خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کانون‌های جدید بحران شیوع کرونا در دو هفته آخر اسفند

فرشید گل‌زاده کرمانی، مدیرعامل سابق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

کمپین‌های تبلیغاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای:‌ کانون‌های جدید بحران شیوع کرونا در دو هفته آخر اسفند

به عنوان یک شهروند عادی و کسی که ۲۰ماه است به طور کامل از صنعت‌‌خرده‌فروشی و فروشگاه‌زنجیره‌ای منفک شده‌ام، صرفا بر اساس یک دغدغه، عمده وقت دیروزم به بحث و جدل گذشت در راضی‌کردن مدیرعامل یکی از شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به لغو کمپین فروش فوق‌العاده اسفندماه

استدلالم این بود:

کادرهای پزشکی در سراسر کشور در مبارزه با این هیولای خانمان‌سوز شبانه‌روز در تلاش و ایثار هستند ولی اوج بحران در دو هفته آتی به دلیل تلاقی چهار روند نگران‌کننده زیر، نیازمند سیاست‌های جدی، فراگیر و فوری در سطح مردم و همه کسب‌وکارهاست.

استمرار رشد نمایی گسترش ویروس کرونا

فزونی‌گرفتن تعداد مبتلایان بدخیم از ظرفیت درمانی بیمارستان‌ها

خسته‌شدن و یا تصور اشتباه مردم مبنی بر کفایت پیشگیری‌ها

تداوم عدم درک درست صاحبان برخی کسب‌وکارها از مسئولیت تاریخی و اخلاقی خود

در این شرایط بحرانی که در چند هفته آینده بروز می‌کند، تک‌تک افراد و تک‌تک کسب‌وکارها مسئولیت اخلاقی و انسانی دارند تا در کنترل شیوع و افزایش تعداد مبتلایان همکاری کنند و نه اینکه با تداوم برنامه‌های خود در خصوص گسترش بیشتر ویروس، بی‌تفاوت عمل نمایند.

این به معنای تعطیلی فروشگاه‌ها نیست بلکه ضرورت حفظ آرامش و ارائه خدمات یک اصل است و پرسنل فروشگاهی نقش ویژه و ملی در ایجاد آرامش و عرضه مایحتاج اساسی مردم دارند.

اما از آنجا که مهمترین عامل در شیوع این ویروس، تعاملات انسانی به خصوص در مکان‌های پرجمعیت است که در صورت عدم مدیریت درست، فاجعه‌آفرین خواهد بود، لزوم اخذ تصمیم‌های “با جسارت و سریع” استراتژیک و استفاده از رویکردهای متفاوت در مدیریت کسب‌وکار، یک ضرورت است.

لازم است با ابلاغ دستورالعمل‌های “ساده”، “شفاف” و “با جزییات کامل” همراه با “تامین امکانات کافی” در خصوص موارد بهداشتی برای پرسنل در فروشگاه‌ها و با تحلیل‌ داده‌های خرید، رفتار مشتریان، تمرکز بر کالاهای اساسیِ مقطع فعلی، چیدمان مناسب و باز، تعطیلی بخش‌های غیر ضروری، “جریان ترافیک و حضور مشتریان” به گونه‌ای مدیریت شود تا از یک روند نرمال و طبیعیِ توزیع شده برخودار و از هرگونه “حضورهای هیجانی و پر ترافیک!” به شدت پرهیز گردد.

استفاده از فروش تلفنی و یا اینترنتی، حذف بخش‌های غیر ضروری و پر ریسک نظیر غذای آماده، ترشیجات، لبنیات باز و … اقدامات کوچک ولی بسیار موثر است.

لذا منتفی کردن کمپین‌های فروش فوق‌العاده و هیجانی که عموما در دو هفته پایانی سال برنامه‌ریزی می‌شود به خاطر صیانت از جان پرسنل شریف، سخت‌کوش و تلاشگر صنعت خرده فروشی و عدم تسریع در توسعه حلقه‌های این بیماری، یک ضرورت استراتژیک و حیاتی است.

استدلال ایشان این بود که این برنامه‌ها از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی، در تارگت‌های فروش دیده شده و قابل منتفی‌کردن نیست و بنده به صرف تجربه‌ام در این صنعت، حق دخالت در امور داخلی شرکت‌شان را ندارم.

متاسفانه بحث ما به درازا کشید و به جدل لفظی، نامه‌نگاری و همراه با کنایه‌های تهدید‌آمیز مزین و بی‌فایده تمام شد.

من دو هفته پیش (سوم اسفندماه) بر اساس مطالعه تجارب و اقدامات استراتژیک کشورهای دیگر و نظر صاحب‌نظران، از ضرورت یک اقدام فوری در مورد شهر قم نوشتم.

امروز با تجربه و اعتقاد بیشتر می‌گویم اگر رویکردی متفاوت، ملموس و فارغ از شعارهای کلیشه‌ای در مدیریت عرضه محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال نشود از جمله منتفی کردن هرگونه کمپین‌های ویژه و هیجانی، فروشگاه‌ها به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در روزهای پیش رو تبدیل خواهد شد.

#کرونا_را_شکست_میدهیم اما با تدبیر، گذشت، جسارت و …

17-اسفندماه-98»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا