد علایم خفیف از ابتلا به کرونا دارند و یا اصلا این علایم را ندارند، بنابراین مثبت بودن نتیجه تست کرونا نباید منجر به ترس و هراس شود.

این کارشناس مسئول آنفلوآنزا با اشاره به اینکه کرونا مثبت همانند یک سرماخورگی یا آنفلوآنزای مثبت است و فردی که مبتلا شده از طریق درمان هایی که تعیین شده می تواند بهبود یابد، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید این موضوع را به مردم اطلاع دهند که دلهره از مثبت شدن تست کرونا نداشته باشند، این یک بیماری است که در جهان فراگیر شده و باید سطح آگاهی خود را نسبت به آن افزایش دهیم.

فارسی به فعال شدن بسیاری از کلینیک ها با استقرار متخصصان در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد:  کلینیک هایی در اصفهان در نظر گرفته شده تا مردم در این مراکز ویزیت شوند و بار مراجعات بیمارستان ها را کاهش دهیم، در این صورت مردمی که ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند در این مراکز بستری شده و عمدتا نیز مرخص می شوند.

وی با بیان اینکه تقریبا وضعیت درمانی در شهر اصفهان و شهرستان های استان بسیار خوب است و فعلا کمبود دارو نداریم، خاطرنشان کرد: مردم نباید نگرانی داشته باشند و باید خودشان به کنترل بیماری کمک کنند، مثل لغو مسافرت و رفت و آمدها و اجتماعات غیرضروری تا به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا