خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدارهای فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا تنها راه کنترل ویروس کرونا را اصلاح رفتار اجتماعی مردم و پرهیز از رفتارهای پرمخاطره دانست و گفت: زمان پیک بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می کند، اگر مردم به توصیه ها و مداخلات سخت گیرانه توجه نکنند ما کماکان در شرایط بحرانی خواهیم بود، اما اگر مردم همراهی کرده و به توصیه ها توجه کنند، قطعا چرخه بیولوژیک بیماری در شهر شکسته و وضعیت بهتر می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی عصر امروز در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارش جلسات امروز ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به برخی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه ترخیص بیماران کرونایی، اظهار کرد: بیماران کرونایی که بعد از 4 یا 5 روز با رفع علایم بالینی مرخص می‌شوند، همچنان تا 2 هفته در خطر انتقال بیماری قرار دارند، به همین دلیل استفاده از لفظ بهبودیافته برای آنان باعث ایجاد و سوء تفاهم  می‌شود. بنابراین این اصطلاح غلطی است که اگر فردی امروز از بیمارستان مرخص شد، دیگر می تواند به عنوان یک فرد عادی فعالیت اجتماعی و مراودات سابق خود را داشته باشد.

طراحی مدلی برای قرنطینه بیماران ترخیصی تا رفع کامل خطر انتقال

دکتر زالی با تاکید بر خطر انتقال بیماری تا دو هفته بعد از شروع علایم بالینی، تصریح کرد: بنابراین خواهشمندیم افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند، نسبت به ایزولاسیون در خانه اقدام کنند تا سایر افراد خانواده به خصوص سالمندان و افراد آسیب پذیر و پرخطر مانند بیماران دچار سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای را درگیر نکنند. به گونه‌ای عمل شود که در خانواده ها بیشترین حد کاهش مراودات با این افراد آسیب پذیر صورت بگیرد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به طراحی مدلی برای قرنطینه بیماران ترخیص یافته در یک مکان جداگانه تا زمان رفع کامل خطر انتقال، خاطرنشان کرد: این مدل با کمک سپاه و بسیج جامعه پزشکی در حال طراحی است و ظرف یکی دو روز آینده در تهران محقق می‌شود. بر این اساس افرادی که علایم بالینیشان برطرف شده می‌توانند در مقطع زمانی لازم و تا رفع خطر انتقال، یک اقامت بینابینی را طی کرده و بعد به منازل خود بروند.

همچنان در سطح هشدار قرار داریم

دکتر زالی با تاکید بر اینکه همچنان در سطح هشدار قرار داریم، گفت: البته این شرایط در عرصه جهانی برقرار بوده و تنها مختص ایران نیست. سازمان بهداشت جهانی از دو روز قبل مجموعه هشدارها و تاکیداتی را در عرصه جهانی مطرح می‌کند که با هفته ی قبل کاملا متفاوت است، با این حال از آنجا که تمام این فراگیری‌های جهانی از یک الگوی بین کشوری برخوردار است، بنابراین ما هم باید بر اساس الگوی سازمان بهداشت جهانی کماکان خود را در شرایط جدی تلقی کرده و کلیه مسایل را رعایت کنیم.

پیک بیماری متاثر از رفتار ماست

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پیک کرونا در کشور، اظهار کرد: پیک بیماری متاثر از رفتار ماست. به عبارتی اگر رفتار اجتماعی، حجم تردد درون شهری، میزان ارتباطات و مراودات و تماس و انتقال بین افراد بیمار و سالم و بین مناطق آلوده و سالم اصلاح نشده و اصول آن رعایت نشود، اگر مراودات غیرضروری را به حداقل نرسانیم و افراد بیمار از حضور در محیط های اجتماعی خودداری نکنند، وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند.

انتقاد از رفتار پرخطر هموطنان مبنی بر مسافرت‌های غیرضروری

وی با اشاره به رفتار نامناسب و تلخ روز گذشته برخی هموطنان مبنی بر مسافرت‌های غیرضروری که  و مورد گلایه وزیر بهداشت هم بود، گفت: با این رفتارهای پرخطر و انتقال و گسترش بیماری، کنترل شرایط خیلی سخت می شود. الان وقت سفر و کارهای تفننی نیست، این یک هشدار جدی بهداشتی بوده و تعارف نیست.

حین سفر شانس بروز بیماری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند

وی با بیان اینکه طبق اعلام متخصصان عفونی وضعیت ایمنی بدن در سفر کاهش پیدا می‌کند، گفت: حین سفر شانس بروز بیماری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، بنابراین با سفر هم خودمان و هم دیگران را در معرض خطر و آلودگی قرار می دهیم.

زمان پیک بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می‌کند

وی تنها راه کنترل ویروس کرونا را اصلاح رفتار اجتماعی مردم و پرهیز از رفتارهای پرمخاطره دانست و گفت: زمان پیک بیماری متناسب با رفتار مردم تغییر پیدا می کند، اگر مردم به توصیه‌ها و مداخلات سخت گیرانه توجه نکنند ما کماکان در شرایط بحرانی خواهیم بود، اما اگر مردم همراهی کرده و به توصیه‌ها توجه کنند، قطعا چرخه بیولوژیک بیماری در شهر شکسته و وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

افراد فوت بیماران کرونایی در منازل را کتمان نکنند

دکتر زالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با مشکلات ایجاد شده در تدفین بیمارانی کرونایی که در منزل فوت می‌کنند، اظهار کرد: طی هماهنگی صورت گرفته با مدیرکل پزشکی قانونی استان و همکاری با دادستانی و اعلام آمادگی بهشت زهرا، این مساله در حال حل شدن است. البته مردم نیز باید از کم اظهاری و کتمان ممانعت کنند و تمام شرایط را مطرح کنند، چرا که گاهی افرادی بوده‌اند که برای طی مسیر و روند به گونه‌ای دیگر، شرایط را کتمان می‌کنند که این خطر بزرگی هم برای خودشان و هم دیگران محسوب می شود.

برخورد قاطعانه با برگزار کنندگان مراسم تدفین

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ممانعت از برگزاری مراسم ختم و تدفین به صورت جمعی طی این روزهای سخت، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از نواحی حاشیه شهر تهران علی رغم توصیه اکید بهداشتی و ملاحظات، هنوز برخی مراسمات  را در خفا برگزار می‌کنند که در این راستا از این پس طی هماهنگی با رییس پلیس تهران و دادستانی، برخورد با این تخلفات دیگر ارشادی نبوده و بسیار جدی و قاطعانه خواهد بود.

وی توصیه کرد که خانواده‌ها می‌توانند در این شرایط با هدف ثواب بیشتر هزینه‌های برگزاری مراسم ختم و شب هفت و غیره را برای مهار کرونا هزینه کنند.

استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا

دکتر زالی همچنین با اشاره به جلسه امروز با اتاق بازرگانی و کشاورزی و صنایع و معادن تهران به عنوان نماینده اصلی بخش خصوصی که طی این روزها بر اساس مسئولیت پذیری اجتماعی اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به وجود روش‌های متنوع در تامین بودجه موردنظر و طراحی‌های غیربوروکراتیک در مجموعه بخش خصوصی، نیازهای اولیه خود را در بخش تجهیزات و وسایل حفاظتی همکاران در بیمارستان‌ها به این بخش اعلام کردیم و مقرر شد که از همه مدل‌های مختلف اجرایی و ظرفیت‌های متفاوت بخش خصوصی برای تامین این اقلام  استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه در اتاق بازرگانی با تعدادی از فعالان اقتصادی بخصوص در زمینه تولید و توزیع، عنوان کرد: مقرر شد تا با طراحی روش‌های مختلف در استان تهران، موانع و مشکلات بوروکراتیک سر راه  این بخش‌ها برای پیوستن به  مدار ارائه خدمات، برداشته شود. در همین راستا قرار شد در روزهای آینده برای انتقال نیازها و استفاده از ظرفیت در فرایندهای بخش خصوصی، مستمرا با آنان در تماس باشیم و بخشی از نیازهای جدی در بخش واردات را از این طریق برآورده کنیم.

دانشگاه‌ها موظفند از ظرفیت‌های جنرال  به صورت حداکثری بهره ببرند

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران در خاتمه با اشاره به جلسه بعدی امروز برای بررسی شرایط فعلی و برنامه‌ریزی برای روزهای آتی که با حضور روسا و معاونان درمان و بهداشت 3 دانشگاه استان تهران و دانشگاه بقیه الله، برگزار شد، عنوان کرد: استفاده بهینه از ظرفیت نوین تخت‌های دانشگاهی با افزایش تخت‌های بخش جنرال و عمومی، از مصوبات این جلسه بود، به گونه‌ای که معاونت‌های درمان هر 3 دانشگاه موظفند از ظرفیت‌های جنرال  به صورت حداکثری بهره لازم را ببرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا