خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیست میلیون ماسک که گم شد، پیدا شد؟!

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت درباره ۲۰ میلیون ماسک که از صادراتش جلوگیری شده، اما مشخص نیست که این ماسک‌ها کجا هستند، گفت: ما این موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم. وقتی این ماسک‌ها به دست ما نرسیده و از طرفی صادر هم نشده است، به این معناست که در انبارها مخفی شده و از مجاری غیرقانونی وارد بازار می‌شود و با قیمت‌های گران فروخته می‌شود. منتها تعزیرات تلاش می‌کند که این‌ها را پیدا کنند.

دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت تامین تجهیزات حفاظتی مانند ماسک N۹۵ و لباس مخصوص برای پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا ویروس جدید قرار دارند، گفت: باید توجه کرد که هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی یک نهاد عمومی غیر دولتی و مربوط به وزارت بهداشت است که اقدامات مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی را انجام می‌دهد و به نوعی مسئول خرید برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است و بنابراین مسئولیتی در حوزه‌های خارج از دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارد. بر این اساس اقدام برای تامین تجهیزات حفاظتی مطب‌ها در حوزه مسئولیت ما نیست.

توزیع ۱۰ میلیون ماسک در دانشگاه های علوم پزشکی

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۰  میلیون ماسک برای دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کرده‌ایم که سه میلیون آن از شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری شد، نزدیک سه میلیون هم از طریق مکشوفات تامین شد و مابقی آن را خودمان هم از بازارهای موجود خریداری کرده‌ایم.

یوسفی با بیان اینکه با آغاز شیوع کرونا در کشور در حوزه بیمارستان‌ها به یکباره شاهد افزایش نیاز به تجهیزات حفاظتی بودیم، ادامه داد: پیش از این در زمینه مراقبت‌های فردی پزشکان و پرستاران و بر اساس نیاز بیماران، ماسک در بیمارستان‌ها تامین می‌شد و میزان تولیدات داخلی کشور نیز کفاف این نیاز را نمی‌داد. بنابراین  امیدواریم با عملیات وارداتی که در این حوزه انجام می‌دهیم و  افزایش تولیدی که در کارخانه‌هایمان آغاز کردیم و با بسیج اصناف با کمک وزارت صمت و وزارت دفاع، توان تولید داخل را افزایش داده و تغییراتی در خطوط تولید ایجاد خواهیم کرد و ما هم تضمینی خرید می‌کنیم. در عین حال برنامه‌ریزی کرده ایم که قسمتی از کمبودهایمان را از طریق واردات رفع کنیم تا بتوانیم در هفته آینده خبر خوبی را مبنی بر ایجاد دپوی مناسب در زمینه ماسک برای دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کنیم.

مکشوفات ماسک کجا می روند؟

وی درباره وضعیت مکشوفات ماسک نیز گفت: تا قبل از بحث کرونا مکشوفات توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت، اما با آغاز کرونا درخواست کردیم که مکشوفاتی مانند ماسک در اختیار هیات امنا قرار گیرد تا بتوانیم تمام کشور را پوشش دهیم، اما ابلاغیه صادر شد که بر اساس آن فقط مکشوفات استان تهران در اختیار هیات امنا قرار گیرد. در عین حال بعد از چند روز هم دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ، از تعزیرات خواستند که مکشوفات استان تهران هم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گیرد.

یوسفی تاکید کرد: بنابراین مجموع مکشوفاتی که در اختیار هیات امنا قرار گرفت حدود ۳ میلیون ماسکی بود که آن را در کشور توزیع کردیم و دیگر مکشوفات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، بلکه مکشوفات هر استان، مستقیم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همان استان قرار می‌گیرد. البته آقای مهندس صفوی-مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به تعزیرات پیشنهاد کردند که شما به ما اعلام کنید که چه میزانی از مکشوفات به هر یک از دانشگاه‌ها ارائه شده است تا ما یک انبار مجازی داشته باشیم تا اگر میزان مکشوفات یک دانشگاه، فراتر از نیاز آن استان بود، اعلام کنیم تا شرکت‌های پخش‌ مازاد آن را دریافت کرده و در کل کشور توزیع کنند. در این صورت توزیع عادلانه می‌شود. به طوری که استان‌هایی که بیشتر بیمار دارند از این امکانات محروم نمی مانند.

توزیع روزانه ۶۰۰۰ لباس محافظتی بیمارستانی در کشور

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی درباره مباحثی مبنی بر کمبود تجهیزات حفاظتی در بیمارستان‌ها نیز گفت: در حال حاضر بار بیماران بالا بوده و تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران با این موضوع درگیر هستند. باید توجه کرد که در حوزه اقلام محافظتی با توجه به بار بیماران، میزان نیازمان به گونه‌ای است که نه تولید داخل کفاف آن را می‌داد و نه کشورها به دلیل تحریم و درگیری خودشان با کرونا، اجازه واردات این اقلام را به ما می‌دادند. عملا به این نتیجه رسیدیم که بهتر است دست به زانوی خودمان بزنیم و بر همین اساس قرار شد تولیدکنندگان در راستای افزایش تولید اقدام کنند. به عنوان مثال طی چند روز گذشته قراردادی را بستیم که بر اساس آن یک شرکت البسه، خط تولیدش را به سمت تولید لباس‌های محافظتی مورد نیاز در بیمارستان‌ها به میزان تولید روزانه ۴۰۰۰ لباس، چرخاند. بنابراین داریم اقداماتی می‌کنیم که فارغ از اینکه آیا کشورهای دیگر به ما کمک می‌کنند یا خیر، بتوانیم تولید داخلی‌مان را افزایش دهیم. در عین حال از روز گذشته به صورت تضمینی روزانه ۶۰۰۰ لباس محافظتی را در کشور توزیع می‌کنیم.

سرانجام ۲۰ میلیون ماسکی که گم شد، چه شد؟

وی درباره ۲۰ میلیون ماسکی که از صادراتش جلوگیری شده، اما مشخص نیست که این ماسک‌ها کجا هستند، گفت: ما این موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم. وقتی این ماسک‌ها به دست ما نرسیده و از طرفی صادر هم نشده است، به این معناست که در انبارها مخفی شده و از مجاری غیرقانونی وارد بازار می‌شود و با قیمت‌های گران فروخته می‌شود. منتها تعزیرات تلاش می‌کند که این‌ها را پیدا کنند.

یوسفی با اشاره به برنامه توزیع ماسک در سطح بازار نیز گفت: در حال حاضر اولویت‌مان برای توزیع ماسک، بیمارستان‌ها هستند. در عین حال قراردادی هم با حوزه اصناف امضا کردیم که بر اساس آن در حال خریداری پارچه‌های هستیم که و در اختیار اصناف قرار می‌گیرند تا آن‌ها ماسک‌های پارچه‌ای تولید کنند و درون این پارچه‌ها فیلترهای ماسک قرار دهند.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی ادامه داد: عملا به این صورت است که روزانه خیاط‌خانه‌ها پنج میلیون ماسک تولید می‌کنند که برای توزیع در بازار است تا بتوانیم از این طریق نیاز مردم را رفع کنیم. بعد از توزیع اولین محموله، حتما آن را اعلام می‌کنیم. به زودی این پارچه‌ها در اختیار واحدهای دوزندگی قرار می‌گیرد و آن‌ها کار را شروع می‌کنند. بعد از تولید این ماسک‌ها در کارخانه آوا پزشک هیات امنا، استریل و بسته‌بندی شده و در اختیار مردم در داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا