خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شیوع کرونا یکی از خسارات سپردن امور به جهال متنسک است

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم منهاج دشتی، نماینده‌ی اسبق مجلس و عضو اولین مجلس خبرگان رهبری، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «شیوع کرونا یکی از خسارات سپردن امور به جهال متنسک است» نوشت:

دیدگاه‌ها و باورها در باره مسائل دینی بسیار متفاوت است. چون استعداد انسان‌ها بسیار متفاوت است. هم از لحاظ هوش و قدرت درک و فهم و هم از لحاظ قدرت شخصیت و روحیه. بعضی‌ها که معمولا هوش قوی تری دارند و از استقلال ذاتی بیشتری هم برخوردارند و گرایش به کنجکاوی و دقت بیشتری هم دارند با دیدی وسیع‌تر به مسائل می‌نگرند و انتظار شنیدن پاسخ های عمیقتری دارند. اینها طبیعتا اهل تقلید نیستند و چندان علاقه‌ای به تعظیم مشاهیر دینی و تبرک جستن از آنها و تبعیت کورکورانه از آنها ندارند.

طیفی دیگر که معمولا هوش کمتری دارند و از لحاظ شخصیتی هم ضعیف اند و حوصله تفکر و دقت هم ندارند، برای جبران ضعف شخصیتی خود و آرامش دادن به روح و روان و کاهش اضطراب خود، به کسانی گرایش پیدا می‌کنند که به جای آنها فکر کنند و آنها از او تقلید و تبعیت کنند. اینها رهبرانی را که یرای خود انتخاب می‌کنند می‌پرستند و از دیدار آنها لذت می‌برند و از آنها کورکورانه تبعیت می‌کنند. و در مواردی جان و مال خود را هم فدای آنها می‌کنند. اینها پشتیبانان بی‌چون و چرای رهبران مذهبی و حکومت‌های مذهبی‌اند. حکومت مذهبی هم بیشتر روی همین‌ها حساب باز می‌کند و امکانات و بودجه خود را برای جذب همین‌ها به کار می‌گیرد.

دلیل به کارگیری این همه امکانات و تمرکز بر ترویج این همه خرافات و باورهای عامیانه و تمجید و تعریف و میدان دادن به کسانی که مبلغ خرافات و افکار سطحی و سخنگوی این قشر از جامعه هستند، برای جذب و تقویت و بهره برداری از همین طیف در مبارزه سیاسی است.

البته رسانه‌های حکومت ترویج و تقویت اینها را به عنوان ترویج دین و مذهب تشیع وانمود می‌کنند ولی در واقع هدف از تقویت این قشر بهره برداری سیاسی و نظامی از آن است. چون آموزش و تربیت و توجیه اینها و بسیج کردن اینها برای مقاصد سیاسی برای او بسیار آسان‌تر است از مدیریت بر قشری که از استقلال شخصی برخوردارند و اهل تقلید و پیروی کورکورانه نیستند.

انتقال ویروس کرونا از قم و پخش آن در سایر جاها و این همه اهانت‌ها یکی از خسارات سپردن مدیریت و مقدرات کشور به قشر جهال متنسک است. اشتباهات وحشتناکی که در باره قرنطینه نکردن قم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد ناشی از حاکم کردن همین قشر سطحی و خرافات پرست بر مدیریت کشور و به حاشیه راندن افراد کارآمد به خاطر مسائل سیاسی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا